Evropa

Kako izgleda obuka 10 ukrajinskih pilota u Francuskoj: Od simuliranih misija do "psihičke" pripreme bojevom municijom

Komentari

Autor: Euronews

21/06/2024

-

18:18

Kako izgleda obuka 10 ukrajinskih pilota u Francuskoj: Od simuliranih misija do "psihičke" pripreme bojevom municijom
Kako izgleda obuka 10 ukrajinskih pilota u Francuskoj: Od simuliranih misija do "psihičke" pripreme bojevom municijom - Copyright Alice Tidey/Euronews

veličina teksta

Aa Aa

Deset ukrajinskih pilota starosti između 21 i 23 godine su trenutno na ubrzanoj obuci za upravljanje borbenim avionima u Francuskoj, a bazu je posetio Euronews.

"Na kapiji ste, spremate se da pređete neprijateljsku liniju. Spustite se ispod 500 stopa“, govori jedan od dva instruktora Ratnog vazduhoplovstva Francuske.

3D prikaz polja, šuma i sela francuskog ruralnog krajolika na više ekrana ispred njih odmah postaje oštriji. Nešto manje od petnaest minuta kasnije, daju komandu ukrajinskom vojniku u simulatoru borbenog aviona u susednoj prostoriji da pritisne dugme i bombarduje svoju metu.

Njegova misija, zacrtana ranije ujutru koristeći različite mape, satelitske snimke, vremensku prognozu i izmišljene podatke o tome gde je neprijateljska oprema navodno poslednji put viđena, bila je da pogodi rusko skladište municije. 

Toga nema u Francuskoj, ali zato obiluje dvorcima, a jedan je u simulaciji pretvoren u žrtveno jagnje. 

Alice Tidey/Euronews

 

Jedan od 10 saboraca, koji takođe prolaze obuku za pilote u bazi na jugozapadu Francuske, obavlja istu lažnu misiju, ali je krenuo ka nebu u pravom avionu.

Međutim, dobro je da nije leteo u pravoj misiji jer je kasnio tri minuta, što je ogromno s obzirom da je dozvoljeno oko 10 sekundi, a njegovo približavanje i bombardovanje mete nije bilo na zadovoljavajućem nivou. 

"Hajde da zamrznemo. Vratimo se jedan minut unazad, a ti to uradiš ponovo“, kaže instruktor, čije ime je skriveno iz bezbednosnih razloga.

Program obuke u tri faze

Ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski počeo je da traži od saveznika da doniraju ratne avione i pruže obuku pilotima u roku od nekoliko dana nakon što je Rusija pokrenula potpunu invaziju krajem februara 2022.

Ali 10 ukrajinskih pilota koji su trenutno u Francuskoj su prva grupa koja je tamo prošla šestomesečnu obuku. Pre toga su bili u Velikoj Britaniji, a posle će verovatno otići u Rumuniju na treću i poslednju fazu obuke.

Tokom nekoliko meseci koje su proveli u Velikoj Britaniji, svaki je proveo oko 70 sati upravljajući avionom GROB-115, lakom za rukovanje letelicom opšte avijacije sa maksimalnom brzinom od oko 220 km/č.

U Francuskoj su "diplomirali" na avionima "alfa džet", lakim jurišnim mlaznjacima koji se koriste za napredni trening, sa maksimalnom brzinom većom 900 km/č. Sa njima će provesti oko 80 sati u vazduhu uz dodatnih 60 sati u simulatoru. U Rumuniji mogu da očekuju da će pilotirati supersonočnim lovcima F-16 američke proizvodnje sa maksimalnom brzinom od 2.100 km/č u trajanju od 60 sati. 

Posle toga će se vratiti kući gde se nadaju da će primeniti svoje novostečene veštine kako bi rat preokrenuli u korist Ukrajine. 

Zapadni protiv sovjetskog mentaliteta

"Tačna lokacija obuke i identitet instruktora se čuvaju u tajnosti navodno postoje realna, vrlo jasna upozorenja o ljudima koji pokušavaju da dobiju obaveštajne podatke ili preduzmu mere protiv ove obuke“, rekao je pukovnik Jan Malard, direktor za odnose sa javnošću francuskih vazdušnih i svemirskih snaga, tokom jednodnevne ture za medije.

Euronews-u nije bilo dozvoljeno da razgovara ni sa jednim od ukrajinskih vojnika, ali su oni veoma "prijemčivi i motivisani“, naglasio je za Euronews pukovnik komandant francuske vazduhoplovne baze, dodajući da oni zaista vide korist od svega ovoga.

Obuka uključuje izučavanje za pripremu njihove misije, brifing o njoj, navigaciju sa ili bez GPS-a, uključujući na veoma malim visinama, bacanje bombi i letenje u formaciji, od kojih je ovo poslednje osnovno načelo na Zapadu.

