Tajanstvena flota prevozi rusku naftu širom sveta? Raste iz dana u dan i nije joj lako ući u trag
Komentari04/03/2023
-18:49
Ruska nafta i dalje pronalazi put do kupaca širom sveta, piše CNN. Međutim, čak i oni koji provode dane prateći njeno kretanje preko okeana imaju poteškoće da utvrde ko je tačno prevozi. Kako CNN piše u analizi, kako su zapadne sankcije protiv Rusije eskalirale zbog invazije na Ukrajinu, sve više brodova pridružilo se floti "misterioznih tankera", spremnih da olakšaju ruski izvoz nafte.
Od početka ruske invazije na Ukrajinu koja je počela 24. februara 2022. godine, mnoge zemlje su se obavezale da će prekinuti ili ograničiti uvoz nafte i gasa kako bi smanjile prihode Moskve i ometale njene ratne napore.
Ruska ekonomija se tada našla u problemu, jer u velikoj meri zavisi od svog energetskog sektora. Međutim, ona nije bila jedina. I Evopa je tokom prošle godine bila pred velikim izazovom, jer je inače do skoro bila poznata kao glavni uvoznik ruske energije.
Odluka Evropaljanja nije usamljena. Sjedinjene Američke Države su u martu 2022. godine takođe objavile da zaustavljaju uvoz ruske nafte, a Velika Britanija je 5. decembra prošle godine takođe navela da zabranjuje uvoz ruske sirove nafte i rafiniranih proizvoda, piše RSE.
Cilj svih ovih mera i sankcija usmeren protiv Rusije trebalo je da oslabi mogućnosti ruske flote da distribuira svoju naftu. Međutum, prema pistanju CNN, to se nije ostvarilo u potpunosti, jer se pojavila "flota misterioznih tankera" koja je preuzela to zaduženje, a iz dana u dan joj se pridružuje sve više brodova.
Kako navodi CNN, insajderi iz industrije procenjuju veličinu te misteriozne flote u senci i navode da ona okvirno ima oko 600 plovila ili oko 10 odsto globalnog broja velikh tankera, a brojevi, navode oni, nastavljaju da rastu.
Ko je vlasnik ovih brodova, i ko njima upravlja, ostaje zagonetka, a dodaje se da je trgovanje ruskom naftom postalo sve kompleksnije, jer su mnogi zapadni prevoznici povukli svoje usluge.
"Međutim, novi, opskurni igrači su se pojavili i to pokriveni kompanijama sa sedištima u Dubaiju i Hongkongu. Neki su kupili brodove iz Evrope, a neki poslali stara, jedva upotrebljiva plovila koja bi inače završila na otpadima. Postalo je jasno da kupaca koje zanima ruska nafta ima, samo je pitanje kako dopremiti robu", navodi CNN,
Ova "Flota senki" postaje, dodaje se, sve važnija Moskvi čija je saradnja sa zapadnim prevoznicima svedena skoro na nulu. Zbog toga, dostavljanje nafte udaljenijim kupcima zahteva i dodatne brodove, kao i vlasnike spremne da se nose sa kompleksnošću zadatka i zakonskim rizicima. Navodno, ruska nacionalna flota ih nema dovoljno, i tu "flota senki" stupa na scenu.
Misterija "flota senki"
Metju Rajt, analitičar iz kompanije za podatke "Kpler", navodi za CNN da se trenutno brodovi koji prevoze rusku naftu dele u dve kategorije. "Sivi" su prodati od početka invazije, uglavnom od strane evropskih vlasnika kompanijama na Srednjem istoku i u Aziji, koje ranije nisu bile aktivne na tržištu tankera. "Mračni" su, sa druge strane, veterani kampanja Irana i Venecuele za izbegavanje sankcija Zapada.
"Često postoje dokazi da ovi 'mračni brodovi' maskiraju svoje prave aktivnosti gašenjem AIS transpondera, koji pomaže da se plovila identifikuju i lociraju", rekao je Rajt.
