"Jato ptica ne može da bude uzrok nesreće": Petar Vojinović o padu aviona "Azerbaijan Airlinesa" u Kazahstanu
Komentari26/12/2024
-22:08
Posada aviona "Azerbaijan Airlinesa", koji se srušio 25. decembra, borila se da kontroliše avion u poslednjim trenucima pre pada. Zvanični uzrok nesreće, koja je odnela desetine života, još nije saopšten ali ono što je izvesno je da je na njegov let uticala ekslpozija koja se desila na avionu, rekao je za Euronews Srbija Petar Vojinović sa portala Tango siks.
Podsetimo, ranije danas su izvori iz azerbejdžanske vlade ekskluzivno potvrdili za Euronews da je raketa zemlja-vazduh iz Rusije uzrokovala pad putničkog aviona kompanije Azerbejdžan erlajns u Aktauu u sredu.
Preliminarna istraga je pokazala da je raketa ispaljena tokom vazdušne aktivnosti protiv dronova iznad Groznog, a geleri su pogodili kabinu aviona nakon eksplozije u neposrednoj blizini letelice. Trideset i osam putnika je poginulo, a 29 preživelo pad aviona na letu 8432 prilikom pokušaja vanrednog sletanja.
Vladini izvori su rekli za Euronews da oštećenom avionu nije bilo dopušteno da sleti ni na jedan ruski aerodrom uprkos zahtevima pilota za vanredno sletanje. Štaviše, naređeno mu je da leti preko Kaspijskog mora prema Aktauu u Kazahstanu.
Prema ruskim izvorima, u trenutku kada je avion prelazio preko teritorije Čečenije, ruske PVO snage su aktivno pokušavale da obore ukrajinske dronove.
Predsednik Saveta bezbednosti Čečenske Repubublike Hamzat Kadirov potvrdio je da je u sredu ujutru došlo do napada dronovima na Grozni, naglašavajući da nije bilo žrtava ni štete.
Podaci o letu sa sajta "FlightRadar24" pokazali su da je avion napravio kružni manevar u obliku broja osam u blizini aerodroma u Aktau. Visina aviona se značajno menjala u poslednjim minutima leta pre nego što je udario u tlo.
Ovaj incident podseća i na raniji događaj iz novembra 2018. godine, kada je avion Air Astana Embraer 190 izgubio hidrauliku iznad Portugala, ali je, uz pomoć portugalskih vazduhoplovnih snaga, sigurno sleteo.
Očekuje se da će dalja istraga otkriti okolnosti pod kojima je raketa ispaljena, zašto avion nije mogao da sleti na obližnji aerodrom u Rusiji, kao i to zašto je dobio instrukcije da oštećen preleti more.
"Jato ptica ne može da bude uzrok pada"
Vojinović kaže da prva, jučerašnja, informacija o tome da je jato ptica bio uzrok pada aviona okarakteriše kao nepozdanu. Naime, kako objašnjava, snimak poslednih trenutaka letelice pokazuju da pitce nikako ne mogu da budu uzrok.
"Čak i kada se desi najgori način udara ptica u letelicu, a to je usisavanje u motor, da i avion ostane bez oba motora, kao što smo videli u jednom filmu u koji je rađen po istinitom događaju, kada je avion uspeo da nekako sleti na reku, to bi se i ovde dogodilo. Avioni nikada ne padaju sa neba, nikada se ne dešava ono što smo videli na snimku, osim ako...", kaže.
Vojinović navodi da je sreća u ovoj nesreći to što postoje snimci poslednjeg trenutka letelice gde se vidi da ona nije upravljiva, što se, objašnjava, jako ekstremno retko dešava, i ona pada pod uglom od 45 stepeni.
"Svaki putnički avion, velika većina putničkih aviona, pa i ovaj tipa Embraer, ima nekoliko odvojenih, potpuno odvojenih, redundantnih hidrauličkih sistema. Vrlo brzo pilot kada upravlja u kokpitu sa svojim tim volanom, on mora da pokreće sve te jako velike, teške upravljačke površine. Za gore, dole, levo ili desno", kaže.
Kako objašnajva, to se radi hidrauličkim vezama i inputima koji prevode te inpute u hidrauliku i dodaje: "Baš zbog koncepta modernog avio saobraćaja, gotovo svaki ključni kritični sistem u avionu je dupliran ili tripliran. I nema teorije da otkažu sva tri".
Vojinović naglašava da se upravo na snimku vidi kako je delovalo da su upravo sva tri sistema otkazala.
"Desilo zaista nešto gotovo nemoguće i najverovatnije, što da možemo malo i pouzdanije zaključiti, da su piloti imali samo potisak motora da time upravljaju. I sada kada se sve to premota unazad sa ovom najnovijom informacijom koju je baš Euronews globalno objavio, zapravo piloti ispadaju zaista heroji. Ono što se njima dogodilo je da je let bio rutinski, da su došli do te prvobitno originalne destinacije, ali da je u tom trenutku došlo do dejstva tih ukrajinskih dronova po Groznom. U tom trenutku njima bila zabranjena da slete", navodi.
Ko je sve kriv - avio kompanija koja je tuda letela ili vlasti koje nisu zatvorlie rizičan reon?
Vojinović dalje kaže da ne može da tvrdi, ali na osnovu neki situacija iz prošlosti, može da se zaključi da je verovatno došlo do zabune zbog, kako opisuje "magle rata", odnsno da komandir PVO sistema, koji je bio na kopnu, nije imao precizne podatke.
"Taj neki komandir tog PVO sistema, oni imaju rasporede letanja putničkih aviona. Kada se sve to dešavalo, imali su možda konfuziju te promene pravca tog leta, dakle, njegovog otkazivanja da sleti. Moguće je da je taj komandir tog PVO sredstva pogrešno protumačio neku novu putanju koja mu nije bila komunicirana od strane civilne kontrole letenja. To, naravno, neopravdava ovo što se dogodilo. Oni takođe možda ne mogu da identifikuju letelicu jer one služe protiv dominantno vojnih ciljeva, i onda je logično pitanje zbog čega se sve ovo dogodilo", kaže.
Naovdi da je ovde pitanje ko je sve kriv - da li avio kompanija koja je letelela na ovom rizičnom području, ili ruske vlasti što nisu zatvorile taj reon za avio-saobraćaj.
"Ima informacija da je taj PVO sistem, koji je namenjen baš za dronove, ne mogu da procene kada je u pitanju putnički avion", dodaje.
"Ta mirkosutacija da su im oni zabranili sletanje, došla je verovatno nakon inforamcije da dronovi gađaju grad. Svi oni imaju infomacije koje su na makro nivou. Oni urade po naređenju, svaka kontrola letenja ima pravo da reaguje, ali se na žalost uključi PVO stanica koja pogrešno intrepretira informacije i napravi problem. Moguće da kontrola letanja nije javila da su preusmerili let. On onda na putanji vidi neko nepoznato telo i reaguje", kaže.
Komentari (0)