Boing na "klimavim" šrafovima: Kompanija na udaru zbog serije nepravilnosti koje su primećene na njenim letelicama
Komentari09/01/2024
-18:55
Pre tačno godinu dana isporučen je poslednji Boing 747, i na taj način prvi džambo-džet otišao je u istoriju nakon pet decenija "paradiranja" nebom. Godinu dana kasnije, njegov "mlađi kolega" Boing 737 Maks 9 mogao bi da ode u privremenu penziju nakon što je američka aviokompanija ''Junajted erlajns'' saopštila je da su pronađeni labavi zavrtnji na nekoliko letelica, što nastavlja seriju primedbi koje dolaze sa raznih strana na račun ovog putničkog aviona.
"Čuo se zaista glasan prasak u levom zadnjem delu aviona i buka. Sve vazdušne maske su pale", rekao je Evan Smit, jedan od 171 putnika u avionu Boing 737-9 Maks kompanije ''Alaska erlajns'' na letu 1282 iz Oregona za Kaliforniju koji je u petak morao prinudno da sleti zbog otkidanja kabinskog dela trupa aviona.
Mediji su preneli da se mladiću koji je sedeo u blizini pogođenog područja pocepala košulja usled dekompresije, a iz američkog nacionalnog Odbora za bezbednost saobraćaja su saopštili da nijedan putnik nije sedeo do prozora aviona u trenutku kada je otpao deo kabine.
Nedugo zatim Američka federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) naložila je privremeno prizemljenje nekih aviona Boing 737 Maks 9, ali i da je potrebno pregledati 171 avion ove kompanije.
Trenutno svetski prevoznici koriste oko 215 Boingovih letelica tipa 737 Maks 9, pokazuju podaci analitičke firme za vazduhoplovstvo Cirium, a oko 170 njih ima vrata koja su u petak otpala usred leta "Alaska erlajns".
Otkriveni labavi zavrtnji
Odluka američkog regulatora alarmirala je mnoge aviokompanije, ali i regulatore da provere da li je sve u redu sa Boing avionima u njihovim flotama.
Pa je tako Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) prihvatila odluku o prizemljivanju, naglasivši ujedno da ih prevoznici iz članica u EU ne koriste, preneo je Rojters.
Iako nijedna od indijskih aviokompanija nema u svojoj floti letelice tipa Boing 737-9 Maks, nadelžni su izdali naredbu da se izvrši vanredna inspekcija svih aviona tipa Boing 737-8 Maks u vlasništvu indijskih avio kompanija.
Kineski regulator je zatražio pojedinosti o ovom incidentu, a brojne kompanije širom sveta izvestile su da će poštovati zahtev američkog regulatora, zbog čega su otkazane stotine letova.
U međuvremenu, američka aviokompanija ''Junajted erlajns'' saopštila je da su pronađeni labavi zavrtnji na nekoliko letelica Boing 737 Maks 9, istom modelu aviona koji je koristila ''Alaska erlajns''
"Pošto smo u subotu počeli preliminarne inspekcije, pronašli smo slučajeve za koje se čini da se odnose na probleme sa instalacijama i držačem za vrata, na primer, zavrtnje kojima je bilo potrebno dodatno zatezanje. Ove nalaze će ispraviti naš tehnički tim kako bi se avion bezbedno vratio u službu", saopštio je Junajted.
Neimenovana kompanija najavila probleme
Iako Federalna uprava za avijaciju i Boing nisu komentarisali navode 'Junajted erlajnsa'', da "ponovo" nešto nije u redu sa Boingom, upozorila je neimenovana avio-kompanija pre dve nedelje otkrila na dve ovakve letelice šrafove bez matica ili sa labavo zategnutim maticama na veoma važnim uređajima, koji služe za stabilizaciju i kontrolu aviona za vreme leta.
Tim povodom, predstavnici Boinga saopštili su da su obavljene popravke na oba aviona, te pozvali zahtev svim svetskim avio-kompanijama da na modelu 737 Max provere upravljački mehanizam, kao i šrafove i matice u tim uređajima, preneo je CNN.
Najprodavaniji avion sa nizom problema
Niz bezbednosnih problema koje su zabeleženi prethodnih godina, dodelio je Boingu 737 Maks opis "najčešće proveravan transportni avion u istoriji".
Letelica je negativan publicitet najpre zaradila 2018. godine kada se putnički avion srušio u u more, ubrzo nakon poletanja iz indonežanske Džakarte. Tom prilikom u putničkom avionu je bilo 188 ljudi.
Pet meseci kasnije, samo šest minuta nakon što je poleteo iz Adis Abebe, američki Boing 737 srušio se na 60 kilometara od glavnog grada Etiopije, prilikom čega je poginulo svih 157 putnika.
Nakon dva fatalna pada letelica nakon čega je poginulo 346 ljudi, i milionskih gubitaka, u januaru 2020. kompanija Boing saopštila je da će suspendovati proizvodnju svog tada "najbolje prodavanog aviona 737 Maks.
Te nesreće, otkazane narudžbine, zabrana prodaje i traganje za tehničkim nedostatcima koštale su Boing čak 20 milijardi dolara.
Ipak, letelica je ponovo puštena u saobraćaj u decembru 2020. godine, ali su u aprilu ove godine otkriveni novi problemi, jer su instalacije nekih uređaja u zadnjem delu pilotske kabine urađeni na nepropisan način, navodi se u informaciji, uz naznaku da, kako tvrdi Boing, to nije predstavljalo opasnost po bezbednost putnika.
Komentari (0)