Aktuelno iz kulture

"Ozloglašeni" Dejmijen Herst priznao veliku prevaru: Dijamantska lobanja nikada nije bila kupljena za 100 miliona dolara

Komentari

Autor: Euronews Srbija

28/01/2022

-

22:21

"Ozloglašeni" Dejmijen Herst priznao veliku prevaru: Dijamantska lobanja nikada nije bila kupljena za 100 miliona dolara
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Britanac Dejmijen Herst postao je udarna vest 2007. kada je objavljeno da je prodao svoj rad - dijamantima optočenu lobanju, za 100 miliona dolara. Međutim, jedan od najslavnijih, najskupljih i najkontroverznijih umetnika današnjice sada priznaje da se ta prodaja nikada nije odigrala.

Povodom prve njujorške izložbe koju će imati u tom gradu nakon četiri godine, Herst je za Njujork tajms kazao da se pomenuto delo, pod nazivom "For the Love of God" (Za božju ljubav), a koje je navodno napravljeno od 8.601 dijamanta, nalazi i dalje u skladištu u juvelirskom kvartu u Londonu.

Jedan od najozloglašenijih pripadnika nekadašnje generacije "mladih britanskih umetnika", koji je stekao ime izlaganjem secirane krave u rezervoaru sa formaldehidom, tvrdi sada da je on ostao stvarni vlasnik dijamantske lobanje, zajedno sa grupom anonimnih investitora i svojom londonskom galerijom "White Cube".

Upravo je pomenuta galerija avgusta 2007. objavila da je "For the Love of God" prodata jednom investicionom fondu za 100 miliona dolara. To je bila rekordna cena koju je postiglo neko umentičko delo prodato za života autora.

AP/Francois Mori

Herst važi za umetnika sa smislom za biznis

Ipak, imajući u vidu pompu koja je pratila lobanju od platine ukrašenu dijamantima, te činjenicu da galerija nikada nije ponudila i konkretnije dokaze o prodaji, u umetničkim krugovima je sve vreme zadržana sumnja da je delo "promenilo ruke".

Pompa zarad bolje prodaje

Kako podseća ArtNet, i sam Herst je pomogao nedoslednosti u priči budući da je godinu ranije, 2006, a govoreći o radu, izjavio da je uložio 16 miliona dolara, ali je potom govorio o cifri od 30 miliona dolara. Profesionalni juveliri, s druge strane, su se i tada pitali kako je moguće da toliko staje izrada jednog takvog dela.

"Procenio bih pravu vrednost lobanje negde između 7 i 10 miliona funti (14-20 miliona dolara)", kazao je za Evening Standard Hari Levi, tadašnji potpredsednik Londonske berze dijamantima.

Herstovo priznanje izgleda da podiže zavesu nad umetničkim tržištem, na kom je izgleda očigledno to da se preuveličavaju cene i podiže pompa zarad bolje prodaje.

Svakako se i ranije pisalo o tome kako sam Herst itekako ima smisla za biznis, u prilog čemu govore i podaci da poseduje šest radionica, farmu u Devonu, kuću u Meksiku, te da ima 120 radnika. Njegovo bogatstvo svojevremeno je Sandej tajms procenio na preko 360 miliona dolara. 

profimedia

"Zlatno tele" na aukciji prodato za 10,35 miliona funti

Epitet najskupljeg živog umetnika na svetu poneo je 2008, kada su njegova dela postigla rekord na aukciji u londonskom "Sotheby's". Tada su prodata 54 njegova rada za 70,5 milion funti (samo "Zlatno tele" je zaradilo 10,35 miliona funti). Umetnički svet je ostao zapanjen, a zlobnici su tvrdili kako je reč o nameštaljci jer nigde nisu objavljena imena kupaca i da je stvarni kupac aukcijska kuća kako bi napumpala cenu Herstovim radovima.

Na sličnoj aukciji, 2004, Herstove apotekarske vitirne koje su nosile ime pesama grupe "Sex Pistols" prošle su daleko slabije, a u poslednjih 13 godina rekordna cena koja je izdvojena za Hersta iznosila je 38 miliona.

Njujork tajms je nedavno objavio tvrdnju umetnika da je prodao oko 80 novih dela, čija je vrednost svakog pojedinačnog između 750 hiljada i 3,5 miliona dolara.

"For the Love of God" je kopija u platini jedne lobanje iz 18. veka, koja je pronađena u jednoj prodavnici u Londonu. Kako je zvanično objavljeno, po lobanji je rasut 8.601 dijamant, a sama lobanja je napravljena od 32 ploče platine i u njenom centru se nalazi ružičasti dijamant, u obliku kruške, a koji je uglavljen u čeonu kost. 

profimedia

 

"Ne bi mi smetalo da se ovako nešto desi sa mojom lobanjom nakon moje smrti", kazao je svojevremeno Herst, dodajući da mu je kao inspiracija poslužila astečka tirkizna lobanja u Britanskom muzeju, te da se nada da će njegov rad jednog dana biti izložen u ovoj instituciji.

Dela bez kreativne iskre i titanski povratak formi

Smrt je jedna od najčešćih tema Herstovih umetničkih dela. Postao je slavan po seriji dela u kojima se pojavljuju mrtve životinje (ajkule, ovce, krave)  sačuvane u rezervoaru sa formaldehidom. Pre "Zlatnog teleta", najčuveniji od takvih radova bila je "Fizička nemogućnost smrti u misli nekoga živog" - zapravo 4.3 metra duga tigrasta ajkula.

Prema oceni nekih britanskih kritičara, Herst je u poslednje vreme štancovao dela ispod svojih standarda i bez kreativnih iskri, a kada je odjednom počeo da pokazuje "prave" figurativne slike, nedostatak tehničkog talenta je bio "zapanjujući". Drugi likovni kritičari kažu, pak, da on svojim delima budi univerzalna i vanvremena osećanja.

Podeljene kritike pratile su i njegovu postavku "Blago iz olupine neverovatnog" 2017. u Veneciji, a zanimljivo je da je deo pomenute venecijanske izložbe 2020. bio predstavljen u rimskoj Galeriji Borgeze. Dok je Dejli Telegraf "Blago iz olupine neverovatnog" nazvao "spektakularnom, naduvanom besmislicom, koja se može pokazati kao brodolom Herstove karijere", Gardijan je ocenio da je reč o "titanskom povratku formi" koji je "iskupio" Hersta.

profimedia

Detalj sa postavke "Blago iz olupine neverovatnog"

Ne treba izostaviti podatak i da je nakon smrti prijatelja, legendarnog muzičara Džoa Stramera, Herst osnovao dobrotvornu ogranizaciju Stramervil, koja pomaže mladim muzičarima. Ograničenu ediciju svojih radova objavljivao je za prodaju na svom Instagram profilu u cilju prikupljanja novca za medicinare, a tokom pandemije je poklanjao i svoju "Leptirovu dugu" svima koji su želeli da je istaknu u svom domu kao izraz nade u kriznim vremenima.

Prošle godine je reper Drejk otkrio da je omot za njegov dugoočekivani šesti album "Certified Lover Boy" dizajnirao upravo kontroverzni umetnik iz Britanije.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura

"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak