Biznis vesti

Manija zvana Crni petak: Koja je razlika u popustima u SAD u odnosu na Srbiju

Komentari

Autor: Euronews Srbija

29/11/2024

-

21:01

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Danas je takozvani Crni petak, dan koji se obeležava u čitavom svetu i slavi kao svojevrsni praznik za sve ljubitelje kupovine, ali i niskih cena. U zemljama širom sveta popusti su i do 80 odsto. Da se u jednom od najposećenijih tržnih centara u Beogradu oseća groznica kupovine potvrđuje reporterka Euronews Srbija, koja kaže da je u tom objektu bila poprilična gužva, ali da za razliku od prethodnih godina, u prodavnicima nema redova. 

I dok mame izlozi na kojima piše da su popusti 20, 30, 40, pa čak i 70 i 80 odsto, kupci su podeljenog mišljenja da li su zapravo to pravi popusti. 

Neki od kupaca su ekipi Euronews Srbija rekli da popusti nisu ni blizu onim popustima na zapadu, kao i da smatraju da su prodavci nedavno podigli cene, pa su ih sada spustili, dok su pojedini zadovoljni sniženjima. 

O iskustvima sa popustima na Crni petak u SAD za Euronews Srbija je govorio Nenad Bumbić iz Udruženja Zaštita potrošača, koji se trenutno nalazi u Čikagu. 

"Jedna od razlika između Crnog petka ovde i kod nas je u tome što se ovde za Crni petak održavaju parade širom Amerike. U većini gradova SAD osetno je više praznična atmosfera jer, Amerikancima je izuzetna retkost da dobiju slobodne dane. Tako da praktično ovde je Amerikancima glavna stvar što imaju četiri slobodna dana (na praznik Dan zahvalnosti) i onda to sve utiče na povećanje tog dodatnog prazničnog raspoloženja i kupovine", rekao je Bumbić. 

Na pitanje da li je ove godine bilo onih slika stampeda na prodavnice koje su se ranije viđale u SAD, Bumbić je preneo da je ove godine nešto malo manje tih scena ljudi koji skaču jedni preko drugih i gaze jedni druge kako bi došli do nekog televizora na popustu od 80 odsto. 

"Te robe koje su na tako velikom popustu ima relativno malo, i onda većina potrošača zna da neće moći zaista da kupe to što žele po tom popustu", rekao je Bumbić. 

Da li su popusti u Americi veći nego u Srbiji?

Bumbić je rekao da je u SAD u ponudi roba koja je zaista na popustu od 50 do 60 odsto, a upravo je to roba koja treba da privuče kupce u prodajni objekat ili na sajt. 

Tanjug AP/Kirsty Wigglesworth

 

"I ono što je ovde pravilo kao i u Srbiji jeste da ta roba koja je na tolikom popustu po pravilu je roba koja izlazi iz mode, neki model koji treba da bude uskoro zamenjen, tako da se ta vrsta robe prodaje na takvim velikim popustima", kaže on. 

On je objasnio da je među razlozima zašto su popusti veći u SAD nego u Srbiji to što je američko tržište veće i veća je konkurencija. 

Bumbić je naveo primer regala u Srbiji koji je sada na "neverovatnom popustu" sa uštedom od 15.000 dinara. 

"Ali, taj regal je do 16. novembra bio jeftiniji za 10.000 dinara nego što je sada na popustu. Imamo potrošača koji se zaista javljaju zbog toga i to su uglavnom potrošači koji su kupili nešto skuplje, poput te tehnike ili nameštaja, i onda im se desi da zbog nekog razloga posle odu u prodajni salon i vide da je u stvari to što su kupili nakon Crnog petka u stvari jeftinije nego što je bilo za Crni petak", rekao je Bumbić. 

Euronews Srbija

Navodeći da po Zakonu o trgovini popust, sniženje cene može da se reklamira u odnosu na prethodnu cenu, Bumbić kaže da trgovci donesu odluku da podignu tu cenu za 40-50 odsto "samo na papiru", jer se praktično roba nikada ne prodaje po toj povišenoj ceni. 

"Onda donesu odluku da imaju popust 30-40 odsto. Ali problem je u tome je što ta cena tokom Crnog petka često bude iznad one cene koja je važila pre 10-15 dana i biće isto tako iznad one cene koja će biti za nekih 10-15 dana opet", dodaje Bumbić. 

Da li je online kupovina smanjila gužve na Crni petak?

Na pitanje da li su i u SAD i u Srbiji manji redovi na ovogodišnji Crni petak nego ranijih godina to što  potrošači mnogo više kupuje online, Bumbić je naveo da što se tiče online kupovine, jedan od problema je tzv. dinamičko određivanje cene. 

"To su neki od sajtova koji imaju takvu poslovnu politiku da su poznati građanima Srbije, na primer, Booking.com ili Expedija. I ono što ti sajtovi rade jeste da prate neke obrasce o vašem ponašanju i onda u zavisnosti od toga kako se vi ponašate, nude različite cene. To se radi kako bi se maksimizirala ta kupoprodajna cena. To je nešto što postaje sve više i više rašireno sa porastom upotrebe veštačke inteligencije", rekao je Bumbić. 

On kaže da potrošači mogu da se zaštite tako što će pribeći paralelnoj kupovini sa dva uređaja, jedan koji je ulogovan, drugi koji koristi neku drugu IP adresu koju ranije nisu koristili za posetu tom sajtu, tako da na kraju može da se desi da vide dve potpuno različite cene. 

"Naša sreća je da za sada naši trgovci još nisu počeli to da koriste, tako da mi nemamo tu problem. Problem u Srbiji sa tim postoji kada je u pitanju kupovina na nekim sajtovima van Srbije", naveo je Bumbić. 

I Narodna banka Srbije je saopštila da je povećan broj kupovina na internetu, ali i zloupotreba, tako da se kupcima preporučujemo da budu oprezni. 

Popusti na Crni petak trajaće i tokom predstojećeg vikenda, a uskoro, polovinom decembra, kreću sezonska sniženja. 

Komentari (0)

Biznis