Rat muzičke industrije i TikToka: Kako bi popularna društvena mreža potencijalno mogla da ostane bez 80 odsto pesama
Komentari17/03/2024
-11:30
U trenutku kada najveća izdavačka kuća zabranjuje svoju muziku na Tiktoku, nije ugroženo samo poslovanje kineske platforme, već i industrija zabave koja se celim svojim telom oslonila na najpopularniju društvenu mrežu.
Da je predsednička kampanja u SAD u ozbiljnom zamahu, najbolje se ogleda u najavama velikih rivala o zabrani TikToka u Americi. Najpre je aktuelni pedsednik Džozef Bajden podržao zakon koji bi mogao da dovede do zabrane TikTok-a u SAD i dodao da će potpisati predloženi zakon ako ga Kongres usvoji, a zatim je bivši predsedenik Donald Tramp rekao da nije za potpunu zabranu, ali da i dalje veruje da kineska društvena mreža predstavlja rizik za nacionalnu bezbednost.
I dok predsednički kandidati na predstojećim izborima kritikuju kinesku platformu kako bi pridobili kolebljive birače, daleko veća pretanja po kompaniju dolazi od najveće izdavačke kuće Universal Music Group koja je raskinula ugovor sa tehnološkim gigantom, najavivši da povlači svoju muziku sa te platforme.
TikTok je u poslednjih nekoliko godina postao glavni kanal za promociju muzike, gde su mnogi stekli popularnost kakvu tradiciolnijim načinima afirmacije ne bi mogli ni da zamisle. S druge strane, kineska kompanija nikad ne bi postala prvi izbor korisnika društvenih mreža da muzika nije upotpunjavala ugođaj potrošačima.
Delić kolača
Sve je počelo, naravno, zbog novca. Odluka da Universal Music povuče milione svojih pesama sa popularne platforme, usledila je nakon što su navodno propali pregovori dve kompanije oko plaćanja.
Universal je optužio TikTok za "siledžijstvo", tvrdeći da je društvena mreža bila spremna da plati samo "delić" iznosa koji druge mreže izdvajaju za pristup njihovom ogromnom muzičkom katalogu.
Iako TikTok, koji je u vlasništvu kineske kompanije ByteDance, ima više od milijardu korisnika, on doprinosi samo jedan procenat ukupnim prihodima tog muzičkog izdavača, tvrde iz Universala.
U otvorenom pismu "zajednici umetnika i tekstopisaca" Universal, koji kontroliše trećinu muzike koja se snimi u svetu, tvrdi da TikTok pokušava da izgradi biznis zasnovan na muzici, bez plaćanja fer vrednosti za samu muziku".
Usledio je odgovor predstavnika kineske kompanije koja tvrdi da Universal iznosi "lažni narativ i retoriku".
"Tužno je i razočaravajuće da je Universal Music Group stavila sopstvenu pohlepu iznad interesa njihovih izvođača. Uprkos lažnom narativu i retorici Universala, činjenica je da su rešili da se udalje od moćne podrške platforme sa preko milijardu korisnika, koja služi kao besplatan nosilac promocije i otkrivanja njihovih talenata", saopštili su iz kompanije.
Potencijalno uklanjanje 80 odsto muzike
Za one koji su bar jednom privirili na Tiktok, znaju koliko je muzika važan element ove platforme. Tačnije, sadržaj na ovoj mreži bio bi nezamisliv bez nje.
Universal je, bez sumnje, najdominantniji igrač u svetskoj muzičkoj industriji i ima prava na objavljivanje muzike ogromnog broja planetarno popularnih izvođača i bendova među kojima su -Tejlor Svift, Bitlsi, Elton Džon, Adel, Heri Stajls, Koldplej, BTS i mnogi drugi.
U međuvremenu, Tiktok je saopštio da je počeo sa uklanjanjem muzike koju potpisuje vodeća izdavačka kuća, te da su izbacili oko tri miliona pesama iz kataloga izdavačke kuće.
Najpre su naveli da su uklonili pesme izvođača koji imaju ugovor sa Universalom. Međutm, zakon nalaže da to isto moraju da urade i sa tekstopiscima.
