Aktuelno iz kulture

Šerbedžija reagovao na spor oko Lečića na festivalu u Brčkom: "Pobednici su kolege koje su se solidarisale"

Komentari

Autor: Euronews Srbija. S. R.

24/11/2021

-

10:11

Šerbedžija reagovao na spor oko Lečića na festivalu u Brčkom: "Pobednici su kolege koje su se solidarisale"
Šerbedžija reagovao na spor oko Lečića na festivalu u Brčkom: "Pobednici su kolege koje su se solidarisale" - Copyright Tanjug/Tara Radovanovic

veličina teksta

Aa Aa

Glumac, pesnik i muzičar Rade Šerbedžija koji je koncertom trebalo da zatvori kontroverzne Susrete pozorišta/kazališta u Brčkom, uputio je pismo organizatorima festivala, u kojem je reagovao na sporove oko učešća Branislava Lečića u žiriju i način na koji je uprava reagovala na problem.

On je rekao da će koncert održati zbog publike, pod uslovom da pre njegovog nastupa "ne bude nikakvih dodela nagrada koje su na ovakav način iskompromitovane" i da su za njega pobednici kolege koje su se solidarisale otkazavši svoje učešće u takmičenju.

Njegovo pismo prenosimo u celosti:

Direkciji Susreta pozorišta / kazališta Brčko,

Gospodo, pratim na vašoj zvaničnoj stranici novosti, vesti i komentare, povodom vašeg pozorišnog festivala i žao mi je zbog svega sto se događa. Žao mi je zbog ljudi i imena koje znam i zbog onih koje i ne znam. Žao mi je zbog publike koja sve to zgranuta sluša i prati. Žao mi je žena koje u obranu svoga dostojanstva trpe po ko zna koji put neukusne komentare i koje su izložene nasilju jednoga patrijarhalnog sveta čak i na običnim konferencijama za štampu.

Rečenice napisane na zvaničnim stranicama, od ljudi koji su predstavnici pozorišno/kazališnih susreta u Brčkom '… savršeno nas se ne tiče ko je koga kad, ko je kome ko i sta je među vama čemu sta…' podsećaju na reči Bukare iz 'Predstave Hamleta iz Mrduše donje' i opasan su i brutalan izraz koji ne dolikuje ljudima koji se bave umetnošću.

Žao mi je i umetnosti, koja ne bi smela biti u okovima i lancima takvog bezosećajnog i često primitivnog senzibiliteta.

Od osam predstava koje su izabrane u zvanični program i koje je trebalo da se takmiče za nagrade, trenutno je samo jedna ostala u konkurenciji, čime je samo žiriranje postalo besmisleno.

Pozvali ste me da na završetku vašeg festivala održim koncert u čast pobednika.

Za mene su pobednici sve one moje koleginice i kolege umetnici koji su se solidarisali i, uprkos neprirodnoj situaciji, održali svoje predstave zbog same publike zbog koje se i bave ovom umetnošću.

Tako sam i ja odlučio da zbog publike održim svoj koncert.

Jedino što vas molim je da, pre mog koncerta, na pozornici na kojoj nastupam sa svojim orkestrom, ne bude nikakvih dodela nagrada koje su na ovakav način iskompromitovane.

A nedolične izjave gospodina Jakova Amidžića o glumcima i glumačkoj profesiji i aluzijama na mog prijatelja, sjajnog glumca i divnog čoveka Ermina Bravu, šaljem u antikvarnicu neumesnih i glupih rečenica …

Rade Šerbedžija

Hronologija problema na Susretima 

Nakon što je direkcija Susreta kazališta/pozorišta u Brčkom objavila da je član žirija Branislav Lečić, od svog učešća najpre je odustala ekipa predstave "64" u produkciji Ateljea 212 Tene Štivčić i Alise Stojanović, odigravši predstavu "samo iz poštovanja prema publici".

Promo/Atelje 212/Boško Đorđević, Tara Radovanović

 

Oni su naveli u svom saopštenju da je razlog iz kog ne žele da njihov rad ocenjuje član žirija Branislav Lečić, njegovi "medijski nastupi tokom kojih se iživljavao nad koleginicom Danijelom Štajnfeld".

Nakon toga, svoje učešće povukli su i Kokan Mladenović i pisac Darko Cvijetić, a oraganizatorima ove manifestacije i Kamernom teatru 55 iz Sarajeva koji izvodi taj komad, uputili su saopštenje u kojem su objasnili svoje razloge.

"Branislav Lečić nije osuđen po optužbama za silovanje naše koleginice Danijele Štajnfeld, ali je sve u vezi tog slučaja stavilo, u najmanju ruku, ogromnu moralnu hipoteku nad njegov lični i umetnički integritet. Smatramo da bismo učestvovanjem na festivalu u čijem žiriju sedi osoba ovakvog moralnog profila postali saučesnici u pretvaranju nedopustivog u dopustivo, nemoralnog u moralno i da bismo se narugali traumiranim likovima iz sopstvene predstave", naveli su oni.

