Aktuelno iz kulture

Tako je govorio Žarko Laušević: Slo­bo­da je pra­vo da sa­mi ogra­ni­či­te okvir svo­je ne­slo­bo­de

Komentari

Autor: Euronews Srbija

16/11/2023

-

20:00

Tako je govorio Žarko Laušević: Slo­bo­da je pra­vo da sa­mi ogra­ni­či­te okvir svo­je ne­slo­bo­de
Tako je govorio Žarko Laušević: Slo­bo­da je pra­vo da sa­mi ogra­ni­či­te okvir svo­je ne­slo­bo­de - Copyright Prinskrin/Youtube/Izdavačka kuća HIPATIA

veličina teksta

Aa Aa

Velikan domaće kinematografije Žarko Laušević, koji je preminuo juče, 15. novembra u 64. godini života, imao je "filmski" život obeležen velikom tragedijom, koja je prekinula njegovu blistavu karijeru i primorala na život u Americi. U medijima se pojavljivao retko, uglavnom da bi približio neku od svojih novih uloga, a svoja razmišljanja, unutrašnja previranja i težak životni put, opisao u četiri knjige. 

Ipak, u malobrojnim intervjuima za odabrane medije, Laušević je umeo da odškrine vrata svog unutrašnjeg života i sa javnošću podeli neka svoja iskustva i razmišljanja. 

Predstavljamo vam neke njegove najupečatljivije izjave koje je tokom karijere dao za različite medije:

O porodici:

"Ako se ičega sa nostalgijom sećam iz tog doba, onda je to spokoj porodične tvrđave. Nemam prava na generalizaciju, ali naši roditelji su bili posvećeni čuvari našeg porodičnog ljubavnog blaga i te, podrazumevajuće nežnosti. Pratila me sreća u životu da sam imao i sjajne učitelje koji su davali smernice, pokazivali obrasce koji oblikuju buduće standarde. Ne mislim samo na one u školama kroz koje sam prolazio. Kao što ne mislim samo i na mudre ljude koje sam sretao. Tu su svakako značajne i knjige-učitelji, koje menjaju vašu svest, prosvetljavaju stazu kojom ste namerili, i skreću pozornost na natpise koje zatičete na raskrsnicama do kojih dolazite na tom putu. Pozornost na posebnost.

FoNet/JDP/Gloria/Vesna Lalić

 

Tu posebnost kod stvari sam kasnije neprestano tražio oko sebe, i ona je, ako smem da komentarišem sebe, negde i dominanta mojih rukopisa, ali i onoga što me privlači kod glume. Pisati o neobičnom…na običan način. Kao glumac odabirati ekstremne crte karaktera koji tumačite… a biti životan. Prepisivati iz života".

O početku karijere:

“Na početku treće godine studija glume, pozvala me je gospođa Vida Ognjenović u Narodno pozorište, u kom je bila direktor Drame i gde je krenula sa režijom predstave ‘Gorski Vijenac’. Mislim da je činjenica da je bila i predavač na našem Fakultetu, presudno uticala da od profesora Dedića dobijem pristanak za taj angažman, jer je školsko pravilo branilo studentima profesionalni rad do isteka, čini mi se, šestog semestra. Bila je to mala uloga, ali valjda i dovoljno velika da me, nakon premijere najslavnijeg Njegoševog dela, Stevo Žigon angažuje za svoju sledeću predstavu, Romea i Juliju. Pozorišni kuloari su mi tada punili glavu da sam viđen za glavnog junaka, ali Žigon mi je dodelio ulogu Julijinog brata Tibalda.

FoNet/Arhiva JDP

 

Nisam se razočarao posle izlaska podele na oglasnoj tabli, već sam rešio da dam sve od sebe. Krenuo sam, gotovo fanatično da vežbam mačevanje i pritom pripremam jedan neobičan scenski elemenat. Usput sam upro sve snage ne bih li,uz neverovatan fizički cilj koji sam sebi postavio, održao maksimalnu svest o govornim zadacima. Pred kraj drugog čina sam shvatio da se višemesečni trud isplatio. Posle naklonosti publike, iako igram ozbiljnog negativca, dobio sam i aplauz na otvorenoj sceni, a na samom kraju prvog dela predstave, usledio je jedan unison muk.