Kako se navodi, zapadne zemlje zabranile su većinu uvoza ruske nafte, ali ne postoje pravila koja bi sprečila zapadne brodove da isporučuju kupcima u Kini i Indiji. Brodovi evropskih vlasnika izvršili su 36 odsto trgovine ruskom naftom u januaru ove godine, navodi "Kpler".
Rusija čezne za obustavljanjem saradnje sa zapadnim prevoziocima, što je dovelo do razvoja flote za koju CNN procenjuje da joj je sastav nejasan, a prošlost diskutabilna.
"Očekivalo se da će mračna flota koja je ranije prevozila iransku i venecuelansku naftu rasti, i to se dogodilo", rekao je Džanif Šah, analitičar senior iz konsultantske kompanije "Rystad energy".
Slanje ruske nafte na duža putovanja, do Kine ili Indije, daleko je manje efikasno od slanja bližim zemljama kao što je Finska. Zato je Rusiji sada potreban kapacitet četiri puta veći od neophodnog pre invazije.
Zbog toga, "flota senki" svakog meseca se uvećava za 25 do 30 brodova. Četvrtina ukupno prodatih tankera za naftu u proteklih godinu dana prodata je nepoznatim kupcima, što je skoro dvostruko više nego prethodne godine.
Ko stoj iza njih?
Postavlja se pitanje o tome ko na kraju stoji iza njih? Neki procenjuju da kompanije iza kojih se ona krije imaju veze sa ruskom vladom ili politički povezanim igračima, piše CNN.
Sa ovim se slaže Sergej Vakulenko, bivši zvaničnik jedne ruske naftne kompanije, koji dodaje i da carinski podaci pokazuju da se "Urals" sirova nafta prodaje po mnogo višoj ceni od zvanične u mnogim lukama.
Nedavno je EU nametnula sankcije na upravljanje konpaniji San šip, produžnici Sovcomflota, najveće ruske brodarske kompanije. EU je rekla da je kompanija nastala u Dubaiju i da je povezana sa Rusijom, piše CNN.
Eksperti, međutim, ne upozoravaju samo na rusku sposobnost da zaobiđe sankcije ili proda naftu po višoj ceni. Bezbednost je ogromna briga, jer se smatra da "flota senki" ima veliki kontingent plovila starijih od 15 godina, što je radni vek nakon kog bi ih glavne naftne kompanije povukle iz rotacije. A sve ih je više u morima.
"Stari brodovi, koji se verovatno ne održavaju u skladu sa standardima, prenose rusku naftu i verovatnoća većeg izlivanja ili nesreće raste svakog dana, kako se uvećava broj plovila u toj floti", dodao je Metjuz.
Ko od početka rata najviše kupjuje rusku naftu ?
Indija, Kina i Turska su prošle godine povećale kupovinu ruske nafte - i sada zajedno čine 70 odsto ukupnih tokova ruske sirove nafte morem. Ovaj zaokret ka novim tržištima potstaknut je time što je Rusija nudila svoju naftu po znatno nižoj cijeni od globalne referentne nafte Brent.
Početkom 2022. Rusija je isporučila manje od dva odsto indijskog uvoza nafte. Ali sada je na putu da postane najveći pojedinačni dobavljač u Indiji, navodi BBC.
Kineski uvoz ruske nafte takođe je naglo porastao poslednjih meseci, za više od 20 posto u godini do septembra 2022. U 2021. godini više od polovine ukupnog ruskog izvoza sirove nafte otišlo je u zemlje Evrope. Ali 2022. godine, britanski uvoz nafte iz Rusije naglo je pao, a i druge evropske zemlje su se smanjile.
Neki su, međutim, ostali u velikoj mjeri ovisni o Rusiji. Prema podacima Međunarodne agencije za energiju. U oktobru prošle godine, Slovačka je dobijala više od 75 odsto, a Mađarska preko 60 odsto svoje nafte iz Rusije. Evropske zemlje traže načine kako bi nabavile zalihe drugdje.
Komentari (0)