Kamerni teatar 55 saopštio je međutim, da će predstava "Schindlerov lift" ipak biti izvedena u Brčkom, a kako su naveli, pojedinci će zasebno moći da odluče da li žele da prihvate eventualne nagrade na festivalu.

Reditelj Dino Mustafić, čiji je komad "To nikad nigdje nije bilo" u produkciji Narodnog pozorišta Sarajevo izveden na Susretu pozorišta, uputio je pismo Direkciji ovog festivala u kojem predlaže da ove godine predstave ne budu ocenjivane.

"Primereno je da iz poštovanja prema publici i teatarskoj umetnosti ovogodišnji festival bude smotra bez stručne evaluacije jer okolnosti koje su stvorene ne omogućavaju isticanje pozorišnih kriterijuma i kvaliteta, što jedino ima smisla na umetničkim festivalima", naveo je Mustafić u pismu.

"Drskost i blamaža"

Međutim, na sajtu Susreta pozorišta/kazališta u Brčkom objavljen je tekst pod nazivom "Drskost i blamaža, ali na svoj račun", u kojem se kritikuju gosti festivala.

"Кakav sram i blam, kakva i kolika drskost gosta naspram domaćina! Nečuvena, ali ipak lakše shvatljiva s obzirom odakle i iz kakvog burureta dođe u Brčko (političkog, kulturnog, međuljudskog, informativnog i još mnogo kakvog jada i jeda koji je, nažalost, preplavio Metropolu!)… Кakva glupost! Кoja količina besmisla bez argumenata i zdrave pameti. I kakav pokušaj nadmoći, sile i samoljublja, naspram dobrodošlice i raširenih ruku domaćina, organizatora i ljubitelja pozorišne umjetnosti, poštovalaca Ateljea 212", navodi se u tom tekstu na sajtu koji svaki dan objavljuje preglede dešavanja na festivalu.

"Ostaje gorak ukus o neukusu i blamaži" koja ne priliči, dodaje se u tom tekstu, i najmanje je očekivana od pozorišne kuće koja se s reputacijom i respektom koji je decenijama gradila i izgradila, s radošću čeka.

"Gospodo beogradska, niste se poneli obrazli. Baš nas briga za vaše podjele u vašoj zemlji i vašem gradu, i pozorištu. Baš nas briga što i kako znate i mislite o bilo kome na prostoru gdje stvarate i živite. Savršeno nas se ne tiče ko je koga kad, ko je kome ko i šta je među vama čemu šta, zainteresovani smo samo za umetnički čin i slast doživljenog koju bi, da niste 'prosuli pomuženo mlijeko', poneli kući i u vreme i posle ove predstave. Umesto toga, nosimo gorak ukus i poniženje, ali vaše, u svakom slučaju", dodaje se u tom tekstu.

Ermin Bravo: Svesti ovu veliku temu na 'ko je koga kad' je u najmanju ruku neukusno

Povodom okolnosti na pozorišnoj smotri u Brčkom i njihovog saopštenja, oglasio se i glumac iz Bosne i Hercegovine Ermin Bravo, koji nastupa u predstavi "Sedam strahova", koji je kritkovao taj festival i najavio da se povlači iz takmičenja, iako će se pojaviti pred publikom u svojoj predstavi.

"Prva ozbiljna inicijativa o osveštavanju razmera i posledica seksualnog nasilja i uznemiravanja potekla je upravo iz umetničke zajednice. Mnoge naše hrabre kolegice su se izložile i javnim ispovestima pokrenule ozbiljnu društvenu promenu. Nadam se da njihov tretman u javnom prostoru neće obeshrabriti druge da svako uznemiravanje prijave", navodi Bravo u pismu.

"U svom poslu sam često prihvatao da igram u predstavama koje se bave temom seksualnog zlostavljanja, uznemiravanja, njihovim matricama i posledicama, toksičnosti patrijarhata, zloupotrebi položaja moći koja generiše zlostavljanje. Ovo su teme kojim se godinama bavim i koje su mi izuzetno značajne. Svesti ovu veliku temu, u ovom vremenu na 'ko je koga kad' je u najmanju ruku neukusno, neosvešteno, primitivno i opasno. Predstava 'Sedam strahova' u kojoj igram, velikim delom se bavi osudom zlostavljanja nad ženama i odnosom društva spram njega", navodi glumac.

"Stoga istup selektora Srđana Vukadinovića u kojem omalovažava 'Me too' pokret smatram neprihvatljivim. Sve navedeno smatram zvaničnim stavom festivala i odbijam učešće u kompeticiji i bilo kojim festivalskim aktivnostima. Predstavu ću igrati jer vaša publika zaslužuje i treba da je vidi", naveo je Ermin Bravo.

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak