Aktuelno iz kulture

Ko je žrtva, a ko zlostavljač u sukobu Blejk Lajvli i Džastina Baldonija: Kako su "marketing mešetari" zamaglili istinu

Komentari

Autor: Euronews Srbija

29/12/2024

-

17:00

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Holivud poslednjih dana potresa novi skandal jer je glumica Blejk Lajvli optužila kolegu i reditelja Džastina Baldonija za seksualno uznemiravanje na setu filma "Sa nama se završava" ("It Ends With Us").

U tužbi njeni advokati tvrde da su Baldoni i izvršni direktor "Wayfarer"-a, Džejmi Hit, pokazivali "neprimereno i nepoželjno ponašanje prema njoj i drugima na setu filma" i navode niz neprikladnih situacija kojima je navodno bila izložena. Međutim, još šokantnija je tvrdnja glumice da je Baldoni angažovao PR kompaniju da kroz proračunatu kampanju preko društvenih mreža uništi ugled glumice i kontrolisao narativ kako bi je predstavio u lošem svetlu. 

Ona za to navodno ima i dokaze u vidu prepiske između reditelja i PR stručnjaka, koju je objavio list New York Times, a koji detaljno prikazuje njihov plan usmeren protiv glumice.

Pravni tim Baldonija izjavio je za BBC u subotu da je reč o lažnim optužbama, kao i to da je glumac angažovao krizni PR tim samo zato što mu je koleginica pretila povlačenjem iz filma. Ipak, njegova reputacija već je pretrpela snažan udarac.

Poruka filma u senci sukoba Lajvli i Baldonija

Prolog ove priče ispisan je tokom leta, kada su Lajvli i Baldoni promovisali svoje novo ostvarenje. 

Reč je o ekranizaciji knjige "Sa nama se završava", koja se bavi generacijskim posledicama nasilja u porodici iz perspektive Lili Blosom Blum (Lajvli). Glavna junakinja impulsivno ulazi u brak sa uglednim neurohirurgom Rajlom (Baldoni), koji ima nepredvidljive izlive besa, ali mu oprašta svaki incident, verujući da je neće snaći sudbina njene majke, takođe žrtve partnerskog nasilja.

Tanjug/AP

Kadar iz filma "Sa nama se završava" sa Blejk Lajvli i Džastinom Baldonijem

I knjiga se već našla na udaru kritika zbog toga što je prema mišljenju mnogih romantizovala nasilje, ali je ekranizacija obećavala utoliko što je za režiju bio zadužen sam Baldoni, koji se ispred i iza kamere često zalagao za ravnopravnost žena i transformisanje pogleda na tradicionalnu muškost. 

Međutim, od premijere filma, Baldoni, koji igra i lik nasilnika Rajla, se daleko manje pojavljivao u medijima od njegove koleginice, a na površinu su isplivale njegovi navodni sukobi sa Lajvli u pogledu toga kako treba da priđu ovom projektu.

Naročito upadljivo je bilo to što se nijednom nisu zajedno pojavili na crvenom tepihu. 

Kopirajterka Mirjana Narandžić, koja uživa u pop kulturi i često na društvenim mrežama deli svoje utiske o aktuelnim serijama i filmovima, kaže za Euronews Srbija da nju nije previše iznenadila tužba Blejk Lajvli.

"Čak i dok nismo znali da se dešava PR kampanja, korisnicima društvenih mreža i ljudima koji se na neki način bave komunikacijama, bilo je jasno da se dešava nešto iza kulisa. Film je izašao negde u avgustu ove godine, a paralelno sa izlaskom, dogodile su se dve ključne stvari. Jedna je da je čitav ansambl filma 'It Ends With Us' obrisao sa Instagrama Džastina Baldonija. Druga stvar je bila to da su se u isto vreme na društvenim mrežama pojavili negativni PR članci o Blejk Lajvli", ukazuje naša sagovornica.

Tokom tog perioda na društvenim mrežama pojavile su se mnogobrojne objave koje dovode u pitanje glumački talenat Lajvli, ali i njen motiv da snimi takav film, zato što je nekoliko puta promociju ostvarenja iskoristila da predstavi svoju novu liniju proizvoda za kosu.

S druge strane, isplivali su i njeni stari nastupi u medijima u kojima se prema mišljenju mnogih drsko ponašala prema novinarima i sagovornicima.

Tanjug/AP

 

Naročito je negativno prikazivana u odnosu na samog Baldonija, koji je promovisanje filma koristio da ukaže na problem nasilja nad ženama.

"Uvek sam razmišljao o ishodu (ovog filma) i onom 'zašto' koje stoji iza njega, o jednoj ženi zbog koje sam ovo snimio, a koja bi sedela u pozorištu i možda odlučila da se ne vrati nasilnoj vezi", rekao je Baldoni u jednom od intervjua.

Ta kampanja donela mu je i nagradu globalne neprofitne organizacije "Vital Voices" za osnaživanje žena, koja mu je sada u svetlu novih optužbi protiv njega, oduzeta. 

"Iz perspektive osobe koja ne prati baš previše čitavu post-MeToo i MeToo scenu u Holivudu, vi biste rekli: 'Ovaj čovek Džastin Baldoni radi sve najbolje za žene ovog sveta. Međutim, ispostaviće se da je angažovao istu PR kompaniju koju je angažovao Džoni Dep tokom suđenja protiv Amber Heard", objašnjava Narandžić.

"Mi možemo da sahranimo bilo koga"

Prema pisanju New York Times, kriznu kampanju vodila je Melisa Natan, PR stručnjakinja poznata po radu sa Džonijem Depom, kao i sa reperom Travisom Skotom na čijem je koncertu u gužvi nastradalo desetoro ljudi. 

