Tajna operacija u Mediteranu: Britanska mornarica izvadila olupinu srušenog lovca koji je pao sa palube nosača aviona
Komentari09/12/2021
-20:05
Britanska Kraljevska mornarica uspela je da izvuče olupinu srušenog lovca F-35 s dna Mediterana tri nedelje nakon potonuća pri poletanju s palube nosača aviona HMS Queen Elizabeth, nekoliko stotina kilometara severno od egipatske obale.
Uspeh operacije spasavanja olupine označio je kraj nervoze u britanskim i američkim vojnim snagama koje su strahovale da najmoderniji zapadnjački avion, zajedno s radarima, senzorima i računarima, ne padne u ruke nekog od rivala. Ujedno je osvetlao obraz britanske mornarice čiji je gubitak jednog od samo 21 aktivnog primerka lovca F-35 predstavljao i veliku sramotu.
"Operacije izvlačenja aviona F-35 u Sredozemnom moru uspešno su okončane - objavilo je britansko ministarstvo obrane u utorak. "Nema opasnosti da je osetljiva oprema na avionu kompromitovana."
Britanski F-35B, deo 617. eskadrile Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva, slavnih "Razbijača brana", pao je s palube ponosa kraljevske flote pri neuspešnom pokušaju poletanja.
Snimak njegovog pada, koji je postao viralan na internetu, prikazuje kako se avion vidno presporo približava uzletnoj rampi na pramcu nosača, dok pilot aktivira izbacivanje sedišta čim je avion skliznuo s nosača.
Britanska mornarica i vazduhoplovstvo pažljivo čuvaju informacije o uzroku nesreće, ali gotovo je sigurno u pitanju ljudska greška, jer bi u slučaju tehničkog kvara verovatno došlo do prizemljenja cele flote F-35 aviona, koje osim SAD i Velike Britanije, danas koristi i niz američkih saveznika, poput Australije, Italije, Japana, Holandije, Norveške, Južne Koreje i Izraela.
Najuverljiviji scenario iz dosad nepotvrđenog izveštaja o nesreći je da je na usisnicima aviona greškom ostavljena prekrivka za zaštitu od kiše, koju je avion usisao pri pokretanju motora, zbog čega je došlo do kvara. Pilot je pritom pokušao da prekine poletanje čim je shvatio da avion neće postići dovoljnu brzinu, ali nije uspeo da ga zaustavi pre nego što je došao do kraja piste.
Autor snimka uhapšen zbog odavanja državnih tajni
Tu teoriju potvrđuje i snimak koje je procurio s nosača - neko ko je, prema britanskom portalu UK Defence Journal, snimao, već je uhapšen zbog odavanja državnih tajni. U potrazi i spasavanju olupine 160 miliona dolara vrednog aviona učestvovali su i američki i italijanski brodovi i avioni.
Sva tri saveznika prisutna su u Mediteranu i imali su interes da spreče da bilo koji deo tehnologije s F-35 dospe u ruke suparnika.
Britanija sada raspolaže sa 23 F-35B aviona, ali tri su u SAD i služe za obuku pilota. Italija poseduje desetak F-35A i par F-35B. Potraga je trajala dve sedmice, a izvlačenje olupine s morskog dna još dodatnih sedam dana. Iako saveznici nisu imali informacije da su ruski ili kineski brodovi u blizini područja pretrage, bili su na oprezu, britanski ratni brodovi su sve vreme čuvali stražu i tragali za znakovima podmornica u tom području.
U pomoć došao američki brod za vađenje olupina
U samoj potrazi sudelovao je američki brod za vađenje olupina s velikih dubina kao i nekoliko unajmljenih italijanskih brodova, na kojima su bili pripadnici britanske mornarice. Iako detalji operacije nisu javni, britanski Tajms tvrdi da je najverovatniji scenario bio pretraga morskog dna vučenim podvodnim lokatorom signala crne kutije.
Nakon što je signal otkriven i precizno lociran, na lokaciju je najverovatnije poslana daljinski upravljana podmornica koja je na olupinu aviona postavila samonaduvavajuće balone. Avion bi tako mogao biti podignut do same površine, gde bi ga preuzeo brod za spasavanje.
Iako su sve verzije F-35 opremljene najmodernijim radarima, računarima i drugim senzorima, F-35B razlikuje se od A i C verzije po svojoj mogućnosti vertikalnog sletanja, uz pomoć potisne turbine skrivene u trupu. Ta tehnologija omogućava mu da bude jedini nadzvučni avion na svetu koji je u stanju da izvede vertikalno sletanje na nosače aviona ili helikoptera.
Komentari (0)