Biznis vesti

Smanjenje proizvodnje i masovna otpuštanja: Kako se nemačka privreda bori za oporavak

Komentari

Autor: Euronews

09/09/2024

-

16:00

Smanjenje proizvodnje i masovna otpuštanja: Kako se nemačka privreda bori za oporavak
Smanjenje proizvodnje i masovna otpuštanja: Kako se nemačka privreda bori za oporavak - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Posle vesti da bi najveći evropski proizvođač automobila Volkswagen mogao da zatvori dve fabrike, stručnjaci su upozorili da smanjenje proizvodnje nije ograničeno samo na automobilsku industriju, prenosi Euronews.

Nemački institut za ekonomska istraživanja (DIV) kaže da kompanije moraju da se razvijaju.

Dok se automobilske kompanije iz EU bore sa postepenim ukidanjem motora sa unutrašnjim sagorevanjem i prelaskom na električna vozila pre 2035. godine, stručnjaci predviđaju da bi u narednih nekoliko godina moglo biti ukinuto na hiljade novih radnih mesta u različitim sektorima.

Predsednik DIV-a, Marsel Fračer, kaže da nemačka privreda zavisi i od izvoza i od industrije, a uoči energetske tranzicije, "kompanije su propustile transformaciju" i  mnoge su, poput Volkswagen-a, "zaostale" .

"Nije samo automobilski sektor, to je mašina, to je farmaceutski, hemijski sektor, ovo je veliki problem koji mnogi imaju", rekao je on za Euronews.

Tanjug/AP/Michael Kappeler

 

Najveći proizvođač hemikalija na svetu, sa sedištem u Nemačkoj, BASF, takođe razmišlja o preseljenju dela svoje radne snage u Aziju i otpuštanju radnika u Nemačkoj usred cena energije koje su eksplodirale zbog eskalacije u Ukrajini i opterećujuće birokratije u Nemačkoj. 

Da li je Nemačka izgubila konkurentnost?

Azija je u ekonomskoj uzlaznoj spirali, koja ima globalni uticaj.

"Nemačke kompanije su već locirale veliki deo proizvodnje u Kinu, Indiju, negde drugde, i to će se nastaviti", rekao je Fračer.

Pošto Kina počinje da smanjuje konkurenciju i subvencioniše sopstvene kompanije, to "otežava konkurenciju nemačkim kompanijama", posebno zbog visokih troškova energije i radne snage u Evropi.

Šta je sledeće za nemačku ekonomiju?

DIV je naveo da vidi "stagnaciju nemačke privrede ove godine, postepeni oporavak u narednih nekoliko godina".

Nemačka ekonomija se ponovo smanjila u drugom kvartalu 2024. godine i tehnički je u recesiji, a industrijska proizvodnja nastavlja da pada.

Industrija automobila je posebno pogođena niskom potražnjom za električnim vozilima, zbog sporog ulaganja u infrastrukturu.

profimedia

 

Međutim, Fračer je rekao da je optimista i veruje da su velike nemačke kompanije "uvek bile veoma inovativne". 

"Moraju da se prilagode, moraju da se reformišu. I to je slučaj sa Folkswagen-om i mnogim nemačkim kompanijama", dodao je on.

Može li nemačka vlada da pomogne?

Fračer je rekao da ne misli da bi vlada trebalo da se meša u zadržavanje radnika.

"Transformacija znači promenu. Promena često znači konsolidaciju. Kompanije treba da se smanjuju da bi mogle da investiraju i razvijaju nove tehnologije", rekao je on.

Fračer je takođe primetio da vlada koja pokušava da zadrži stare strukture u velikim kompanijama nije ograničena samo na Nemačku, već je i evropski fenomen.

"Često stari delovi, suvišni delovi privrede moraju da nestanu da bi se novi delovi mogli desiti i ponovo pojaviti ili razviti", dodao je on, sugerišući da ove krize nemaju kratkoročna rešenja.

"To će zahtevati izvesnu otpornost i kontinuirano ulaganje u narednih pet godina, a onda se nadamo da će u tom periodu nemačka privreda upravljati tranzicijom."

S obzirom da nemačka ekonomija u velikoj meri zavisi od automobilske industrije, ova masovna otpuštanja mogu dovesti do povećanja razočaranja među nemačkim stanovništvom i ići na ruku krajnjoj desnici.

To bi moglo imati veliki uticaj na savezne izbore sledeće godine.

Komentari (0)

Biznis