"Najveća misterija avijacije svih vremena": Devet godina od nestanka malezijskog aviona na letu MH370
Komentari08/03/2023
-10:14
Jedna od najvećih avijacionih misterija nije rešena ni devet godina otkako je avion Malezija erlajnsa na letu MH370 nestao na putu iz Kuala Lumpura u Peking, a uoči godišnjice porodice putnika zatražile su od malezijske vlade da dozvoli američkoj firmi za istraživanje morskog dna Ocean Infinity da pokrene novu potragu za nestalim avionom.
Misterija koja kopka svet avijacije još od 8. marta 2014. godine počela je kao standardni let. Četrdeset i dva minuta posle ponoći, mlaznjak Boing 777, označen kao MH370, popeo se u noć i skrenuo na severoistok, ka Južnom kineskom moru. Prvi oficir Farik Hamid i komandujući pilot Zahari Ahmad Šah predvodili su posadu od još deset članova, inače državljana Malezije. Prevozili su 227 putnika, a većina njih bili su Kinezi, zajedno sa 38 Malezijaca i državljana Indonezije, Australije, Indije, Francuske, SAD, Irana, Ukrajine, Kanade, Novog Zelanda, Holandije, Rusije i Tajvana.
U opširnoj analizi Gardijana, koji se osvrće na novi Netfliksov dokumentarac u kom pokušava da se odgonetne sudbina aviona, navodi se da je prvih 40 minuta leta prošlo sasvim normalno. U 1.19 ujutru MH370 približio se kraju malezijskog vazdušnog prostora. Malezijska kontrola vazdušnog saobraćaja javila se preko radija da prosleđuje let za Ho Ši Min.
"Laku noć. Malezijski 370", odgovorio je Zahari. To je bila poslednja poruka koja je poslata sa ovog leta. Zahari se nikada nije prijavio kod vijetnamskih kontrolora, a nekoliko sekundi nakon što je prešao u vijetnamski vazdušni prostor, MH370 je nestao sa radara.
Ono što je usledilo, kako se navodi u Netfliksovoj seriji, bila je odložena konfuzija. Dok su se zvaničnici trudili da pronađu avion, porodice putnika čekale su u Pekingu let koji nikada nije stigao.
"To je najveća misterija avijacije svih vremena. Ovo je svet u kom imamo mobilne telefone i radare i satelite i praćenje i tako skoro devet godina kasnije... imati toliko malo je neverovatno", rekla je Luiz Malkinson, režiserka "MH370: Avion koji je nestao".
Potraga i teorije o nestanku
Prema prvobitnom planu, ruta bi ovaj avion vodila severoistočno, preko Kambodže i Vijetnama, a početna potraga je bila fokusirana na Južno kinesko more. Međutim, dokazi sa vojnog radara, otkriveni kasnije, sugerišu da je avion iznenada promenio kurs, pa je tako potraga, koja je uključivala desetine brodova i aviona, proširena.
U svim ovim naporima pretraživano je Južno kinesko more i Tajlandski zaliv, Malajski prolaz i Andamansko more.
Za nestalim malezijskim avionom zvanično se tragalo četiri godine. Reč je o operaciji koja se smatra jednom od najobimnijih i koja je u jednom trenutku uključivala toliku teritoriju da je ona bila srazmerna 1,5 odsto ukupne površine Zemlje. Nakon što su Malezija, Kina i Australija neuspešno završile potragu, malezijske vlasti potpisale su ugovor sa kompanijom Ocean Infinity, međutim ni tada nije pronađeno ništa, a porodice putnika nikada nisu odustale od poziva da se sa potragom nastavi.
Premda podvodna potraga nije dovela do uspeha, navodni tragovi počeli su da se pojavljuju na plažama. Dana 29. jula 2015. godine, dva metra dugačak komad avionskog otpada pronašli su volonteri koji su čistili plažu u Sent Andreu, na severoistočnoj obali Reuniona. Bila je to prva od više od 20 krhotina koje su pronađene na afričkoj obali i ostrvima u Indijskom okeanu za koje se sumnjalo da pripadaju nestalom avionu, piše BBC.
Malezija je zvanično nestanak aviona proglasila nesrećnim slučajem, ali je i to izazvalo ogorčenje porodica u Maleziji i Pekingu. I dok su godine prolazile, nizale su se različite teorije o nestanku ovog aviona, a javljali su se brojni stručnjaci za avijaciju koji su bili ubeđeni da znaju šta se tačno dogodilo.
Nestanak MH370 smatra se jednom od najvećih zagonetki vazduhoplovstva i upoređuje s neobašnjivim nestankom Amelije Erhart tokom leta preko Pacifika 1937. Od tada se pojavio niz teorija zavere - od samoubilačke misije kapetana do pokušaja terorističke otmice koja je pošla naopako.
Stručnjaci ne mogu da dođu do zaključka da li je MH370 ostao pod komandom pilota ili se bez kontrole srušio u more. Jedna široko rasprostranjena teorija jeste da je pilot aviona režirao nestanak malezijskog Boinga, a da su putnici tokom leta ubijeni spuštanjem pritiska u avionu. Međutim, australijski istražitelji to odbacuju navodeći da je, prema njihovim informacijama čak i pilot u poslednjim minutima leta bio u nesvesti.
Vođa tima istražitelja Kok Su Čon rekao je još 2018. godine da "ne mogu da utvrde pravi uzrok nestanka aviona MH370 i da bi mogli da utvrde šta se desilo samo u slučaju da pronađu olupinu aviona". U maju 2018. ministar saobraćaja Entoni Lok našao se na udaru kritika jer je rekao da Malezija mora da zatvori to poglavlje nakon bezuspešne četvorogodišnje potrage.
Memorijalna manifestacija kojom se obeležava deveta godina od nestanka aviona MH370 održana je 5. marta, a u poruci članovima porodica poginulih pročitanoj na komemoraciji ministar saobraćaja Malezije Entoni Lok obećao je da će istraga o nestalom avionu biti nastavljena, kao i da će dužna pažnja biti posvećena budućim ispitivanjima da li postoje nove i verodostojne informacije o potencijalnoj lokaciji aviona.
Grupa članova porodica poginulih putnika pod nazivom "Vois 370" saopštila je da se nada da će Ocean Infinity krenuti u novu potragu ovog leta i pozvala malezijsku vladu da prihvati sve predloge firme o tome da bude plaćena samo ako potraga bude uspešna.
Komentari (0)