Do Ljubljane za šest sati, ali tek od 2028: EU finansira modernizaciju dela železnice kroz Srbiju
Komentari08/06/2023
-11:57
Za koju godinu od Beograda do Ljubljane moglo bi da se stiže za šest sati. Rekonstrukciju pruge kroz Srbiju, Hrvatsku i Sloveniju finansiraće EU sa blizu dve milijarde evra. Radovi bi trebalo da traju četiri godine.
Trenutno do Ljubljane, kao ni do Zagreba ne saobraća nijedan voz iz Beograda, a nekada se do ovih gradova stizalo jednostavno. Osamdesetih godina muzičar Zoran Đuroski je često išao do prestonice Slovenije, najpre na pank koncerte, a potom i na služenje vojnog roka.
"Koristio se legendarni voz broj 600 na relaciji Beograd-Ljubljana, čini mi se da je to posle nastavljalo i za Kopar i Trst. Taj voz je polazio negde oko 21:45 iz Beograda i stizao je rano ujutru u Ljubljanu. Kroz osamdesete ta linija funkcionisala na najboljem mogućem nivou i ostala je u sasvim prijatnom sećanju", kaže za Euronews Srbija Zoran Đuroski, muzičar iz Beograda.
Vozovi bi ponovo mogli da krenu tek kada se rekononstruiše pruga kroz Srbiju, Hrvatsku i Sloveniju. Deonica kroz Srbiju dugačka je nešto više od 90 km, a pojedini njeni delovi nisu remontovani decenijama.
Nenad Stanisavljević iz Infrastruktura železnica Srbije za Euronews Srbija kaže da je to razlog što na deonici pruge koja ide kroz Srbiju vozovi saobraćaju punih dva i po sata.
"Imamo 92 kilometra koje treba u potpunosti rekonstruisati od Stare Pazove do Šida. Najlošija deonica je na potezu između Sremske Mitrovice i Šida. Na tom delu pruge vozovi saobraćaju svega 30 kilometara na sat. Na tom delu i jedan i drugi kolosek su u takvom stanju da smo bili primorani da uvedemo lagane vožnje", ističe on.
Rekonstrukcija će koštati oko 400 miliona evra
Obnova ove pruge trebalo bi da počne 2024. godine i da bude gotova za tri godine, a kada jednog dana voz krene, ići će brzinom od 200 kilometara na sat, što je četiri puta brže nego danas.
Uz prugu, potrebno je rekonstruisati i železničke stanice. Procenjuje se da će radovi koštati oko 400 miliona evra i da će većinu platiti Evropska Unija.
"Neki delovi su u dobrom stanju, neki nisu, levi i desni kolosek je u pitanju ali svakako je bitno da to bude evropski projekat a to podrzaumeva da se ta mreža podigne na slične brzine u Hrvatskoj zatim u Ljubljani, to su negde procene 2027, 2028. da bi se išlo sa brzinama ne manjim od 160 kilometara na sat što je čini mi se sasvim razumno za ovaj deo mreže. Mi idemo na 200 km na sat to je ono što je projektovano i u toku je izrada tehničke dokumentacije", objašnjava za Euronews Srbija dekan Saobraćajnog fakulteta Nebojša Bojović.
Dekan Saobraćajnog fakulteta kaže da je ova pruga važna jer je deo međunarodnog železničkog koridora 10, a naročito zbog toga što će biti namenjena za meštovit železnički soabraćaj, putnički i teretni.
Upravo zbog toga što se deonica nalazi na međunarodnom železničkom koridoru 10, prema rečima Stanisavljevića, ima ne samo nacionalni, već i značaj u međunarodnom saobraćaju.
On navodi da je pruga dosta opterećena i da tu svakodnevno saobraća 11 putničkih i 22 teretna voza.
"Izgradnjom i modernizacijom će posebno u teretnom saobraćaju biti stvorene mogućnosti za mnogo veći obim saobraćaja. Teretni saobraćaj će biti podignut na mnogo viši nivo što će doprineti većem obimu prevoza", kaže Stanisavljević.
Iskustva iz izgradnje pruge između Beograda i Novog Sada, kako kaže, pokazala su da se, gde god se gradi brza pruga, podižu standard i kvalitet života ljudi i unapređuje cela privreda.
To je razlog što je njena rekonstrukcija jedan od projekata koji ima prioritetan značaj u projektu modernizacije železnice Srbije.
"Do kraja ove godine bi trebalo da se sva projektna dokumentacija završi i ako ne bude nekih posebnih problema, a ne očekujemo da ih bude, nakon toga sledi raspisivanje tendera, izbor izvođača radova sa jedne strane, a sa druge obezbeđivanje finansijskih sredstava. U ovom trenutku je procena da će biti potrebno između 400 i 420 milona evra da se rekonstruiše pruga od Stare Pazove do Šida i da se njen nivo podigne na brzinu vozova do 200 kilometara na čas, ali će se to tačno znati nakon završetka idejnog projekta", kaže on.
Ako sve bude po planu prvi voz iz Beograda za Ljubljanu trebalo bi da krene početkom 2028. godine.
Komentari (0)