"Made in Europe" zapravo dolazi sa Dalekog istoka? Trgovinski rat između SAD i Kine zagazio na teren visoke mode
Komentari
27/04/2025
-08:01
Trgovinski rat između SAD-a i Kine preneo se na TikTok, a evropske modne kuće su se našle u sendviču između dve strane.
Dobro je poznato da su torbe renomiranih evropskih brendova poput Hermès, Louis Vuitton ili Prada, izuzetno skupe i mogu koštati po nekoliko hiljada evra.
Iako mnogi luksuzni evropski brendovi tvrde da se njihovi proizvodi prave u Evropi - što za mnoge kupce predstavlja garanciju kvaliteta, TikTokeri koji se predstavljaju kao kineski proizvođači, kažu da su oni ti koji zapravo prave robu luksuznih brendova.
Dakle, šta se zaista dešava i da li modne kuće aktivno prikrivaju istinu?
Ko objavljuje snimke?
Desetine hiljada TikTok snimaka je objavljeno pod viralnim heštegom #chinesemanufacturer, gde kineski kreatori sadržaja navode spiskove proizvođača za koje tvrde da zapravo izrađuju proizvode luksuznih brendova.
Čini se da je pokretač ovog trenda TikToker pod imenom Vang Seng koji govori u ime kineskog proizvođača torbi.
U videu koji je prikupio više od šest miliona pregleda - pre nego što je obrisan i kasnije ponovo objavljena na drugim nalozima, Seng tvrdi da se “80 odsto luksuznih torbi na svetu pravi u Kini”.
Seng je naveo da “luksuzni brendovi uzimaju skoro gotove torbe nazad u svoju zemlju da bi ih prepakovali i stavili logo”.
AP Photo/Petros Giannakouris
Prema Sengu, ovaj metod navodno omogućava da “torbe izgledaju kao da su ‘made in Italy’ ili ‘made in France’”.
Seng, kao i drugi TikTokeri tvrde da rade za originalne proizvođače opreme (OEM) za luksuzne brendove - to su originalni proizvođači opreme koji prave proizvode koje potom prodaju kompanijama koje će ih kasnije predstavljati pod svojim imenom.
U drugim videima se direktno pominju carine od 145 odsto koje je američki predsednik Donald Tramp uveo Kini, dok TikTokeri podstiču online kupce da podrže kineske fabrike i kupuju robu direktno od njih.
U nekim TikTok snimcima, kreatori sadržaja takođe naglašavaju koliko su kineski radnici vešti, raščlanjujući koliko zapravo košta izrada luksuznih torbi i hvaleći se kako dobro mogu da ih reprodukuju.
Da li luksuzni brendovi proizvode svu svoju robu u Kini?
Snimci na TikToku, koji su na engleskom jeziku i spominju cene u dolarima, čini se da su usmereni na američke potrošače, poznate po masovnoj kupovini evropskih luksuznih proizvoda.
Suprotno tvrdnjama nekih TikTokera, postoje stroga pravila koja okružuju oznake porekla evropskih proizvoda.
Da bi dobio oznaku "made in Europe", poslednja značajna transformacija proizvoda mora se desiti u zemlji proizvodnje.
Luksuzni brendovi su svesni ovoga i na svojim veb-sajtovima Hermès i Louis Vuitton navode lokacije gde proizvode i izrađuju svoje proizvode - nijedna od njih nije u Kini.
Noemi Leklerk, istraživačka novinarka, rekla je da se brendovi koje ona svrstava na "niži nivo" luksuznog spektra - poput Ralph Lauren ili Prada - proizvode u Kini u pojedinim fazama proizvodnog procesa.
profimedia
Međutim, ona je iskazala veći skepticizam kada je reč o brendovima poput Hermès, koji su na vrhu luksuznog spektra.
Uprkos tome, ova industrija je obavijena velom tajne jer, kako kaže, "ne postoji nijedan brend za koji može da kaže 100% da ne proizvodi u Kini”.
“Oni tamo imaju sve kanale i to je tržište koje je bilo veoma dinamično do nedavno. Dakle, očigledno imaju svoje objekte, fabrike, prodajna mesta i slično", ističe.
Što se tiče viralno popularnih TikTok snimaka, Leklerk veruje da većina prikazanih proizvoda zapravo predstavlja falsifikate.
To znači da tvrdnje kreatora sadržaja da rade za ili predstavljaju OEM dobavljače luksuznih modnih brendova verovatno nisu istinite, a razlog iza ovog trenda je verovatno politički.
"Kineska vlada je krenula da podstiče proizvodnju falsifikata kako bi uzvratila na američke carine. To dolazi u trenutku kada se vraća na svoj pravni okvir koji okružuje oblast intelektualne svojine", rekla je Leklerk za Euronews.
Uobičajeno je da proizvodnja falsifikata postane geopolitičko oružje, dodala je Leklerk i dala primer kako su se nakon ruske invazije na Ukrajinu, luksuzni brendovi povukli, "što je značilo da su umesto toga na rusko tržište počeli da ulaze falsifikati iz Turske".
Komentari (0)