Preispitivanje istine: Retrospektivna izložba "Javne tajne" umetnika Zorana Naskovskog u Muzeju savremene umetnosti
Komentari20/11/2023
-10:04
Na tri nivoa Muzeja savremene umetnosti u Beogradu postavljena je retrospektivna izložba Zorana Naskovskog pod nazivom "Javne tajne". Naskovski je obeležio nezavisnu umetničku scenu devedesetih godina i inovator je u oblastima videa, instalacije i performansa, a njegovu izložbu, nastalu u saradnji sa Muzejem savremene umetnosti Vojvodina, uskoro će gledati i Novosađani.
Na ovoj izložbi je predstavljen višedecenijski opus Zorana Naskovskog, jednog od naših savremenih umetnika čiji je rad imao ozbiljnog odjeka u svetu. Izlagao je u muzejima u Njujorku, Berkliju, Muzeju Endija Vorhola u Pitsburgu, Galeriji Tejt u Londonu, Centru Pompidu u Parizu i u mnogim drugim prestižnim institucijama i manifestacijama kao što je učešće na centralnoj izložbi 52. Bijenala u Veneciji.
Prema rečima Naskovskog, izložba "Javne tajne" predstavlja umetnost zasnovanu na istraživanjima, koja preispituje mnoge istine i neistine.
"Tu su uključeni razni dokumenti, tekstovi i sirovi materijali. Izložba je postavljena nelinearno iz niza petlji, kako bi se određene celine i određeni radovi uvezali i stvorili međusobnu komunikaciju, a na taj način i da posetioci imaju priliku da budu angažovani i uspostave svoj odnos", kaže Naskovski.
Naskovski je jedan od najznačajnijih predstavnika nezavisne umetničke scene devedesetih godina prošlog veka, aktivan više od tri decenije u kontinuitetu u polju savremene umetnosti.
Nakon niza uticajnih radova kao što su "Smrt u Dalasu", "L’Origine du monde", "War Frames" i drugih, koji su privukli internacionalnu pažnju, kao i stručnih analiza njegovog rada, ova izložba je prvi retrospektivni prikaz umetničkih radova i angažmana Naskovskog u kontekstu aktuelnih društvenih tema, institucionalne kritike i aktivizma, specifičnih umetničkih istraživanja i metodologija, kao i inovacija u oblastima videa, instalacije, performansa i medijskih umetničkih praksi.
Radovima zasnovanim na medijskoj transformativnosti, Naskovski preispituje kontroverzne društvene procese koji impliciraju političko i ekonomsko nasilje, medijsku manipulaciju slika i informacija, kao i poništavanje kritičkog potencijala i etičkih funkcija javnih institucija. Polazeći od značaja radikalne apstrakcije u kulturi otpora (Beli oblak), od početka devedesetih godina umetničku praksu Zorana Naskovskog obeležava angažovan odnos prema aktuelnim društvenim pitanjima, kao i prema samom mediju i jeziku umetnosti. Tada nastaju kompleksne ambijentalne i audio-video instalacije Glas ruke, No Knocking, kao i prvi delegirani perfomans na umetničkoj sceni Srbije, Apolo 9, u kom je učestvovala narodna pevačica Mašinka Lukić.
Ovog puta, publika može da pogleda njegov projekat "War Frames" koji se bavi medijima za vreme bombardovanja SR Jugoslavije 1999. godine, ali i čuveni rad "Smrt u Dalasu" (o atentatu na američkog predsednika Džona F. Kenedija).
"Smrt u Dalasu je možda i najizlaganiji rad odavde i zaista je imao svuda veliki uspeh. Kada sam ga prvi put izlagao u Americi u Vitni muzeju američke umetnosti, za vreme pripreme te izložbe ovde je ubijen naš premijer Zoran Đinđić. Tako da je nastala neka veza koja nije bila namerna, a u stvari je bila vrlo zanimljiva", kaže umetnik.
Na izložbi "Javne tajne" izložen je i rad koji je Naskovski uradio zajedno sa Slobodanom Markovićem, pod nazivom "Pitanje", a to pitanje glasi "Koji je prvi zadatak naše omladine?".
"Instalacija koja je ovde izložena koristi internet projekat urađen 2000. Postoji kutija gde može publika da ubaci odgovore i postoji monitor na kome veštačka inteligencija daje odgovore. Postoje sve mogućnosti da ljudi na različite načine mogu da odgovore. I ono što sam primetio, zaista puno ljudi odgovara na to pitanje, puno je stranaca u muzeju, dosta je Rusa i čini mi se da je taj rad ostvario visok nivo interaktivnosti sa publikom", zaključuje Naskovski.
Kustoskinje izložbe su Gordana Nikolić i Una Popović. Izložba u Muzeju savremene umetnosti u Beogradu biće otvorena do 26. februara 2024. godine, a od 26. januara do 17. marta 2024. biće postavljena i u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu.
Komentari (0)