Biznis vesti

Potpisan Memorandum o izgradnji brze pruge od Niša do Skoplja, Brnabić: To će unaprediti odnose dve zemlje

Komentari

Autor: Tanjug

17/11/2023

-

10:36

Potpisan Memorandum o izgradnji brze pruge od Niša do Skoplja, Brnabić: To će unaprediti odnose dve zemlje
Potpisan Memorandum o izgradnji brze pruge od Niša do Skoplja, Brnabić: To će unaprediti odnose dve zemlje - Copyright Tanjug/Vlada Republike Srbije/ Peđa Vučković

veličina teksta

Aa Aa

Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić danas je sa makedonskim kolegom Blagojem Bočvarskim potpisao Memorandum o izgradnji brze pruge od Niša do Skoplja, za koji će dve zemlje zajednički zatražiti sredstva od Evropske unije.

Sporazum je potpisan u prisustvu premijera Srbije i Severne Makedonije Ane Brnabić i Dimitra Kovačevskog. 

Premijerka je rekla da potpisani memorandum kao i juče otvoreni sajam vinska vizija Otvoreni Balkan doprinosi unapređenju odnosa naših prijateljskih zemalja.

Buduća brza pruga biće napravljena za brzine do 200 kilometara na čas.

Vesić je ranije naveo da je u toku projektovanje deonice Niš - Preševo, duge 135 kilometara, a da će makedonski partneri projektovati oko 50 kilometara od granice do Skoplja.

Brnabić: Povezivanje ključno za region

Premijerka Brnabić kaže da od ključne vaznosti za sve zemlje u regionu njihovo povezivanje kao i da će gradnja pruge Niš-Skoplje doneti čitavom regionu drugačiju budućnost.

"Zbog toga je agenda povezivanja i stvaranja transportne zajednice jugoistočne Evrope sa sedištem u Beogradu u okviru Berlinskog procesa jedna od najvažnijih stvari koje su definisane još 2014. godine", rekla je premijerka na zajedničkoj konferenciji za novinare sa predsednikom Vlade Severne Makedonije Dimitrom Kovačevskim.

Na pitanje novinara koliko je važno povezivanje za zemlje Zapadnog Balkana i koliko su važni projekti poput pruge sa Severnom Makedonijom, Brnabić je rekla da nije realno da investirate u buduće povezivanje ljudi, jer gde nemate puteve i pruge, nemate ni razmenu ni mladih, ni bilo kakvo dodatno povezivanje koje garantuje jednu drugačiju budućnost od prošlosti kakve smo imali.

Tanjug/Vlada Republike Srbije/ Peđa Vučković

 

"Ovim  ne povezujemo samo Niš i Skoplje, odnosno Skoplje preko Niša i Beograda i Subotice sa Budimpeštom i dalje centralom i zapadnom Evropom, već povezujemo čitavu Evropsku Uniju železničkim koridorom do Soluna pa Atine i naravno Luke Pirej. To znači potpuno drugačiju budućnost za ovaj deo sveta, odnosno ovaj deo Evrope", ukazala je premijerka.

Ona je istakla da su železničke pruge izuzetno skupi projekti, ali da je železnička infrastruktura i železnički transport prioritetni transport u okviru transportne strategije EU.

"Mnogo urađeno"

"Ona se vodi jednim motom, a to je  zeleni i digitalni i to je ono što je budućnost. Mi danas praktično pokazujemo našu posvećenost toj budućnost", rekla je premijerka.

Naglasila je da je Srbija već dosta uradila po tom pitanju.

"Mi smo mnogo uradili i završili smo putni koridor 10. Potpuno povezivanje između Srbije i Hrvatske, ali i Mađarske i Srbije, čitavom dužinom Srbije, i dole južni krak do granice sa Severnom Makedonijom i istočni krak sa Bugarske. Nastavljamo povezivanje izgradnjom auto-puta Miloš veliki do Požege, a onda dalje do Sarajeva i ka granici sa Crnom Gorom", navela je premijerka. 