Novinar Ivan Radojičić je, komentarišući ovaj slučaj, istakao jednu od poruka Nejtan koju je objavio New York Times, u kojoj je sugerisala da oni "mogu da sahrane bilo koga". 

"Mislim da u vreme u kom društvene mreže praktično diktiraju niz nekih trendova u kulturi i potrošnji i da nas zavaraju na temu konkretnih političkih rezultata, kao što je bio slučaj s američkim izborima, ne čudi me preterano da neko poželi da ih koristi", istakao je Radojičić za Euronews Srbija, dodavši da je reč o "možda najorganizovanijem od svih prethodnih takvih napada na nečiju reputaciju". 

Lajvli u tužbi navodi da je PR tim angažovao pravu "digitalnu armiju" da objavljuje različite sadržaje na društvenim mrežama koji su delovali autentično, što su Baldonijevi advokati negirali.

Njen pravni tim je čak uspeo da dođe do prepiske između reditelja i marketinških stručnjaka u kom mu oni obećavaju da imaju način da sruše reputaciju glumici.

Narandžić kaže da je imala priliku da pročita poruke koje je objavio New York Times i u kojima je Baldoni navodno poručio da želi da se i Blejk Lajvli desi sudbina Amber Herd.

"Mislim da se pogrešno nameračio jer Rajan Rejnolds i Blejk Lajvli imaju mnogo više novca od njega, tako da naravno da to čini mi se, igra veliku veliku ulogu. Mislim da je dobar moment to što je ona sačekala da to da prođe promocija filma. Nju su vređali i da progrešno promoviše film i da se Baldoni više interesuje za njega od nje same, a mi onda paradoksalno vidimo da se to priča o ženi koja je u tom trenutku zlostavljana na svom radnom mestu. Tu se nekako najviše možda i vidi jačina društvenih mreža i tog negativnog PR-a", smatra naša sagovornica.

Tanjug AP/Evan Agostini/Invision/AP, File

 

Ivan Radojičić smatra da je u slučaju Lajvli, budući da pripada "holivudskoj aristokratiji", bilo je lako manipulisati narativom tako da se predstavi u negativnom svetlu, ali da se društvene mreže i specifične komunikacione strategije mogu koristiti i na mnogo gori način. 

"Mislim da će svi ti marketing mešetari koji žele da koriste nekonvencionalne metode da promovišu svoju stvar utilizovati svaki kanal komunikacije preko društvenih mreža, ali da ćemo mi razviti imunitet na to samim tim što ćemo, ako nešto deluje neprirodno forsirano, shvatiti da to nije prava stvar. Što više pričamo o tome, više ćemo videti koji se modusi manipulacije koriste, ali u ovom trenutku najvažnije od svega jeste da ako je neko žrtva zlostavljanja, treba to da kaže i da mi svi treba automatski da joj verujemo dok se ne dokaže suprotno", ističe novinar.

Ko može da bude žrtva?

Blejk Lajvli rođena je je rođena 25. avgusta 1987. godine u Los Anđelesu, u porodici iz sveta šou biznisa. Njen otac, Erni, bio je glumac i reditelj, a njena majka, Elejn, bila je agent za talente. Lajvli je najmlađa od petoro dece, i svi su glumci.

Današnjeg supruga Rajana Rejnoldsa upoznala je na snimanju filma "Zeleni fenjer". Imaju četvoro dece - ćerke Džejms, Ines i Beti i sina Olina.

Tanjug/AP

 

Marketinška kompanija koja je navodno sa Baldonijem sarađivala na narušavanju ugleda Lajvli, imala je stoga mnogo više posla, nego u slučaju Amber Herd, smatra Narandžić.

"Oni nisu imali za šta da se uhvate, osim za to da je ona neprijatna, da je bila bezobrazna prema novinarima kad je imala 20 godina i vrlo lako je reći: 'Blejk Lajvli laže ili izmišlja'. Međutim, sada postoje dokazi u vidu skrinšotova Mejlova i poruka i njegovih zahteva agenciji šta sve želi od tog slučaja. Tako da nekako mislim da ovo može zaista biti jedna prekretnica u tumačenju odnosa žrtva-zlostavljač", smatra naša sagovornica.

U eri post-istine, kada se mnogim ženama spočitava što nisu na vreme prijavile nasilje, ovaj slučaj mogao bi da bude prekretnica, smatraju naši sagovornici.

"Blejk Lajvli je zaista pametno odigrala, jer je prihvatila talas negativnog publiciteta oko filma koji je zapravo trebalo da je etablira ne samo kao ozbiljnu glumicu nego i ikonu ženske borbe protiv zlostavljanja. To je ostalo u senci karikiranja njenih javnih nastupa tokom promocije i nekako, zahvaljujući ovoj kampanji, sve ono što je od tog filma moglo dobro da bude za sve žene na svetu, nije bilo", kaže Radojičić.

On se nada da bi zahvaljujući vidljvosti ovakvih slučajeva, korisnici društvenih mreža u budućnosti mogli postati veštiji u razlikovanju implementiranog narativa koji plasiraju marketinške firme, od stvarnog iznošenja mišljenja.

"Marketinški stručnjaci smišljaće sigurno i perfidnije metode, ali dokle god ima ljudi koji su spremni da se s njima uhvate u koštac, bili oni holivudske veličine ili ne, mislim da ipak neće biti sve tako mračno na ovom čudnom svetu naše digitalne ere", zaključuje novinar.

Komentari (0)

Kultura