Projekat koji parira Lamanšu: Britanci planiraju da izgrade most ili tunel između Škotske i Severne Irske
Komentari04/07/2021
-18:50
Irsku i Veliku Britaniju, dva ostrva na obodu zapadne Evrope sa komplikovanom prošlošću, razdvaja nešto više od 19 kilometara mora.
Kao način unapređenja domaćeg transporta, vlada Ujedinjenog Kraljevstva sada izrađuje studiju o povezivanju Severne Irske i Škotske mostom ili tunelom, piše CNN. Očekuje se da rezultati budu predstavljeni krajem leta.
Ideja nije nova, ali je ponovo u centru pažnje od 2018. godine, kada je premijer Velike Britanije Boris Džonson dao podršku izgradnji mosta, a škotski arhitekta Alan Dunlop predstavio svoj predlog za železnički i putni most, od Portpatrika u Škotskoj do Larne u Severnoj Irskoj.
Više argumenata, kao što je i nedavni sukob zbog trgovine između Evorpske unije i Ujedinjenog Kraljevstva, dali su novi podsticaj ovom projektu, odnosnu pronalasku drugih, prekovodnih puteva transporta.
Ipak, mnogi geološki i prirodni izazovi su pred ovakvim projektom, jedinim od najambicioznijih projekata u istoriji inženjerstva.
"Maštarija" i "bežanje od realnih problema"
Planovi Vestminstera susreću se sa skepticizmom lokalnih političara, ali i sa premijerkom Škotske Nikolom Stradžon, koja projekat opisuje kao "bežanje od realnih problema". U Severnoj Irskoj, zamenica lidera vladajuće stranke Mišel O Nil nazvala ga je "maštarijom".
Ujedinjeno Kraljevstvo, sada izolovano od Evrope, poslednjih godina više je rušilo nego gradilo mostove. Svakako ukoliko ovaj projekat uspe, most bi mogao da bude konkurencija Golden Gejtu i Lamanšu, navodi CNN.
Izazovno tlo
Ovaj deo sveta poznat je i po jedinstvenoj geologiji. Legenda kaže da su zemlje nekada bile povezane mostom od stubova stvorenih drevnim vulkanskim tokovima lave.
Duboko ispod površine ovog uskog mora pronaći ćete i Bofordov rov, ogroman prirodni rov dug 50 kilometara stvoren tokom poslednjeg glacijalnog perioda.
Prosečna dubina mu je oko 150 metara, ali na najdubljoj tački je otprilike dvostruko veća, što je dovoljno da potopi recimo Ajfelov toranj.
Povrh svega, neki od problema su i uzburkano more, jake struje i čuveno nepredvidivo irsko i škotsko vreme, a veliki izazov biće i raščišćavanje zaostale municije.
"To će biti ozbiljna kampanja čišćenja", rekao je David Velh, generalni direktor tela nadležnog za uklanjanje bombi i eksploziva. "Nije nemoguće, ali dosta izazovno", navodi Velh, prenosi CNN.
On projekat vidi i kao pokušaj obnavljanja najpoznatijeg proizvoda severnoirske brodogradnje, "To je pomalo poput gradnje Titanik".
Izgradnja mosta ili tunela nije samo pitanje spajanja dve najbliže kopnene mase, objašnjava Pol Kuigli, inženjer geotehnike i direktor irske kompanije "Gavin i Doroti Geosolutions".
On navodi da, kada je reč o kopnu, uzima se u obzir kvalitet drumskih i železničkih veza i udaljenost od naseljenih mesta.
Postoje tri trajektne rute između dva ostrva. Trajekt Larne - Stranraer povezuje Severnu Irsku i Škotsku, ali njegova udaljenost od glavnih čvorišta znači da je manje popularan od užurbane linije između Dablina i velške luke Holihed.
"Bregzit je pokazao da postoji značajan obim trgovine koji dolazi u Dablin iz Britanije, a predodređena je za Severnu Irsku", rekao je Kuigli.
Ipak, smatra da će biti teško naterati zainteresovane strane da investiraju u rutu koja usmerava saobraćaj toliko severno i postići da bude privlačnija od trajektnih prelaza.
Grant Šaps, britanski ministar saobraćaja, rekao je u martu za BBC, da ako se izgradi pomorska veza, to će verovatnije biti tunel, pre nego most.
Jedan od planova je i predlog sa tri tunela koji se povezuju podvodnim kružnim tokom ispod ostrva Man, slično novoj mreži tunela Eisturoi na Farskim ostrvima.
Političke tenzije
Projekat je takođe politički obojen.
U Severnoj Irskoj najjači zagovornik mosta bila je Demokratska unionistička partija, najveća stranka u zemlji, koja je ideju iznela u svom opštem izbornom manifestu 2015. godine.
Stranka, koja je 2017. postigla dogovor sa vladajućom konzervativnom strankom koja je pomogla osnivanje vlade na čijem je čelu Džonson, trenutno je u rasulu i ima trećeg lidera za isto toliko meseci.
Alan Dunlop kaže za CNN da je reakcija na njegov predlog za "Seltik Krosing" u početku bila pozitivna, ali škotska povratna reakcija došla kada je Boris Džonson dao javnu podršku ideji mosta na konferenciji Demokratske unionističke partije u novembru 2018. godine.
Nikola Malon, ministar za infrastrukturu Severne Irske i član nacionalističke Socijaldemokratske i laburističke partije, rekao je za CNN da je to "sujetni projekat iz Vestministera".
Brojka od 20 milijardi funti je ona o kojoj se najviše raspravlja kada je u pitanju ovaj projekat, ali komentatori pretpostavljaju da bi troškovi mogli biti i veći od te sume.
Ovo ostaje velika vizija budućnosti, jer će biti potreban novac četiri države u okviru Irske i Ujedinjenog Kraljevstva, navodi CNN.
Komentari (0)