Evropa

Sudar brodova u Severnom moru: Teorije o hakerskom napadu u senci ekološke katastrofe

Komentari

Autor: Euronews Srbija

11/03/2025

-

17:21

Sudar brodova u Severnom moru: Teorije o hakerskom napadu u senci ekološke katastrofe
Sudar brodova u Severnom moru: Teorije o hakerskom napadu u senci ekološke katastrofe - Copyright Tanjug/AP/Denys Mezentsev

veličina teksta

Aa Aa

Teretni brod Solong koji je plovio pod portugalskom zastavom i prevozio natrijum-cijanid juče se sudario sa tankerom Stena Immaculate koji je prevozio zalihe kerozina za Ministarstvo odbrane SAD, što je izazvalo ogromnu eksploziju u vodama Jorkšira u severnoj Engleskoj, u Severnom moru.

Štaviše, zvaničnik Bele kuće juče je odbio da isključi mogućnost kriminalne radnje u vezi sa sudarom teretnog broda i tankera u Severnom moru.

Od tada, količine kerozina cure u Severno more iz pukotine na rezervoarima tankera koji je plovio pod američkom zastavom, a koji je bio usidren kada ga je Solong udario.

Tanjug/AP/Dan Kitwood

 

Viši zvaničnik Bele kuće izjavio je za pomorski sajt gCaptain.com da mogućnost kriminalne radnje nije isključena. Postoje nagađanja da su hakeri iz Rusije ili neke druge neprijateljske zemlje pokrenuli sajber napade na brod Solong i pretvorili ga u "projektil" protiv tankera koji je prevozio gorivo za oružane snage SAD. Upravo je to mogućnost koja će se u narednim danima istraživati.

Obustavljena potraga za nestalim pomorcem

Ukupno je 36 pomoraca spaseno sa oba broda usred eksplozija, dok je potraga obustavljena za jednim nestalom člnalnom posade broda Solong.

Kako je britanska obalna straža navela tokom noći, "opsežna potraga" za nestalim pomorcem je okončana, budući da on, nažalost, nije pronađen.

Član spasilačke službe RNLI lifeboats rekao je da nisu mogli mnogo da učine nakon početne akcije spasavanja i potrage, s obzirom na to da je u tom području Severnog mora vladala "gusta magla" i da "nisu mogli ništa da vide".

Teretni brod prevozio toksične hemikalije

Tanjug/AP/Denys Mezentsev

 

Prema podacima kompanije Kpler, tanker Stena Immaculate, kojim upravlja američka kompanija Crowley, prevozio je oko 18.000 tona avionskog goriva - negde oko 142.000 barela - kada je isplovio iz luke Agios Teodoros u Saronskom zalivu sa odredištem Kilingholm u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Preduzeće Ernst Russ (sa sedištem u Hamburgu) kojem pripada teretni brod Solong, saopštilo je da je sa broda bezbedno evakuisano 13 od 14 članova posade, dok se još uvek traga za jednim radnikom.

Prema podacima sa spiska obaveštajnih podataka o pomorstvu kompanije Lloyd Solong, koji je isplovio iz škotske luke Grandžemaunt s odredištem Roterdam u Holandiji, prevozio je 15 kontejnera sa natrijum cijanidom - izuzetno toksičnim jedinjenjem, rastvorljivim u vodi.

Tanjug/AP/Dan Kitwood

 

Agencija za zdravstvenu bezbednost Ujedinjenog Kraljevstva (UKHSA) opisuje natrijum cijanid kao belo čvrsto jedinjenje u obliku kristala sa blagim mirisom badema. Koristi se u industriji za čišćenje metala, galvanizaciju i ekstrakciju, kao i u fotografiji. Može se koristiti i za proizvodnju drugih hemikalija.

Agencija navodi da izloženost cijanidnim solima može izazvati glavobolju, mučninu, vrtoglavicu, nervnu napetost, konfuziju, promene u srčanom ritmu i pospanost. U najtežim slučajevima mogu se javiti problemi sa srcem i disanjem, pa čak i smrt, dodaje.

Dok je Solong plovio brzinom od 16 čvorova paralelno sa istočnom obalom Engleske u Severnom moru, izgleda da njegova posada nije videla ogromni tanker koji je bio usidren, što je dovelo do bočnog sudara.

Tanjug/AP/Danny Lawson

 

Dok je istraga o sudaru u toku, profesor pomorske istorije SAD-a Sal Merkolijano rekao je da "niko na teretnom brodu nije bio na oprezu" dok se približavao Steni Immaculate. Solong dužine 140 metra nije usporio brzinu dok se zabijao u bokove skoro 183 m dugog tankera i bio na automatskom pilotu, istakao je. U Jutjub videu koji analizira putanju ova dva broda, dodao je da deluje da je "Solong udario pravo u bok Stene Immaculate".

Dr Abdul Kalik, rukovodilac Pomorskog centra Univerziteta "Džon Mores" u Liverpulu, koristio je simulatore da rekreira sudar u Severnom moru.

"Može se pretpostaviti da straža na MV Solongu nije vršila 'pravilno osmatranje svim dostupnim sredstvima', kao što to zahtevaju Međunarodni propisi za sprečavanje sudara na moru", naglasio je.

Ekološka katastrofa na pomolu?

Stručnjaci su izrazili strah od ekološke katastrofe zbog curenja kerozina u Severnom moru.

Martin Slater iz Yorkshire Wildlife Trusta rekao je da bi ovo curenje moglo biti "katastrofalno" za ekosistem reke Hamber, ugrožavajući ptice i foke u tom području

"Incident se dogodio blizu Bempton klifa, koji ima najveću koloniju morskih ptica u Engleskoj", dodao je Dejv O'Hara iz Kraljevskog društva za zaštitu ptica (RSPB).

Tanjug/AP/Jon Super

 

Ričard Bernard iz iste organizacije je rekao da goriva imaju direktan uticaj na morske ptice pošto im "prekrivaju perje i smanjuju vodootpornost i plutanje, što može dovesti do utapanja ili trovanja kroz gutanje".

Dr Džonatan Pol, predavač geonauka, rekao je da će uticaj curenja cijanovodonika na životnu sredinu zavisiti od toga da li su se kontejneri probili, što prethodne noći nije bilo jasno. I dodao je: "U najgorem scenariju, veliko curenje cijanovodonika će uzrokovati smrt mnogih morskih organizama".

Harj Narula, specijalist za ekološko pravo iz Doughty Street Chambersa, rekao je da bi troškovi čišćenja izlivene nafte mogli da dosegnu desetine miliona funti.

Portparol britanskog premijera Starmera opisao je situaciju u Severnom moru nakon sudara dva broda kao "izuzetno zabrinjavajuću", dok je ministarka transporta Ujedinjenog Kraljevstva Hajdi Aleksandar rekla da blisko sarađuje sa Pomorskom i obalskom upravom (MCA) u proceni mera za suzbijanje zagađenja koje će biti potrebne u naredna 24 sata.

 

AI Preporuka

Komentari (0)

Evropa