Zapravo, jedan od glavnih zadataka francuskih trenera, koji uključuju instruktore na aktivnoj dužnosti, takozvane "pretplatnike" ili bivše pilote koji su sada u komandi, kao i rezerviste, je da zamene bilo koje sovjetsko učenje koje su ovi mladi piloti možda dobili zapadnim sistemom operisanja.

"Način na koji su Ukrajinci obučavani i način na koji se sprovode misije na Zapadu su radikalno drugačiji. Na zapadnoj strani, piloti imaju veliku autonomiju da donose odluke i izvršavaju svoju misiju“, rekao je komandant pukovnika za Euronews. 

"U ruskom svetu, pilot je više efektor za nekoga na zemlji, ko je ispred radara i ko bi mogao da im kaže "idi desno, idi levo“ (...) i to je prilično radikalna promena. A pravi je izazov, kada ste navikli da to radite drugačije“, dodao je on.

Alice Tidey/Euronews

 

 

Možda neće leteti iznad okupirane teritorije

Da li će ukrajinsko vazduhoplovstvo na kraju prisvojiti ove metode je druga stvar, a pošto je ovo prvi program obuke, još uvek nema povratnih informacija od Ukrajinaca. 

"To nije nužno taktički i možda neće proći preko kapija i preletati okupiranu teritoriju“, rekao je za Euronews potpukovnik Fransoa (ime nije poznato), koji je zadužen za obuku.

Ukrajinska komanda bi, na primer, mogla da odluči da je cena gubitaka tako skupe i retke opreme previsoka.

Prema blogu Oryx, koji prati gubitke na bojnom polju praćenjem vizuelne dokumentacije, Moskva je uništila 75 ukrajinskih aviona i oštetila još dva od početka invazije. To je većina od otprilike 100 sovjetskih borbenih aviona MiG-29, Su-24 i Su-25 koje je imala pre nego što je Rusija pokrenula ničim izazvan napad. Kijev je, u međuvremenu, uspešno oborio 92 ruska borbena aviona i oštetio još četiri. 

"Ali mi ih tome učimo jer je zanimljivo sa obrazovne tačke gledišta“, dodao je potpukovnik.

Ovo uključuje gađanje, koje će uskoro praktikovati iznova i iznova sa municijom kalibra 30 mm na namenskom poligonu, tako da bi, ako ikada budu poslati u misiju neutralisanja neprijateljske mete, bili psihički spremni.

"Avion svuda vibrira kada pucate, tako da neće biti iznenaditi. Takođe će imati psihološko iskustvo nečega što napušta avion”, rekao je on. 

Alice Tidey/Euronews

 

Francuski ratni avioni na putu ka Ukrajini

Poljska i Slovačka su već pomogle da se popuni arsenal ukrajinskih ratnih aviona donirajući MiG-29. Belgija, Danska, Holandija, Norveška i sada Francuska su se obavezale da će poslati zapadne avione, prvo četiri F-16, a "miraž 2000-5" za ostale.

Francuski predsednik Emanuel Makron najavio je da će se obavezati ranije ovog meseca nakon komemoracije povodom "Dana D" u Normandiji kojoj je prisustvovao Zelenski. Ipak, još uvek nije jasno koliko će aviona biti obezbeđeno. 

Francuska ima 26 "miraža 2000-5", koji imaju maksimalnu brzinu od oko 2.300 km/č i koje ova zemlja koristi prvenstveno u odbrambenom kapacitetu, da kontroliše svoje nebo i nebo svojih saveznika.

Međutim, Makron je rekao da će biti uspostavljena "međunarodna koalicija“ donatora, a samo osam drugih zemalja (Brazil, Egipat, Grčka, Indija, Peru, Katar, Tajvan, UAE) imaju ovaj model.

Izvor iz francuskog vazduhoplovstva potvrdio je da obuka i isporuka "miraža 2000-5" još nisu zakazani, ali da su razgovori između Francuske i Ukrajine u toku.

Francusku, koja ih ima malo, donacija će primorati reorganizaciju njenih eskadrila pošto su svi njeni "miraži" raspoređeni i moraće da budu zamenjeni u eskadrilama, najverovatnije modernijim "rafalima".

Dok ih Francuska koristi u čisto odbrambenom kapacitetu decenijama, Ukrajina bi teoretski mogla da ih upotrebi na smrtonosniji način.

"Danas, u stvari, postoje hardverska i softverska rešenja koja omogućavaju da se on transformiše u kapacitet za kopneni napad. U praktičnom smislu, ovo bi trajalo nekoliko nedelja ili meseci“, rekao je izvor.

Francuska, koja ima i druge borbene avione, uključujući "rafale", odlučila je da ne ide tim putem i ograniči "Miraž 2000-5" samo na odbranu, ali je sada, kao deo transfera sa Ukrajinoi, i to zapravo opcija.

"To ne znači da će se to dogoditi, ali razgovori su u toku", dodaje izvor.

Komentari (0)

Evropa