Sva "gostovanja" legendarnog reditelja Hičkoka na velikom platnu
Komentari06/11/2021
-16:00
Danas možda i nije toliko neuobičajeno da se ne samo poznati, već i reditelji ponekad pojave u svom filmu, da ih nakratko vidimo u nekoj od scena. Ali jedan reditelj je to radio mnogo pre svih. U pitanju je Alfred Hičkok (1899-1980), legendarni reditelj i majstor psihološkog trilera.
Čuvenog filmskog stvraoca možemo videti u čak 39 njegovih naslova. Bio je šofer u filmu "Gospođa koja nestaje", čovek koji je zakasnio na autobus i ljutito lupa pesnicom o vrata u "Sever-severozapad", čovek sa violončelom koji ulazi u voz u "Nepoznatom iz Nord-ekspresa", slučajni prolaznik u filmu "Psiho"…
"U filmovima se pojavljuje bez nekog posebnog razloga", izjavio je svojevremeno Hičkok.
Rediteljev možda najkreativniji cameo (kratko pojavljivanje u sceni) je onaj u filmu "Čamac za sapasavanje" (1944). Radnja ovog filma se odvija na morskoj pučini, a ako se dobro zagleda u novine, vidi se reklama za preparat za mršavljenje sa onom "pre i posle" fotografijom. I pogađate na kojoj od te dve je Hičkok.
U mnogim biografijama se navodi da je ova tradicija zapravo nastala slučajno. Na njegovom prvom filmu ("Vrt zdovoljstva") nedostajalo je statista i Hičkok je odlučio da postane jedan od njih, barem na nekoliko sekundi. To mu je postalo toliko zabavno da skoro nijedan film nakon toga nije bio gotov bez ovakvih scena, koje su od tada rađene planski i Hičkok je ta svoja "gostovanja" smatrao integralnim delovima filmova.
Kako su njegova pojavljivanja postala toliko čuvena, počeo je da ih montira na samom početku filma, ne želeći da ometa publiku koja bi, umesto da prati radnju, gledala da li se negde u pozadini šeta reditelj.
Hičkok je počeo da režira u Engleskoj, da bi od 1939. radio u Americi. Tokom karijere duge šest decenija, potpisao je preko 50 naslova ("Rebecca", "Vertigo", "The 39 Steps", "Psycho...") i, iako većina filmskih kritičara tog vremena nije previše cenila njegov rad, danas većina stvaralaca iz filmskog sveta smatra da ne postoji autor posle Hičkoka na koga on nije ostavio neki uticaj.
Tarantino ima i više od "par" kadrova
Posle Hičkoka, još neki autori su odlučili da budu deo svojih filmova, možda je najpoznatiji među njima Kventin Tarantino koji u nekim svojim ostvarenjima ima i više od "samo par kadrova". Od 2000. i filma "X-Men", Sten Li se pojavio u 57 Marvelovih ekranizacija. Njegova iznenadna, ali istovremeno očekivana pojavljivanja postala su zaštitni znak Marvelovih filmova.
Jedan od najvećih umetnika američke i svetske kinematografije, Orson Vels, iznenadio je mnge gostovanje u filmu o Mapetima, a glumac Met Dejmon se često i to samo za svoju dušu nenajavljeno pojavljuje u filmovima i serijama, na po par sekundi ili minuta, čisto iz zabave.
Njegovi filmovi, prepuni elemenata strave, fantastike i "uvrnutog" humora, prepoznatljivi su i po dugim kadrovima, neupadljivoj montaži i preciznošću u svakom detalju režije i dramaturgije.
Hičkok će ostati poznat i kao reditelj koji je jedini snimio rimejk svog filma. Naime, on je 1956, 22 godine nakon što je snimio ostvarenje "Čovek koji je previše znao", snimio rimejk tog filma u Holivudu. U ediciji "1001 film koji morate videti pre smrti“ drži rekord sa 18 izdvojenih naslova.
Kada mu je dodeljen počasni Oskar za životno delo, Hičkok je održao jedan od najkraćih govora zahvalnice: "Hvala vam… puno, zaista".
Hičkok je bio poznat po izvođenju apsurdnih i ponekad okrutnih šala, kako na filmskim setovima, tako i u privatnom životu. Jednom je bio domaćin večere na kojoj su sva jela, od supe do dezerta, bila plave boje. Doduše, jestive.
Na snimanju "39 stepenika", vezao je glavne glumce i pravio se da je izgubio ključ.
Kada ga je konačno "pronašao", priznao je da ih je namerno vezao kako bi stvorio hemiju među njima.
Ali ono što je možda najviše izluđivalo glumce i članovi ekipe bila su "beskonačna" ponavljanja. Kultna scena iz filma "Psiho", ona u kupatilu, koja u filmu traje čitavih 45 sekundi snimana je čak sedam dana iz 17 različitih uglova.
Glumci su se često žalili da je Hičkok preterivao u svojim zahtevima i da ih je mučio. Kada su ga optužili da je rekao da su glumci "stoka", on se branio rečima: "Samo sam rekao da ih treba tako tretirati". Zavideo je, navodno, Voltu Dizniju što svoje glumce, crtane likove, može samo da izgužva i baci.
Za svoje filmove birao je mahom žene sa plavom kosom, "ledenog pogleda i lica", koje su postale zaštitni znak njegovih filmova, poput Grejs Keli, Tipi Hedren, Kim Novak, Vere Majls, Dženet Li i Džoan Fontejn. Pojedini kritičari čak tvrde da je neosporno da je Hičkok bio veliki majstor filmske umetnosti, ali da ženski likovi u njegovim filmovima variraju od glupača, preko prevrtljivica i izdajica.
Komentari (0)