Problem leži u "podeli autorskih prava", odnosno, ukoliko tekstopisac ima ugovor sa Universalom i učestvovao je na najmanji mogući način kao koautor pesme (pa i sa jedan odsto učešća) - ceo snimak u kom je korišćena ta numera, mogao bi biti obrisan, prenosi BBC.
To bi uključivalo pesme umetnika koji sarađuju sa drugim izdavačima, uključujući preostale dve vodeće kuće - Sony Music i Warner Music Group, ali i stotine nezavisnih izdavača.
Prekidom saradnje TikToka i Universala, kineska kompanija procenjuje da bi do 30 odsto muzike sa te platforme moglo biti izgubljeno.
Međutim, stručnjaci procenjuju da bi i do 80 odsto muzike moglo biti zabranjeno na toj društvenoj mreži, navodi se u tekst britanskog medija.
Gardijan piše kako je TikTok vrlo dobro svestan kakve će posledice po korisničko iskustvo doneti povlačenje Universalovog kataloga. Kompanija je nedavno sprovela istraživanje u Australiji i Novom Zelandu u kom su popularne pesme uklonjene sa platforme za neke korisnike. Rezultati su pokazali da su korisnici manje vremena provodili na toj mreži, što potvrđuje tezu da konzumenti sadržaja žele da čuju najpopularnije pesme i izvođače i učestvuju u trendovima povezanim sa njima.
I drugi razmatraju prekid saradnje
Da tu nije kraj, i da bi ostali izvođači mogli da slede primer Universala, u tekstu magazina Billboard se navodi da Nacionalno udruženje muzičkih izdavača (NMPA), koje predstavlja američke izdavače i tekstopisce, možda neće obnoviti licencu za kineskom platformom.
Nacionalno udruženje muzičkih izdavača je telo koje predstavlja američke izdavače i tekstopisce, a koje je u nedavnom saopštenju navelo da ne očekuje da će produžiti svoj sadašnji ugovor o licenciranju sa popularnom društvenom mrežom.
Članovi ovog udruženja su i Sony, ali i Warner Music, u čijem katalogu se nalaze ništa manje značajne muzičke zvezde - Bijonse, Dejmon Albarn (Blur, Gorillaz), Kvinsi Džouns...
U pismu članovima, u koje je Bilboard imao uvid, NMPA je izrazila "zabrinutost oko prakse licenciranja TikToka", dodajući da ne očekuje da će produžiti svoju trenutnu licencu sa platformom nakon 30. aprila, kada ističe ugovor sa ovim udruženjem.
Ipak, u pismu se takođe navodi da ukoliko članovi NMPA žele da se njihovi katalozi nađu na toj društvenoj mreži - mogu direktno pregovarati o pojedinačnim poslovima.
Ne gubi samo Tiktok
Ako ste mislili da povlačenjem muzike sa aplikacije gubi samo TikTok, grdno ste se prevarili, jer, kako piše Gardijan, povlačenjem Universala, obe kompanije su na gubitku, te da je nakon ovog događaja otkriveno koliko su zapravo diskografske kuće oslanjale na nasumičnu viralnost, koju im je omogućavala kineska platforma.
Upravo je viralnost na toj mreži menjala samu industriju, kako piše Gardijan, pa su tako pesme koje su bile popularne na TikToku, počele da se strimuju u milionima, pa i milijardama - što je uticalo na skok prihoda izdavača.
To je menjalo i politiku izdavačkih kuća na način da su od autora tražili da pesme budu dizajnirane tako da postanu viralne na ovoj mreži. Istovremeno, TikTok je udahnuo novi život nekim starim pesmama, koje nikada nisu bilo u toj meri popularne, što je "vaskrslo" karijere gomile izvođača. Sve to, navelo je izdavače da im TikTok postane glavni kanal za promociju muzike, pa se procenjuje da će ovaj potez naterati kompletnu industriju da pronalazi nove načine da dođe do šire publike.
Ipak, nema sumnje da će povlačenje Universala uticati na popularnost mreže među korisnicima, ali i da će manje poznati izvođači i izdavači sada dobiti značajan prostor za promociju.
Komentari (0)