Beogradska premijera filma o Tomi Zdravkoviću 15. septembra, Bjelogrlić: "Toma" je film o duši
Komentari10/09/2021
-16:12
Beogradska premijera filma "Toma", koja je zakazana za 15. septembar u Sava centru, najavljena je danas u boemskoj četvrti Skadarliji, a deo ekipe ovog ostvarenja o muzičkoj legendi saglasan je s tim da su snimili priču sa raskošnom muzikom, puno ljubavi, tuge i istinskog života.
Toma Zdravković preminuo je 30. septembar 1991, u vreme kada je umirala i država u kojoj je živeo i koju je voleo, podsetio je reditelj filma Dragan Bjelogrlić.
"To vreme nije bilo davno, mnogi od nas se i sećaju, ali to vreme sada deluje kao epoha jer se ni ono ni ljudi koji su u to doba živeli, više nikada neće ponoviti. Očekujem da ovaj naš film ohrabri i mnoge druge autore da prave filmove o značajnim ličnostima naše kulture i pop-kulture, onima koji su činili naše života. Privilegija velikih nacija je da snimaju ne samo o istorijskim događajima, već i o malim ljudima, koji su činili naše živote", istakao je Bjelogrlić.
Prema njegovim rečima, celu filmsku ekipu u toku nastajanja filma povezivala je velika emocija.
"Baš kao što i publika sada oseća film o Tomi Zdravkoviću, tako smo i mi osećali veliku odgovornost za vreme snimanja, pre svega prema svedocima epohe koju je on svojom muzikom obeležio. Vreme u kojem je Toma Zdravković oplemenio živote mnogih ljudi bilo je praktično juče. Postoji veliki broj ljudi koji se sećaju tog vremena i imali smo obavezu da ih ne razočaramo", dodao je Bjelogrlić.
Leči li Toma doktora, ili doktor Tomu?
Za njega nema dileme da je ključ filma u prokazanom odnosu Zdravkovića i doktora.
"Ta linija je kreacija prvog scenariste Nikole Pejakovića, koji je na tome i insistirao. Njegova priča je cela bila oko pitanja: `Ko koga leči - doktor Tomu ili Toma doktora`. Pejaković je smatrao da ima toliko anegdota, pa je insistirao na tome da pokušamo da napravimo priču o duši, koliko god to zvučalo apstraktno. To je potpuna fikcija, a kasnije smo se naslonili na to kao osnov priče", istakao je Bjelogrlić.
Na pitanje kako uspeva da svaki put napravi "tako dobar film", Bjelogrlić je odgovorio rečima:
"Počeo sam da se bavi režijom posle 20 i nešto godina bavljenja glumom. Film je timski rad i ako postoji, moja prednost je u tome što nisam opterećen da budem genijalan reditelj, već da napravim dobar film, a on se pravi sa dobrim timom."
Glumac Milan Marić, koji je na velikom platnu oživeo Tomu Zdravkovića, kaže da je uz Tomine pesme preboleo svašta u kafani.
"Pred početak snimanja filma morali smo da rešimo mnoga pitanja oko načina na koji ću da iznesem taj lik. Ne ličim na Tomu, ne umem da pevam... Morao sam da nađem nešto njegovo, autentično. Ne možeš da igraš legendu, već tražiš nešto što misliš da je taj čovek nosio sa sobom, a mislim da je to tuga koju je pokušavao da izbaci iz sebe kroz muziku i to što je ceo život malo bežao od sebe", naveo je Marić.
Prema njegovim rečima, najkonkretnije stvari je izvukao iz tekstova njegovih pesama.
"Pevao je ono što je živeo, znao je vrlo dobro o čemu peva i zato njegove pesme i dalje rade", dodao je Marić, izražavajući zadovoljstvo što je sa kolegama izašao iz zone komfora i što su iz sve snage, "punim srcem radili na ovom divnom filmu".
Tamara Dragičević, koja je u filmu dočarala Silvanu Armenulić, napominje da je Bjelogrlić u velikoj meri olakšao osvajanje veoma komplikovane uloge.
"Rekao mi je: `Nemoj da se smeješ` i od tog trenutka za mene je sve bilo lakše. Moj osmeh je zaštitni znak za mnoge moje uloge, a Silvanu sam dočarala iz kontraugla. Naravno, veoma mi je pomogla kolektivna energija cele ekipe", rekla je Dragičević.
Prema rečima članova ekipe, neke od scena za koje su tokom priprema mislili da će biti komplikovanije za snimiti, uradili su iz prve, dok su sa nekim drugim - neočekivano imali komlikacija.
"A emocija ne može na silu, kao ni u životu. Ne možete je nuditi, ona mora da se desi", zaključuje Marić.
Jedan od producenata i kompozitor muzike za "Tomu" Željko Joksimović kaže da je ideju za nastanak filma o Tomi Zdravkoviću dobio od svog menadžera Baneta Obradovića.
"Bane mi je pričao o Tominom životu i njegovoj muzici, a potom smo došli na ideju da snimimo film o jednom od najznačajnijih kompozitora narodne muzike i verujem da smo uspeli da snimimo ostvarenje koje na ubedljiv način predstavlja život, emociju i bogat opus Tome Zdravkovića", rekao je Joksimović.
Duet Silvane i Tome
Prema njegovim rečima, sve Tomine pesme koje su snimljene za film imale su novi aranžman.
"Pokušao sam da napišem muziku inspirisan vremenom u kojem je Toma živeo. Pesmu `Ljiljana`, koju je Toma na promociji jednog od svojih albuma izveo baš u restoranu `Dva jelena`, promenili smo i verujem da će se to dopasti publici i da će ona osetiti emociju boemskog života kroz našu muziku", rekao je Joksimović, koji je autor i dueta koji na filmu izvode Silvana i Toma, a koji se u stvarnosti nije desio.
Ta pesma, iako deluje kao iz nekih minulih vremena, snimljena je za potrebe filma.
"Bjela mi je tražio pesmu koju su pevali Silvana i Toma, da zvuči starinski i da je hit. To mi je bio zadatak. Napravio sam melodiju i onda mi je kliknulo da zovnem čika Tozu, s kojim sam preko telefona sklapao tekst", dodao je kompozitor.
Koreditelj ostvarenja Zoran Lisinac rekao je da je cela ekipa imala ideju da filmom oda počast životu jednog čoveka, a da istovremeno zadovolji i filmske bogove.
"Napravili smo film, a ne dokumentarac - film pun ljubavi, emocija i izuzetne muzike", zaključio je Lisinac.
Ovo ostvarenje doživelo je burne ovacije na svojoj svetskoj premijeri na Filmskom festivalu u u Sarajevu, dok su Milanu Mariću i Tamari Dragičević na Filmskim susretima u Nišu pripale glavne glumačke nagrade.
Komentari (0)