Filmski kritičar Nenad Dukić: Robert Retford mi se uživo zahvalio na pohvalama za njegov film
Komentari09/02/2024
-11:25
Filmski kritičar Nenad Dukić nedavno je predstavio svoju knjigu "Filmski festivali", u izdanju Filmskog centra Srbije, koju je napisao na osnovu svoje doktorske teze na Fakultetu dramskih umetnosti. Dukić kaže da se trudio da u svom radu obuhvati "sve najznačajnije elemente koji tvore kulturološko, sociološko, organizacijsko-umetničku strukturu koja se zove filmski festival".
U knjizi se govori i o vrstama filmskih festivala i kako su se prilagodili novom vremenu i tehnologijama, a Dukić je istakao da je to obuhvatna analiza, u kojoj pokazuje suštinu fenomena.
Dok je pripremao doktorsku disertaciju, Dukić je morao da ispita u literaturi šta je do tada objavljeno, i začudio se što na prostoru bivše Jugoslavije nema ni jedne knjige o festivalima, dok ih ima u svetu, koje se parcijalno bave pojedinim problemima.
Prema njegovim rečima, bilo je knjiga o sociološki aspektima festivala, odnosu publike, glamuru festivala, festivalima u određenim regionima, "ali obuhvatne analize nije bilo", i bio je izazov da napravi takvu knjigu.
Dukić je podsetio da je tokom četrdesetak godina bio na velikim filmskim festivalima kakvi su Kanski, Venecija i Berlin, ali je u knjizi obradio i one manje, jer nije želeo da sveostane samo na najglamuroznijim manifestacijama.
Na jednom od Venecijanskih festivala Dukić je imao priliku da se vozi čamcem sa američkim glumcem i rediteljem Robertom Redfordom, i iskoristio je da pohvali jedan njegov film.
Redford mu je se zahvalio što je to pomenuo, dodavši da mu je lično stalo do tog filma.
Od manjih festivala, Dukić se prisetio malog festivala na severu Norveške, gde su posle projekcije filmova, gosti vođeni u šatore gde žive Laponci i tu su im priređivali ručak od irvasa.
Upitan kako vidi budućnost filma u doba tehnološke revolucije, Dukić se prisetio misli filozofa Martina Hajdegera, koju je stavio u svoju knjigu, da će biti najveći zadatak savremenog sveta da savlada svet slika.
"I mi smo se sada, to je rekao pre 30 godina, suočili sa radikalizacijom te misli. To znači da smo periodom digitalizacije bombardovani različitim slikama", rekao je Dukić.
Prema njegovim rečima, treći deo knjige zove se "Rekonceptualizacija filmskih festivala u novom milenijumu", i govori o novim medijima, tehnologiji i njihovom uticaju na filmske festivale.
Dukić je podsetio da se sa pojavom Netfliksa (Netflix) vodeći festivali kao Kanski odbijali da prikazuju filmove iz njihove produkcije, koji su prvo išli na striming, ali ne i u bioskop, ali su posle pristali na to.
"Venecijanski festival, prepoznajući novo doba i nove tehnologije, je osnovao posebnu sekciju virtualne realnosti, i dodeljuje Zlatnog lava za najbolji film VR", napomenuo je Dukić, dodavši da je Berlinale pre nekoliko godina uveo poseban program "Serija".
Prema njegovim rečima, "ekrani su svuda oko nas", a filmski festivali se s jedne strane prilagođavaju novim vremenima, ali moraju da drže neki svoj nivo.
Komentari (0)