Umetnik bez lica: Benksi bi mogao da izgubi prava nad svojim delima, ukoliko ne otkrije identitet
Komentari26/06/2021
-08:06
Umetnik "bez lica", jedan od najpoznatijih i najtraženijih ljudi iz sveta umetnosti našeg vremena, uspeo je da se nametne samo svojim radom. Ali Benksijev uticaj je toliko jak da je, bez obzira na to što mu se ne zna identitet, uspeo da se nađe na listi 100 najuticajnih ljudi na svetu prema magazinu Time.
Svoje radove predstavlja kao satirične, obuhvatajući teme iz politike i kulture, sa izrazitim pečatom kritike konzumerističkog društva.
Identitet mu do sada nije otkriven, ali se uvek i svuda do sada navodi da je odrastao u Bristolu, u Engleskoj.
Tokom godina nekoliko različitih ljudi pokušalo je da "demaskira" Banksija, a teorije oko identiteta umetnika koji kroz grafite pravi kritiku savremenog društva kreću se od prihvatljivih do potpuno apsurdnih.
Međutim, misteriozni umetnik možda će morati sam da otkrije ko je, kako bi mogao da zaštiti neka od svojih najpoznatijih dela budući da je izgubio prava na zaštitni znak na još dva svoja umetnička dela, "Laugh Now, Ape" i "The Flower Bomber".
Nedavnom presudom Zavoda za intelektualnu svojinu Evropske unije, naime, Benksiju su oduzeta prava, a njegov skriveni identitet označen je kao ogroman faktor u njegovom gubitku autorskih prava.
Komisija EU utvrdila je da ga njegova anonimnost "sprečava u mogućnosti da zaštiti svoju umetnost prema zakonima o autorskim pravima, a da se ne identifikuje". Dve odvojene presude koje je donelo veće EU tvrde da je umetnik "odstupio od prihvaćenih principa etičkog ponašanja ili poštene komercijalne i poslovne prakse."
Pljačkaš banki iz Bristola
Odrastajući u Bristolu, isprva se potpisivao kao Felix Braun, ali je ubrzo potpis promenio u Banksy. Ova verzija bila je prepoznatljivija, lakša za pisanje i skraćenica je koja se odnosi na "pljačkaša banki", što mu se verovatno posebno dopadalo.
Oko 1999. uputio se u London i od tada insistira na anonimnosti. Njegovo odmetničko šaranje zidova u Engleskoj ubrzo se proširilo i na druge gradove Evrope, od Beča do Pariza, pa od Detroita do San Franciska.
Iako se protivi institucijama i izlaganju radova u galerijama, prva londonska takoreći izložba dogodila se 2001. kada je oslikao jedan tunel, a kasnije je imao akcije, poput, one kada je u Luvru uspešno instalirao sliku Mona Lize sa smajli stikerom nalepljenim preko njenog lica, ili kada je u Metropolitan muzej uneo sliku žene sa gas-maskom.
Jedno od njegovih najpoznatijih dela "Devojka sa balonom" završio je u muzeju.
Grafit "Devojka sa balonom" je nacrtan 2002. godine na zidu u Istočnom Londonu, a šest godina kasnije se prebacuje na platno i završava u muzeju u kome je slika bila do 2018. godine, kada je prodata za neverovatnu cifru od 1.042 miliona funti.
Međutim, u trenutku kada se aukcija završila i kada se čuo udarac čekićem, dogodilo se nešto neočekivano. Uključio se alarm, a sa njim i mehanizam za samouništenje koji je isekao platno.
U svojoj knjizi "Wall and Piece" (2006) naveo je da su tužbe za autorska prava "za gubitnike" i podstakao ljude da "kopiraju, pozajmljuju, kradu i dopunjuju" njegovo delo. Ali sada, izgubivši prava na ukupno četiri umetnička dela, uključujući kultne "Girl with Umbrella" i "Radar Rat", moguće je da će se Benksi konačno odlučiti da razotkrije svoj identitet, pišu strani mediji.
Podsetimo i to da je njegov "Parlament pun majmuna" prodat za 12 miliona dolara, dok je njegov dokumentarac "Exit Through the Gift Shop" bio nominovan za nagradu "Oskar".
Stiv Lazarides, koji je sa misterioznim britanskim strit-art umetnikom radio 11 godina, objavljivio je 2019. knjigu "Benksi uhvaćen/Banksy Captured".
Na oko 250 strana, objavljene su do sada neobjavljene fotografije koje daju redak uvid u Benksijev rad, poznat po antiratnom angažmanu i porukama.
Na nekima od njih se vidi kreativni proces britanskog umetnika, koji već godinama zaokuplja pažnju svetske javnosti. Međutim, ni na ovim stranicama nije otkriven identitet najpoznatijeg uličnog umetnika na svetu.
Komentari (0)