Lični stav kolumniste Ivana Radovanovića: O zlatu, identitetu, rudarenju i tome zašto će Vučić opet da pobedi
Komentari19/08/2024
-09:08
Ako vam je naslov čudan, i pitate se kakve sve to veze ima jedno s drugim, ne brinite.
Najpre - Zlato:
Po antropolozima, zlato je prvi metal koji su ljudi otkrili. Bukvalno su naleteli na njega.
Osim što je znalo, poput drugih metala, da doslovno padne s neba (meteori), bilo ga je u grumenju, u rečnim koritima, u stenama (samorodno zlato), tako da su njegova zrnca fascinirala ljude još pre nekoliko desetina hiljada godina.
Ono što je interesantno je da, tokom istorije, sve do skoro, zlato, za razliku od drugih metala, nije imalo nikakvu praktičnu primenu. Oruđe, oružje, niti bilo šta drugo, upotrebljivo, praktično, ne pravi se od zlata.
Opet, ono je uvek bilo najvrednije, pre svega zbog jedne karakteristike koja je isključivo njegova.
Ono je - nepotkupljivo.
Vezano za besmrtnost (za bogove), ono je ultimativni uspeh, najveći zadatak, večna potraga, neprocenjiva vrednost.
Šta možeš da daš zlatu, da bi ga dobio? Naravno, danas se zlato i kupuje i prodaje, ima ga na berzi, ali, ono osnovno - uspeh, večnost, slava zlata, to nije na prodaju. Može samo da se osvoji.
Olimpijski bogovi, večni, u njega su bili odeveni.
Olimpijski pobednici, oni kojima oko vrata sijaju medalje, onog trena kada pobede, ulaze upravo u tu, božansku odeću.
I ko god misli da su košarkaši ginuli protiv "drim tima" zbog nagrade od 200 hiljada evra; da je Jakšić zbog love dao Grcima gol u poslednjoj sekundi; da su Arunovićeva i Mikec pucali za pare, apsolutno ne zna o čemu priča.
Ni slučajno. Radili su sve to za besmrtnost, za ambiciju, za svrhu. Za nepotkupljivi uspeh.
I tu kod uspeha, dolazimo do onog najvažnijeg, do razloga zbog kojih država danas ulaže u sport, i zbog kojih Vučić dočekuje sportiste i grli se sa njima, na zgražanje lumpen intelektualaca.
Dolazimo do - Identiteta.
Identitet je, ukratko, naše Ja. Zbir osobina, stavova, navika, znanja, verovanja, emocija... koje čine to Ja. Takođe, to je odnos koji imamo prema Ja, prema samom sebi, kao i odnos tog Ja prema okruženju.
Svet nije prijateljsko mesto za Ja. Prevelik je, zahtevan, ima svoja pravila, ume da poništi pojedinca, teško je u njemu da sam sebe prihvatiš, budeš zadovoljan, a kamoli da to urade i drugi, te je jedna od osnovnih potreba svakog ega, svakog Ja, da nađe svoje mesto u svetu, da bude prihvaćeno, evaulirano kao nešto dostojno, dobro i nadasve vredno.
Zbog toga smo u stanju da menjamo i sopstvena sećanja, da u njima, od sebe, pravimo nešto svetlo, a to je i jedan od osnovnih razloga zbog kojih pojedinačni identiteti imaju potrebu (ili su neki put i prisiljeni, sudbina im dodelila), da se udružuju u zajedničke. To počinje od porodice, pa preko škole, a nastavlja se kroz razne grupe, klubove, kulturne obrasce koje odaberemo, lična opredeljenja (socijalna, seksualna, intelektualna, društvena, sportska... koja su nas što zadesila, a što smo se za njih odlučili), na kraju i države i nacije.
Lično ime svi mi dobijemo ili još pre nego što se rodimo, ili tek što se pojavimo na svetu, a isto je i sa nacijom, verom, državom.
To nam je šta nam je, i u to treba da se uklopimo, tu treba da budemo uspešni, prihvaćeni, da izgradimo svoje Ja, ili da ga poništimo, odbačeni i neuspešni.
Sve to opet zavisi od niza slučajnosti. Rodiš se ovakav ili onakav, u ovakvoj ili onakvoj porodici, u istoj takvoj, a moguće su svakakve, državi, u dobro ili loše vreme.
I da bi preživeo, da bi cenio sam sebe, moraš da budeš deo nečega, da u nešto veruješ.