FoNet/Arhiva JDP

 

Tada Tibald gine od strane Romeovog mača, i moj Tibald je, posle režiranog šoka na sceni i odmicanja statista i samog Romea, posle kratke zadrške sa ispružene obe ruke u kojima drži, u jednoj nož, u drugoj floret, pao kao spomenik kog ruše, u komadu, na leđa. To više i nije bila gluma, to je bio fanatizam koji nikom ne bih preporučio. Protivno bilo kom sportskom padu, protivno–zdravom razumu. A ja sam u glavi samo imao pretpostavku da čovek koji gine i nema više zdrav razum". Ovu i prethodnu izjavu glumac je dao za Cord Magazin.

O samoubistvu:

"Čovek uspeva da racionalizuje neka osećanja tek mnogo kasnije. Kad si u ratu, u borbi, u neposrednoj životnoj opasnosti, nemaš vremena za objektivizaciju okruženja. Tada isključivo prevladavaju nagoni. Sutrašnjica je uvek mudrija.

FoNet/Arhiva JDP

 

Inače, okolnosti, čak i neke osobe su mi predlagale samoubistvo kao najbolji izlaz. Najčešće me je Šopenhauer odvraćao od tog čina s jednostavnom preporukom da je mnogo bolje stalno misliti o samoubistvu negoli ga ijednom počiniti. Jer za to, opet, nikad nije kasno", rekao je Laušević za NIN.

O životu u Americi:

"Bio sam u žestokoj ilegali više od deset godina i radio sam samo poslove gde ti ne treba ni znanje jezika ni papiri... U tom momentu naša ćerka Jana je bila mala. Trebali smo da nađemo ženu da je čuva, a to se plaćalo 15 dolara na sat. Moj moleraj 13, pa sam, shvatio da treba da obrnemo stvari. Bavio sam se decom neko vreme, volim da kuvam i budem domaćica".

O susretu sa srpskim košarkašima:

"Uvek bi nas Vlade Divac i Peđa Stojaković, kada god bi dolazili u Njujork, kada je Sakramento gostovao, pozvali na večeru, odgledamo utakmicu i odemo na večeru. Bio je neki Ćiprijani, i sad tu da se Anita i ja borimo sa Divcem i Stojakovićem oko plaćanja računa, ali bez obzira na to koliko hoćeš i želiš, samo onako pogledaju 'nemoj molim te'.  Tu je i neko vino koje ne znam ni koliko košta. I pošto Njujork noću i ne poznajem, i ja sutradan mamuran dolazim i shvatim da radim moleraj prva vrata do Ćiprijanija za dnevnicu od 80 dolara, a sinoć je taj ceh bio ne znam koliko".

O bolesti:

"Dijagnostika je, valjda, početak lečenja. A mi se još uvek plašimo da odemo kod doktora, sve iz straha da nam nešto ne pronađe. Nije slučajno što idemo kod lekara sa flašom rakije, viskija, sve da bismo ga podmitili da nam ništa ne nađe. To je iskonski strah, strah od bolesti. Dva dana pred odlazak kod lekara živimo po svim pravilima iz udžbenika, ne bismo li smanjili opasnost od detekcije bolesti. A bolesni smo. Samo se bojim da nema tog konzilijuma koji će nas ubediti u to".

O ožiljcima:

"Šamar u filmu mora da bude šamar. Zato sam dobio nekoliko pravih šamara, a ne onih filmskih. Isto tako, u jednom filmu su mi gasili cigarete na dlanu. Ožiljke imam i danas, ali ih krijem burmom".

