Marina Abramović: Tražili su mi da prodam dušu kao nezamenljivi token
Komentari13/02/2022
-20:03
Svetski poznata umetnica performansa Marina Abramović nedavno je mladim umetnicima koji planiraju da pođu njenim stopama, ali i svima koji bi da poboljšaju koncentraciju, samokontrolu i snagu volje, ponudila svoj "Metod" - set od 30 kartica sa instrukcijama za "resetovanje života".
Iako Abramović i sama u svojim performansima testira lične granice izdržljivosti, u novom intervjuu za Guardian kaže da je kartice napravila da prvenstveno budu zabavne.
"Uvek se sećam šta mi je Dalaj Lama rekao. Moraš uvek da pođeš od razigranosti. Sa šalom. Učini da se ljudi smeju, kako bi otvorili srce, a posle možeš da im kažeš i užasne istine, jer su spremni", kaže Abramović za britanski list.
"Ove kartice su razigrane, ali istovremeno, ako ih koristite kako treba, mogu da vam pruže vrlo duboko iskustvo. Ulazite u dva različita stanja svesti. Sve zavisi od toga kako investirate vreme", dodaje umetnica.
Upitana zašto je odlučila da ponudi tajne svog stvaralaštva široj publici i da li je to pokušaj da zaradi od svoje slave, Abramović kroz smeh odgovara da se od njih "verovatno neće obogatiti".
"Ja sam interesantan primer na umetničkom tržištu. Imam veliku publiku, a opet, moje cene su ispod onih koje postavlja slikar sa osrednjom karijerom", kaže umetnica, dodajući da je njen jedini cilj da "angažuje ljude, naročito mlade".
Abramović, koja je slavu stekla izvodeći često po nju samu opasne performanse, ali poslednjih godina se više štedi.
"Ranije sam bila slikarka, ali prvi put kada sam nastupila pred publikom, osetila sam elektricitet, kakav u ateljeu nikad nisam osetila. U svojim godinama više ne mogu da radim duge performanse. Kad sam radila 'Umetnik je prisutan' (performans koji je uključivao sedenje za stolom osam sati dnevno i gledanje oči u oči sa članovima publike) imala sam 65 godina i bilo je pakleno. Sada imam 75 godina i razmišljam kako da te misli izrazim u drugačijim medijumima. Upravo sam napravila operu", kaže Abramović, misleći na "Sedam smrti Marije Kalas", delo o tragičnim mitovima koji okružuju legendarni sopran.
Na stranu godine, njeni performansi često uključuju angažovanje publike i bliskost kakva je danas nezamisliva.
Uslovi pandemije iznedrili su način komunikacije koji joj se ne dopada, iako inače nema ništa protiv tehnologije.
"Kontakt sa publikom je ključan. Ako izvođač nema publiku, performans ne postoji. Sada je sve postalo Zoom. Apsolutno mi se ne sviđa da radim preko Zoom-a. Prvo, zvuk je loš. Slika je užasna. Uvek pomislim, samo imajte strpljenja i čekajte, jer ovo neće trajati zauvek. Govorimo o dve godine. To je ništa", smatra umetnica.
Nije oduševljena ni još jednom novinom - NFT trendom, odnosno trenutnom popularnošću nezamenljivih tokena, jer nije zapazila dobre ideje.
"Ne volim da budem neki staromodni umetnik koji kritikuje sve što je novo. Ja volim novitete, radoznala sam. Ali kad je reč o tom medijumu, ne vidim nikakve dobre ideje. Ne vidim dobar sadržaj. Samo vidim da svi pričaju koliko novca može da se zaradi. Nikad nisam pravila umetnost zbog novca. Stalno mi traže da to uradim i kažu: 'Tvoj rad je savršen za NFT'. Neko je tražio i da prodam dušu kao NFT", kaže umetnica.
Ona trenutno iščekuje svoju prvu retrospektivu u Velikoj Britaniji koju je pandemija dva puta pomerila, a za sada je planirano da se konačno dogodi 2023. godine u Kraljevskoj akademiji.
Izložba će rekonstruisati njene performanse nastale tokom pedeset godina karijere, a uključiće i nove radove.
"Odlučili su da je pomere za tri godine. To je velika stvar. Imam 75 godina, a vreme leti. Stvarno mi je potrebno da se ta izložba dogodi što pre. Ali istovremeno, shvatam da bi bila katastrofa da se održala 2020. jer ja zavisim od publike", kaže Abramović.
Komentari (0)