Politika

Korak po korak do Rafala: Da li će tokom Makronove posete biti finalizovan dogovor o kupovini borbenih aviona

Komentari

Autor: Euronews Srbija

28/08/2024

-

21:18

Korak po korak do Rafala: Da li će tokom Makronove posete biti finalizovan dogovor o kupovini borbenih aviona
profimedia - Copyright profimedia

veličina teksta

Aa Aa

Poseta predsednika Francuske Emanuela Makrona Srbiji krajem ove nedelje biće u centru pažnje, a to je prilika da se ponovo otvori važno pitanje nabavke novih vojnih aviona za Srbiju, ili da se čak o tome postigne konačan dogovor i da bude poznato više detalja. Srbija već neko vreme izražava želju za kupovinom letelica upravo od Francuske, a predsednik Vučić je tokom posete Parizu u aprilu rekao da bi potpisivanje ugovora moglo da bude za dva meseca, uz prisustvo predsednika Makrona. Dokle se stiglo sa pregovorima po tom pitanju?

Dva meseca o kojima je govorio lider Srbije su prošla, ali nismo saznali više detalja o nabavci novih borbenih aviona. Bilo je izvesno da će predsednik Francuske doći u novu posetu Beogradu ovog leta, ali se čekao zvaničan datum.  

Vučić je u aprilu rekao da je veoma srećan zbog rezultata razgovora koje je imao u prestonici Francuske. On je osim sa predsednikom Makronom, tada razgovarao i sa predstavnicima "Dassault" grupe o borbenim avionima Rafal, ali i o svim drugim vidovima saradnje u budućnosti.

Tanjug/AP/Sarah Meyssonnier

 

Inače, pred Makronovu posetu je poslovni magazine "La Tribune" objavio da su Francuska i Srbija okončale pregovore u vezi prodaje višenamenskih borbenih aviona Rafal. Pregovori su, prema izvorima ovog medija, zapravo bili gotovi još početkom leta, ali je potpisivanje kasnilo zbog geopolitičke dimenzije, odnosno tenzija između Srbije i Kosova.

"La Tribune" dodaje da je sada na Makronu da odobri potpisivanje ugovora, prenosi Tango Six, a francuski medij navodi da "Dassault" nije želeo da odgovri na njihova pitanja o ovoj temi. 

Međutim, o tome je govorio predsednik Vučić koji je rekao da se naporno radi na ugovorima. Dodao je da na tome rade svi u vojsci, ministar finansija Siniša Mali i svi timovi. 

Nezaobilazna tema u razgovorima

Ono što je svakako izvesno, Rafali će biti jedna od tema na stolu, kao i prilikom prethodnih susreta Vučića i Makrona.   

Podsećamo da je Makron na konferenciji za medije nakon Samita Evropske političke zajednice održanog 18. jula, na pitanje o statusu ugovora za nabavku francuskih aviona za Srbiju, odgovorio da će u narednim nedeljama ili mesecima posetiti Srbiju "kako bismo finalizovali pregovori koji su predmet tehničkih, finansijskih i političkih pregovora između naših država".

Nekadašnji diplomata Zoran Milivojević ranije je za Euronews Srbija rekao da će dva predsednika razgovarati o nabavci Rafala, a naveo je da bi i ovog puta mogli da budu potpisani sporazumi.

"Očigledno da je to nešto u pripremi i da sve ono što je ranije govoreno u smislu jačanja tih ekonomskih odnosa, pre svega, da je to nešto što bi trebalo da bude osnova i te posete u narednom periodu. Dakle, i politički odnos i njihovo dalje dizanje, afirmacija kroz strateško partnerstvo, ali pre svega i ekonomski odnos. I to bi trebalo da bude u žiži kada je reč o bilaterali. Ono što je za Srbiju u toj bilaterali važno, da jačanjem tih odnosa se stvara mogućnost i za uticaj Francuske vezano za naše strateške interese", rekao je Milivojević za Euronews Srbija.

Cena, broj aviona i drugi detalji još nisu poznati

Ukoliko do "finalizovanja" pregovora zaista dođe, Srbija će biti osmi inostrani korisnik ovog tipa aviona, ali i drugi inostrani naručilac varijante F4. Tu verziju su prvi naručili Ujedinjeni Arapski Emirati 2021. godine, i to pre Francuza. Do sada nije bilo reči o ceni, tačnom broju naručenih aviona i drugim detaljima.

Predsednik Vučić je inače, prošle godine, pominjao sumu od tri milijarde evra. Kolika god da bude krajnja cifta, to će predstavljati ogromno ulaganje u srpsku vojsku.  

Urednik portala TangoSix Petar Vojinović je u aprilu za Euronews Srbija rekao da se verovatno radi o nabaci eskadrile od 12 aviona, odnosno 10 jednoseda i dva dvoseda. 

profimedia

 

"Mi imamo još neke letelice iz ere bivše Jugoslavije koje imaju pojedinačne uloge. Ovakva višenamenska letelica menja nekoliko tipova letelica - da vi u jednoj misiji možete da izvodite zadatke vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. To je sve sada digitalizovano, moderno", naveo je.

Kada je reč o finansiranju, rekao je da se ovako skupe stvari nikada ne kupuju iz vojnog budžeta, nego iz nacionalnog.

"Ali cena se ne odnosi samo na tu platformu, već i za njeno naoružanje, rezervne delove, logistiku koja ide uz to. Ti artikli su jako skupi. Jedan tako obični avion može da košta realno oko 100-120 miliona evra, ali proizvođači imaju toliku sposobnost da nadograde sve to, tako da dođe do oko 200 miliona po avionu, što ih čini prilično skupim", objasnio je Vojinović. 

Karakteristike aviona Rafal

Francuski Rafal je dvomotorni borbeni avion koji može da deluje i sa kopna, ali i sa nosača aviona. Na sajtu kompanije "Dessault Aviation" je navedeno da je u pitanju svestrani avion koji može da izvrši sve misije koje se postavljaju pred borbenu avijaciju: da ostvari superiornost u vazduhu, da čuva nebo, da pruži blisku vazdušnu podršku, da izvodi dubinske udare, izviđanje, protivbrodske udare i nuklearno odvraćanje.  

U službu francuske mornarice je uveden 2004. godine, a francuskog vazduhoplovstva 2007. godine, a postigao je izuzetan izvozni uspeh. Sada ima više porudžbina za izvoz nego za francusku vojsku. 

Portal TangoSix je pisao da francuska kompanija ima obezbeđenu proizvodnju u narednih deset godina, a prema podacima, deluje da mnogi čekaju u redu za isporuku. Ako se ne računa narudžbina Srbije, do proleća je bilo naručeno 229 "Rafala", od čega je 159 za izvoz, a 70 za Francusku. Od 159 izvoznih aviona, Egipat treba da dobije 31, Grčka šest, Indonezija 42, i UAE 80. 

Kada je reč o proizvodnji "Rafala" tokom poslednjih godina, u 2023. je francuskim Vazduhoplovnim i svemirskim snagama isporučeno 11 Rafala, dok je strani korisnik, odnosno Grčka, dobio samo dva. Pritom je najavljeno da će ih biti proizvedeno 15 (dva više nego što je realizovano). U ovoj godini je zvanično saopšteno da će se godišnja proizvodnja biti 25 primeraka, a dugoročni cilj kompanije je da već sledeće godine dostignu proizvodnju od 36 aviona godišnje. 

Komentari (0)

Srbija