Kriza potresa tržište automobila: Skočile cene i novih i polovnih vozila, dugi rokovi isporuke
Komentari12/05/2022
-21:15
Stručnjaci kažu da je rat u Ukrajini pogodio i automobilsku industriju. Velike kompanije smanjile su proizvodnju pa se na nove automobile čeka i do godinu dana, a smanjena ponuda novih modela uticala je i na tržište polovnih vozila. Šta je sve dovelo do smanjene proizvodnje i koliko je to uticalo na rast cena?
Tek što je počela da se oporavlja od pandemije, industriju automobila pogodila je nova kriza. Osim nedostatka mikročipova, gotovo je nemoguće nabaviti sirovine iz Ukrajine i Rusije.
Predsednik srpske asocijacije uvoznika vozila i delova i generalni direktor Renault-Nissan Srbija Milan Belin je rekao da se kriza najviše ogleda u tome što je u Ukrajini bilo nekoliko proizvođača komponenata auto-industrije. Kako ističe, naročito su nemački proizvođači bili naslonjeni na tu industriju u kojoj su se uglavnom proizvodili kablovi za automobile kojih sada nema.
"Zatim, 30 odsto neona je dolazilo iz Ukrajine upravo za proizvodnju mikročipova kojih takođe nema. A onda i repromaterijali odnosno rude iz Rusije koji su takođe bitni, kao što je nikl gde je Rusija snabdevač sa oko 30 odsto, koji se koristi za katalizatore kojih sada takođe nema. A i to što ima, raste cena, tako da ozbiljan je uticaj rata na auto-industriju", navodi Belin.
Više cene novih vozila povukle i cene "polovnjaka"
Veće cene novih vozila i duži rok isporuke, uticali su da se vlasnici automobila teže odlučuju da ih zamene, što smanjuje ponudu i diže cene polovnjacima. Njihova cena porasla je u prva tri meseca ove godine za 20 odsto u odnosu na isti period prošle godine.
Jedan od najtraženijih modela "golf šestica" poskupeo je za oko 700 evra, dok je za “Folksvagen polo" koji je star pet godina sada potrebno izdvojiti i do 2.000 evra više. Isto toliko u proseku je poskupeo i "Ford fokus" star četiri godine.
PR portala "Polovni automobili" Romana Takov je navela da, kada se gledaju podaci za ovaj kvartal tekuće godine, prodaja polovnih automobila iz uvoza je 17 odsto manja u odnosu na prvi kvartal prethodne godine.
"Opet moram da kažem da ćemo nastaviti da pratimo podatke i za naredni period, jer u februaru kada su krenuli sukobi u Ukrajini došlo je do neizvesnosti među ljudima, a upravo se neizvesnost isticala kao jedan od glavnih faktora i kada je pandemija krenula ljudi su odlagali kupovinu automobila. Tako da možemo reći da možda ovaj prvi kvartal nije toliko merodavan. Iako je prodaja manja ostaje da pratimo kako će dalje teći situacija, jer sada je ipak malo manja neizvesnost", navela je ona.
Da li su električna vozila alternativa?
Dodatni problem je i poskupljenje goriva, pa se električni automobili sve češće pominju kao alternativa. Pitanje je međutim da li je Srbija spremna za njih.
"Danas je za Srbiju električni automobil vrlo zahvalno prevozno sredstvo uzimajući u obzir kolika je cena struje, a i kolika je cena goriva. Međutim upotreba električnih automobila zahteva ozbiljnu promenu infrastrukture koja je neophodna da biste vi mogli da imate i koristite električni automobil i da sa njim putujete - da imate razgranatu mrežu punjača, parking mesta sa punjačima, a mi to danas još uvek nemamo. Ali verujem da se i taj segment polako razvija kod nas i da se polagano se punjači uvode na mnogo više mesta nego što ih je bilo", kaže Belin.
Iako se prodavci polovnih automobila nadaju stabilizaciji tržišta u drugoj polovini godine, opšti rast cena i inflacije u Evropi, mnoge bi mogli da navedu da na neko vreme odlože zamenu vozila.
Komentari (0)