Saveti Leonarda da Vinčija namenjeni slikarima, "gospodarima svih stvari koje čoveku mogu pasti na pamet"
Komentari17/01/2022
-08:59
Leonardo da Vinči, jedan od najvećih slikara, pronalazača, anatoma i inženjera renesanse, iza sebe je ostavio brojna neprocenjiva umetnička dela, spise i izume - dokaze da je bio čovek ispred svog vremena.
Takođe je napisao niz tekstova o veštini slikanja, koji su objedinjeni u zbirku i prvi put objavljeni 1632. u Francuskoj pod nazivom "Traktat o slikarstvu" (Trattato della Pittura).
Taj priručnik za slikare sadrži izuzetno važna Leonardova otkrića vezana za anatomiju čoveka, ali i trikove "zanata", koji već vekovima olakšavaju slikarima njihovo stvaralaštvo.
"Slikar je gospodar svih stvari koje čoveku mogu pasti na pamet i zbog toga, ako želi da vidi lepote koje će ga očarati, on ima moć da ih stvori; ako mu se prohte da vidi stvari koje ulivaju strah, ili šaljive i smešne, ili koje stvarno izazivaju sažaljenje, on vlada njima i može da ih stvori. A ako hoće da stvori puste predele, hladovita i sveža mesta za vreme vrućine – on ih naslika, a isto tako; i tople predele za vreme zime. Ako želi doline – isto; ako želi da sa visokih planinskih vrhova otkrije široko polje, ili ako mu se prohte da posle njih vidi horizont mora – on to može; a isto tako ako želi da iz niskih dolina vidi visoka brda, ili sa visokih brda niske doline i peskovite obale. I zaista, ono što postoji u svetu kao suština, stvatnost ili mašta prvo prolazi njegov duh, a zatim kroz ruke, a one su toliko izvrsne da istovremeno jednom jedinom pogledu pružaju skladnu harmoniju kakvu daju stvari", jedan je od odlomaka iz ove knjige.
Ako ste se pitali kako je Leonardo postizao tako realističan izgled svojih junaka na slikama, ovo su neke od njegovih tajni, koje je podelio sa svima u "Traktatu o slikarstvu":
- "Dve stvari zahtevaju pažnju dobrog slikara. Jedna je tačna postavka i oblik figure; druga je pravi izraz onoga što prolazi kroz misli te figure, ono što oseća".
- "Kada crtate prema modelu, vaša udaljenost od objekta mora biti tri puta veća od njegove visine".
- "Ako je čovek nizak i deblji, vodite računa da svi njegovi delovi budu u istom stilu: kratke ruke i debele, velike šake, kratki prsti sa širokim zglobovima i tako dalje".
- "Kod ljudi i dece primećujem veliku razliku između zglobova, kao i u dužini kostiju. Muškarac ima širinu ramena koja je jednaka dve dužine njegove glave, kao i od ramena do lakta i od lakta do prstiju, a kod deteta samo jedna, jer priroda daje adekvatnu veličinu prvo za centar intelekta, a tek onda za druge delove".
- "Čovek u detinjstvu ima širinu ramena jednaku dužini lica i dužini ruke od ramena do lakta kad je ruka savijena. Isto važi za dužinu od donjeg dela stomaka do kolena i od kolena do stopala".
- "Prvo i najvažnije što treba uzeti u obzir prilikom crtanja figura je da se glava dobro smesti na ramenima, grudi iznad kukova i kukovi i ramena iznad stopala".
- "Svi zglobovi u ljudskom telu postaju veći kad se savijaju, izuzev onih u nozi".
- "Savijanjem zglobova meso uvek formira pregib na suprotnoj strani od onoga gde je zategnuto".
- "Žene treba predstavljati u skromnom i odmerenom stavu, sa skupljenim kolenima, sa skupljenim rukama ili spuštenim niz telo; sa glavom koja gleda nadole i blago nagnute na jednu stranu".
- "Ako predstavljate muškarca u nasilnom napadu besa, neka drugog drži za kosu, držeći mu glavu uz temlju, sa kolenom smeštenim iznad rebara njegovog protivnika; desna ruka treba da je podignuta i pesnica spremna da udari; kosa treba da stoji uspravno na krajevima, obrve treba da su postavljene nisko i da budu prave; zubi skupljeni i da se vide u uglovima usana; vrat treba da je otečen, a telo u predelu abdomena prekriveno naborima, usled toga što se savio iznad neprijatelja i viška njegove strasti".
- "Da biste slikali dobro prema modelu, vaš prozor treba da je okrenut ka severu, tako da svetlost ne varira. Ako je okrenut ka jugu, morate da imate papirne roletne, tako da sunce ne bi menjalo senke.
- "Izbegavajte da pravite tamne skice".
- "Delovi koji se nalaze blizu, treba da budu zavšreni u hrabrom i odlučnom maniru, ali oni koji su u daljini treba da budu nedovršeni i mutnih obrisa".
- "U predstavljanju efekata vetra, pored savijanja drveća i lišća uvrnutog na pogrešnu stranu, možete ga izraziti prašinom koja se kovitla nagore, dok se ne izmeša na sa vazduhom".
Komentari (0)