Evropa

Najpopularnija društvena mreža pod lupom Evropske komisije: Da li je TikTok prešao granicu uticaja?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

20/12/2024

-

17:31

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Evropska komisija započela je istragu protiv TikTok-a zbog sumnje na strani uticaj na ovoj platformi, uoči predsedničkih izbora u Rumuniji. Naime, desničar Kalin Đeorđesku ostvario je pobedu na izborima, koji su kasnije poništeni, navodno koristeći prednosti koje mu je pružila ova društvena mreža.

U svetlu nedavnih izbora u Rumuniji, docent Fakulteta političkih nauka u Beogradu, Marko Nedeljković u razgovoru za Euronews Srbija izneo je zanimljive poglede o ulozi društvenih mreža, posebno TikTok-a, u oblikovanju izborne dinamike.

Prema Nedeljkoviću, svaki novi i važni izbori predstavljaju presedan kada se razmatra uticaj društvenih mreža.

"Presedan možda u ovom slučaju jeste to što vidimo da su algoritmi odigrali značajnu ulogu i to će biti sad i centralna tema", kaže on. Ističući da su društvene mreže odigrale ključnu ulogu još od Trampove prve pobede, Nedeljković ukazuje na to da su u Rumuniji kritike usmerene ne samo na favorizovanje određenog kandidata, već i na manipulaciju narativima.

On objašnjava da su mnogi influenseri i kanali koristili izraze kao što su "nacionalni kandidat" ili "patriota", bez pominjanja imena kandidata, čime su podsticali korisnike da se opredele za njega. Ova praksa predstavlja nevidljiv vid manipulacije koji ide u korist određenim političkim akterima.

Rumunija je uvertira za Nemačku?

U vezi s odgovornošću društvenih mreža, Nedeljković se osvrće na odluke drugih platformi poput Mete, koja je odlučila da ne preporučuje politički sadržaj kako bi smanjila uticaj na ishode izbora.

"TikTok to nije uradio, prirodno je očekivano da se vrši pritisak da sve mreže koje imaju veliki uticaj urade isto", napominje on.

Nedeljković takođe ističe da se u budućnosti očekuje fokus na situaciju u Nemačkoj gde će biti održani izbori, za šta je Rumunija bila samo uvertira.

Tanjug/AP/Vadim Ghirda, profimedia

 

S druge strane, politikolog Đorđe Trikoš smatra da je TikTok delimično odgovoran zbog nejasnih politika i preporuka koje ova platforma ima u poređenju sa mrežama sa Zapada.

"Veći problem sa TikTok-om je što je vlasnička struktura takva da sve sumnje koje možete imati imaju veze sa uticajem komunističke partije“, ističe on. TikTok je u vlasništvu kompanije ByteDance, koja ima veze s elementima komunističke partije Kine, uključujući članove ove partije u bordu direktora.

Prema Trikošu, ovo postavlja važna pitanja o razmeri uticaja i transparentnosti poslovanja TikTok-a, što dodatno utiče na percepciju i odgovornost platforme. On ukazuje da je odgovornost TikTok-a slična ili ista kao kod i drugih tech kompanija na Zapadu, ali da politička komponenta u ovom slučaju igra izuzetno važnu ulogu, što će uticati na rad kompanije na Zapadu u budućnosti.

Da li je TikTok mogao da utiče na ovako veliku razliku u rezultatu?

Kada je reč o uticaju TikTok-a na konkretne izborne rezultate, Trikoš ostaje skeptičan.

"Cela ideja da je TikTok mogao presudno da utiče na ovako veliku razliku u rezultatu mi deluje vrlo neuverljivo", naglašava on.

Prema njegovom mišljenju, to bi značilo da su mediji generalno mnogo moćniji nego što se to često prikazuje. Iako prepoznaje da je kampanja Kalina Đeorđeskua imala znatan doprinos, smatra da sama platforma nije bila odlučujuća.

Trikoš dodatno ukazuje na to da su zvanična tela poništila izborne rezultate zbog otkrivenih finansijskih problema koji su prevazilazili sam politički sadržaj na platformi.

Sumnje u vezi sa TikTok-om su ipak, prema Trikošu, opravdane s obzirom na nedostatak kontrole nad politikama regulacije sadržaja koji ima politički karakter.

"Te sumnje dolaze iz činjenice da imamo upliv autoritarne strukture u poslovanje matične kompanije", objašnjava on.

Na mrežama najbolje prolaze militaristički narativi

Pixabay

 

Prema Nedeljkoviću, važnu ulogu imaju i botovi koji su prisutni i u Srbiji, posebno tokom izbornog ciklusa. "U tim krugovima najbolje prolaze militaristički narativi, domen jezika agresivnosti i mržnje“, navodi on. Ovaj trend je postao evidentan u svim izbornim kampanjama kao jedan od ključnih faktora uticaja na rezultate, a botovi su tu da ga prošire.

Nedeljković veruje da je to jedan od razloga zašto su se dogodili specifični izborni rezultati u Rumuniji. Dodaje da ova pojava nije ništa novo. Kada se kombinuju botovi s agresivnom retorikom, dolazi do širenja polarizacije i mržnje. "Oni proizvode najviše reakcija i to je bila dobitna kombinacija za sve prethodne izbore", ističe on.

Jedan od problema sa platformama poput TikTok-a je što one omogućavaju širenje ovih narativa do velikog broja ljudi. Kada su u pitanju kratke forme sadržaja, kao što su video snimci na TikTok-u, nema dovoljno vremena za elaboraciju složenih tema.

"Narativ koji daje najbolji rezultat jeste polarizacija i ta agresivna komunikacija“, objasnio je Nedeljković.

Komentari (0)

Evropa