FoNet/Arhiva JDP

 

O slobodi:

"Ni­sam si­gu­ran da sam pra­va lič­nost ko­ja bi mo­gla ras­pra­vlja­ti ili od­go­va­ra­ti na te­mu - slo­bo­da. To je vr­lo lič­no pi­ta­nje. Na­ža­lost, ni­sam us­peo da odvo­jim lič­no od op­šteg na ovu te­mu, ta­ko da ni­sam u sta­nju da od­go­vo­rim na ovo pi­ta­nje.

Do­bro. Sra­mo­ta je okre­ta­ti gla­vu. Mo­ja je slo­bo­da ja­ko in­tim­na sfe­ra. Mi­slim da je to va­žno kod ve­ći­ne jav­nih lič­no­sti. Slo­bo­da je, po mom mi­šlje­nju, še­ta­ti, udi­sa­ti va­zduh bez pret­po­stav­ke po­zna­to­sti, sa slo­bo­dom lu­do­va­nja sa svo­jom de­com. Po­zna­tost bri­še tu mo­guć­nost, bri­še i slo­bo­du de­ce, na­ža­lost. Ja, ge­ne­ral­no, ni­sam, ni­ti ću ika­da bi­ti slo­bo­dan čo­vek. Gle­daj­te pti­ce, pi­taj­te de­cu. Slo­bo­da je pro­stor ko­jim se pru­ža­te. Ka­vez u ko­jem ži­vi­te. Ka­vez je isto slo­bo­da. Da će­te ži­ve­ti i pre­ži­ve­ti, da će vas hra­ni­ti, da vas ne­će mno­go mu­či­ti i br­zo ubi­ti. Slo­bo­da je i pra­vo da sa­mi ogra­ni­či­te okvir svo­je ne­slo­bo­de".

O glumi:

Glu­mac se pre­tva­ra u dru­go bi­će kad glu­mi. Ta­ko smo uče­ni. Tu ne­ma pre­va­re. Sem ako ne ot­kri­je­te ras­ko­rak iz­me­đu su­štin­skih mo­ral­nih prin­ci­pa, zbog ko­jih, iz­me­đu osta­log, još ni­kad ni­sam pri­hva­tio ni­šta da glu­mim u Ame­ri­ci. Ina­če, glu­ma je spo­sob­nost da bu­de­te dra­gi i dru­gi, i kod tre­ćih iza­zo­ve­te emo­ci­je.

FoNet/Arhiva JDP

 

Vi advo­ka­ti­še­te, bra­ni­te, za­stu­pa­te i kri­vi­cu ili pro­mo­vi­še­te po­zi­tiv­ne od­li­ke va­šeg ka­rak­te­ra. Pre­va­ra? Umet­nost je­ste, što bi re­kla Mir­ja­na No­va­ko­vić -”naj­sa­vr­še­ni­ja laž na sve­tu u ko­joj ima naj­vi­še isti­ne, za raz­li­ku od isto­ri­je ko­ja se (sa­mo) pre­tva­ra da je isti­na.”

Poruka čitaocima:

"Maj­ka me je pro­bu­di­la da ne za­ka­snim na voz. Kre­tao sam u Be­o­grad, na stu­di­je. Ma­lo pr­tlja­ga i još ma­nje sa­ve­ta. 'Po­kri­vaj se, si­ne, ne­će maj­ke ta­mo bi­ti. Mo­raš sam'", poručio je Laušević čitaocima u svom poslednjem intervjuu za Glas Srpske.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Kultura

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara
Aktuelno iz kulture

Najskuplja voćka u istoriji: Kontroverzna instalacija sa bananom zalepljenom za zid prodata za preko šest miliona dolara

Konceptualno delo Mauricija Katelana kupio je kineski investitor u kriptovalute Džastin San za četiri puta veći iznos od procenjenog.

21/11/2024

10:43

pročitaj celu vest
"Virdžina" u novom ruhu: Digitalno restauriran kultni film Srđana Karanovića o devojčici koja je odrastala kao dečak