Dodala je da je Srbija počela da gradi železnički koridor Niš-Dimitrovgrad, dodatni železnički koridor sa Bugarskom i ima u planu povezivanje sa Severnom Makedonijom i Crnom Gorom, ali i da razgovara o železničkom koridoru Beograd-Zagreb-Ljubljana, koji bi nas onda dodatno povezao tamo sa Austrijom i Italijom. 

Premijer Severne Makedonije Dimitar Kovačevski rekao je da podrazumeva izgradnju brze pruge koja će povezati Beograd i Skoplje, preko Niša.

On je rekao da Memorandum o saradnji znači izgradnju pruge visokih performansi.

"Ovaj Memorandum o saradnji se odnosi na liniju koja ima krajnji cilj da poveže Atinu, Solun, Skoplje, Niš, Beograd, Ljubljanu i Salcburg, sa krakom za Budimpeštu. Konkretno, govorili smo o deonici Skoplje-Niš-Beograd i tome da se poveže sa aerodromom u Skoplju. Radi se o pruzi koja treba da se izgradi u dužini od 50 kilometara na teritoriji Severne Makedonije u prvoj fazi", rekao je Kovačevski.

Tanjug/Vlada Republike Srbije/ Peđa Vučković

 

Kako je naveo, namera je da na Koridoru 10 bude izgrađena kompletno nova brza pruga koja će ići od Skoplja do Soluna i potom od Skoplja do Pireja i Atine. Komercijalna brzina ove pruge će biti najmanje 160 kilometara na čas, najavio je Kovačevski.

"U odnosu na druga pitanja, Koridor 10 je zaista važan za nas. Evropski koridor i njegova rekonstrukcija je neophodna za nas da zadržimo konkurentsku poziciju u regionu i da preko pruge razvijamo ceo region. Ovo je još jedna mogućnost za regionalnu inicijativu u kojoj omogućavemo brz promet roba i usluga, ne samo preko zemalja Zapadnog Balkana, već i preko zemalja Evropske unije", izjavio je Kovačevski.

Premijer Severne Makedonije podsetio je da su, zahvaljujući inicijativi Otvoreni Balkan, ostvarene brojne koristi, poput sinhronizacije i priznavanja odgovarajućih sertifikata, što je dovelo do povećavanja konkurentnosti regiona.

Brnabić: Rešavaćemo problem bugarske takse na transport gasa

Premijerka Brnabić je rekla da će Srbija i Severna Makedonija zajedno raditi na rešavanju problema bugarske takse na transport gasa kroz tu zemlju.

Ona i Kovačevski su naveli da je reč o nelegalno uvedenom porezu.

"Do kraja godine treba da završimo dodatno povezivanje gasne infrastrukture sa Bugarskom, gasni interkonektor Niš-Dimitrovgrad kako bismo se priključili na alternativne izvore gasa", rekla je ona i dodala da je predvidivost ključna kada se planira energetska politiku i kada se planira investicije u energetsku infrastrukturu.

I premijer Severne Makedonije ponovio je da je Bugarska uvela nelegalnu taksu na transport gasa kroz tu zemlju i da će se iskoristiti sve pravne mogućnosti da se taj problem reši.

Kovačevski je rekao da se radi o nelegalno uvedenom porezu koji je uvela pre svega EU.

"Tačno da je Bugarska uvela tu taksu, ali ona je članica EU i ne može od jutros da bude članica EU kada stavi veto, a popodne da ne bude članica i onda uvodi taksu od 10 evra za gas koji se transportuje kroz Bugarsku", rekao je Kovačevski.

Naglasio je da ili treba da se ukloni ta taksa ili da se omogući Severnoj Makeodniji da poveća kapacitet gasovoda kako bi nabavljala gas i iz drugih izvora, a ne samo od Rusije.

Komentari (0)

Biznis