Godišnjica smrti Endija Vorhola: Pet umetničkih dela koja su šokirala javnost
Komentari22/02/2022
-23:15
Svet umetnosti je 22. februara 1987. pretrpeo ogroman udarac kada je Endi Vorhol, jedna od njegovih najvećih zvezda, neočekivano preminuo nakon operacije mokraćne bešike koja je trebalo da bude rutinska.
Uprkos tome što je od njegove smrti prošlo tačno 35 godina, njegov uticaj na umetnost i dalje je živ, a njegovi radovi i dalje dominiraju tržištem umetnina čineći čak šestinu prodatih savremenih umetničkih dela.
Vorhol je stvorio koncept umetnika kao brenda i uveo ideju serijske proizvodnje u svet umetnosti.
Međutim, bio je i kontroverzna ličnost koji je svojim delima neretko izazivao skandale.
Predstavljamo vam deset najšokantnijih dela iz njegovog ogromnog opusa:
"Konzerve Kembel supe" (1962)
Vorhol je prisvajao prepoznatljive slike iz konzumerističke kulture i masovnih medija, a jedan od najboljih primera njegovog poigravanja sa takvom tematikom je serija slika sa konzervama Kembel supe.
Kada su prvi put izložene, slike su bile poslagane na police, poput proizvoda u supermarketu.
U to vreme, kompanija "Kembel" proizvodila je 32 vrste konzervirane supe, pa je svaka od Vorholovih slika predstavljala drugačiji ukus.
Iako slike deluju kao da su štampane, platna su zapravo ručno oslikana, a Vorhol je nastojao da oponaša repetitivnost i uniformnost advertajzinga.
Kasnijih godina, pribegavao je sitoštampi, koja je postala njegov prepoznatljivi medijum i još jedna njegova spona sa svetom marketinga i reklame.
"Ne mislim da bi umetnost trebalo da bude samo za odabranu nekolicinu. Mislim da treba da bude za masu naroda Amerike", rekao je jednom.
"Električna stolica"
Početkom šezdesetih Vorhol je počeo da se bavi temom "Smrti i katastrofa", a jedan od najšokantnijih radova iz te serije je "Električna stolica".
Kao što je u ranijim radovima ("Konzerve Kembel supe") istraživao serijsku proizvodnju i efekte masovne reprodukcije, poželeo je da ispita da li će šokantne slike kada ih gledamo iznova i iznova, izgubiti na snazi".
Na ovoj slici je reč o električnoj stolici u Sing Sing zatvoru u Njujorku na kojoj su pogubljeni Džulius i Etel Rozenberg, koji su bili osuđeni za špijunažu.
Sablasnom utisku koji ostavlja ova slika dodatno doprinosi praznina prostorije i ispisana reč "Tišina" na zidu.
"Silver Car Crash (Double Disaster)"
Serija "Smrt i katastrofa" dotakla se mnogih stvarnih događaja u Americi šezdesetih godina.
Tako je na nizu radova predstavio takozvanu "Tuna katastrofu", na kojima su konzerve ribe i fotografije ljudi koji su ih pojeli, a zatim umrli od trovanja.
Međutim, možda i najšokantnije je bilo njegovo predstavljanje automobilskih nesreća s početka automobilske kulture u Americi.
"Silver Car Crash (Double Disaster)", nastala je 1963. a na njoj je novinska fotografija nenavedenog izvora, koja se ponavlja iznova i iznova.
Na slici su potpuno smrskan kabriolet i beživotno telo muškarca.
Ova slika bila je u vlasništvu evropskog kolekcionara preko 20 godina, a u novembru 2013. na aukciji je prodata po ceni od 105 miliona dolara.
Ime sadašnjeg vlasnika nikada nije objavljeno.
"13 najtraženijih ljudi"
Vorhol je zajedno sa drugim poznatim američkim umetnicima šezdesetih angažovan da napravi mural za Paviljon države Njujork na Svetskom sajmu 1964.
Tema je trebalo da "ima veze s Njujorkom", a umetnik je odlučio da napravi uvećane slike iz knjige sa poternicama policije Njujorka, ali je nakon insistiranja vlasti, Vorholu rečeno da ora da ih ukloni ili zameni u roku od 24 sata.
Navodno je Nelson Rokfeler, tadašnji uverner Njujorka bio zabrinut da će slike, koje uglavnom prikazuju muškarce italijanskog porekla, biti uvreda važnom delu njegovog biračkog tela.
Prema drugim svedočanstvima iz tog vremena, sam Vorhol nije bio zadovoljan radom, naročito zato što je jedan od muškaraca sa murala u međuvremenu oslobođen krivice.
U svakom slučaju, rad je ubrzo prefarban srebrnom bojom.
Ipak, umetnik je prethodno napravio i verziju istog dela manjeg formata, koja je prodata pre nekoliko godina po ceni od impresivnih 28,4 miliona dolara.
"Oxidation Paintings"
Radeći sa različitim oblicima apstrakcije krajem sedamdesetih, Vorhol je napravio seriju slika koristeći mokraću.
Jedina prava farba koju je koristio, bila je metalik zlatna podloga, a ostale motive "slikali" su njegovi prijatelji i saradnici, koji su urinirali po platnima.
U reakciji mokraćne kiseline i bakra iz komponenti boje, ostajali su tragovi na platnima, a Vorhol je eksperimentisanjem došao do zaključka da boja može da zavisi od unosa hrane i tečnosti "slikara".
Komentari (0)