Kad su "Queen" i Dejvid Bouvi tužili Vanila Ajsa: Pet najvećih sudskih sporova u istoriji muzičkih autorskih prava
Komentari12/03/2022
-21:40
Samo nekoliko dana nakon vesti o suđenju Edu Širanu zbog optužbi za plagijatorstvo i Dua Lipa tužena je dva puta za povredu autorskih prava za svoju pesmu "Levitating".
U međuvremenu je Keti Peri na sudu dobila bitku, pa neće morati da plati gotovo 3 miliona dolara na ime tužbe za plagijat pesme "Dark Horse".
I dok pop zvezde pokušavaju da dokažu da su njihove pesme zaista njihove, Euronews podseća na najveće sudske sporove u istoriji muzičkih autorskih prava:
Queen i Dejvid Bouvi protiv Vanila Ajsa
"Stop! Collaborate and Listen" ("Stani! Sarađuj i slušaj") glasi stih teksaškog repera i glumca Vanila Ajsa na početku njegove uspešne pesme "Ice, Ice, Baby" iz 1990.
Međutim, dok je snimao tu pesmu on sigurno nije slušao, a ni sarađivao, budući da se njena melodija razlikuje u samo jednoj noti od pesme "Under Pressure" grupe Queen i Dejvida Bouvija iz 1981.
Sud je presudio u korist starije kompozicije, a Queen i Bouvi dodati su među autore Ajsove pesme.
The Rolling Stones protiv The Verve
Bendovi su postigli dogovor da The Verve koristi sempl orkestarske verzije pesme "The Last Time" "Stonsa" za njihovu pesmu "Bittersweet Symphony".
Međutim, stariji bend tvrdio je da su se njihove mlađe kolege oglušile na dogovor i oslanjale se na njihov materijal više nego što je trebalo.
Sud je presudio u korist Stonsa, ali su 2019. potpuno neočekivano Mik Džeger i Kit Ričards, prepisali prava pevaču Verve Ričardu Aškroftu.
"Mik Džeger i Kit Ričards prepustili su sva svoja prava na Bitter Sweet Symphony", rekao je Aškroft javno na dodeli Ivo Novello nagrada, opisavši njihovu odluku kao "istinski ljubaznu i velikodušnu".
Marvin Gej protiv Robina Tika i Farela Vilijamsa
Porota je presudila da hit pesma Robina Tika i Farela Vilijamsa "Blurred Lines" ima sličnosti sa hitom "Got To Give It Up" Marvina Geja iz 1977. godine.
Zbog toga je odlučeno da dvojica savremenih izvođača duguju polovinu svojih tantijema, odnosno nadoknada za izvođenje te pesme Gejevoj porodici.
Pored toga, morali su da plate odštetu od čak 5,3 miliona dolara.
Roj Orbison protiv 2 Live Crew
Ovaj slučaj interesantan je ne samo zbog same optužbe, nego i presude i posledica po pravnu definiciju "poštene ili pravične upotrebe".
Muzička kuća Acuff-Rose Music, koja je imala prava na Orbisonove pesme tužila je bend 2 Live Crew i njihovog izdavača tvrdeći da su u pesmi "Pretty Woman" prekršili njihova autorska prava na pesmu "Oh, Pretty Woman".
Međutim, Okružni sud je presudio da je 2 Live Crew pravično koristio naziv, jer je njihova pesma bila parodija na Orbisonov original.
Verzija 2 Live Crew promenila joj je značenje i rekapitulirala original u nešto zabavno, što je takođe i oblik kritike i zbog toga, primer fer upotrebe.
Kao primer je naveden i Weird Al Yankovic, koji je poznat po parodiranju, ali je on takođe izvođač koji uvek traži dozvolu za autora originala i s njim deli zaradu od prodatih nosača zvuka.
Džon Fogerti protiv samog sebe
Dok je Džon Fogerti bio u bendu Creedence Clearwater Revival, napisao je pesmu "Run Through the Jungle".
Kasnije tokom solo karijere objavio je pesmu pod nazivom "The Old Man Down the Road".
Sol Zenc, koji je bio vlasnik prava na "Run Through the Jungle" zbog ugovora koji je imao sa grupom Creedence Clearwater Revival tužio je Fogertija jer je njegova nova pesma podsećala na staru.
U jednom od nezaboravnih trenutaka u istoriji forenzičkog ispitivanja, Fogerti je usred sudnice svirao gitaru i izveo obe pesme jednu za drugom, čime je jasno istakao elemente koji obe pesme čine jedinstvenim. Naravno, dobio je na sudu.
Komentari (0)