Čak i oni koji veruju u nadnacionalne države, koji se zalažu za pripadnost čovečanstvu, imaju čvrstu potrebu da budu deo, da dobiju podršku za svoje stavove, da se druže sa istomišljenicima
Najveće multinacionalne kompanije, pune ljudi različitih nacionalnosti, iz različitih država, takođe insistiraju na zajedničkom identitetu.
Ako radiš u Google, ti se ponašaš po Google pravilima, veruješ u Google vrednosti, da ne pričam i da su tu i Google boje (što je isto što i zastava), Google muzika (himna), Google logo (grb). Kompanija, na taj način, postaje tvoja nacija, tvoja država. Deo si, nikako pojedinac. I, što je najvažnije, posao ti je da stvoriš novu vrednost. (Zanimljivo je da je jedna od najvećih posledica pandemije, baš u multinacionalkama poput Google, bila upravo - kriza identiteta, izazvana masovnim otpuštanjima. Ljudi su, bukvalno, gubili ne samo posao, nego i sebe.).
Sve ovo navodim samo da bih došao do onog osnovnog, a nerazumljivog tolikom broju ljudi koji su ubeđeni da nešto znaju, i kojima smeta insistiranje na nacionalnom identitetu, tako vidljivom tokom proslave olimpijskih medalja.
Vučić, njegova politika, jeste bazirana na izgradnji nacionalnog identiteta, i time se on lično bavi od prvog dana.
Zašto? Zato što je, za razliku od ostalih političkih predstavnika, vrlo dobro naučio šta su potrebe svakog pojedinačnog identiteta, a naročito šta ih pokreće, šta od njih čini silu.
Tom silom, udruženom, on danas vlada. Tom silom, bukvalno, gura Srbiju u određenom pravcu.
Pri tom je naučio lekciju iz prošlosti, pa za osnovu na kojoj gradi nacionalni identitet, nije uzeo, bez obzira na sve za šta ga optužuju, bilo kakav puki nacionalni zanos, niti želju da se ratuje i pobedi.
Kada se pogleda poslednjih dvanaest godina, jasno je, svakome ko hoće da gleda, da on nacionalni identitet hoće da izgradi na jednoj stvari.
Na Uspehu.
Otuda putevi, fabrike, otuda i Ekspo, na kraju, to je razlog ulaganja u sport, to je osnova proslave naših sportista. Danica Crnogovčević i "Veseli se srpski rode" su samo ukras, svideo se nekome ili ne, osnov je uspeh. To, da budemo najbolji.
I nije to nikakva megalomanska ideja.
To je preka potreba svakoga ko vodi neku zemlju, a hoće da bude zapamćen po onome šta je u njoj uradio, po ekonomskim uspesima koje je ostvario, a to je ono što Vučić želi više od svega.
Čak i liberalni mislioci, poput Fransisa Fukujame, tvrde isto. U svom eseju "Zašto je Nacionalni identitet važan", tvorac Kraja istorije kaže da su primeri Indije, Kine, i Koreje, pokazali da je, često, buđenje nacionalnog identiteta ne samo važno za ekonomski uspeh, nego i da mu prethodi.
"Ako se ljudi ne ponose svojom zemljom, neće raditi za nju", tvrdi Fukujama, i to je ono što je i Vučić, željan uspeha, na vreme prepoznao.
Tu ne treba zaboraviti ni istorijski kontekst. On dolazi na vlast u trenutku u kojem ljudi imaju ozbiljan problem sa nacionalnim identitetom, samim tim i sa potrebom da za bilo koga, bilo šta urade.
Identitet je više puta satiran, što namerno, što ne. Najpre pokušajima da se ostvari jedan lep san, da postanemo, po identitetu, Jugosloveni, samo što se taj san razbio u krvi, i to dva puta.
Zatim se na to nadovezao niz grešaka u pokušaju da se oživi stara nacionalna slava, što je završeno serijom ponižavajućih poraza, i zemlje i identiteta.
Potom se požurilo u liberalizaciju, privatizaciju, nadnacionalnost, ali se i to završilo svakom vrstom bankrota. Intelektualnog, finansijskog i nacionalnog, pogotovo što je to period kada se nacionalnom identitetu sudi i kada se šalje na robiju. I nije ovde reč o tome da li je to po pravdi, ili ne, nego o osećaju bankrota, gubitka dostojanstva ljudi u ovoj zemlji, koje se zbog toga dešavalo.
Drugim rečima, Vučiću su prethodile decenije neuspeha (i onog koji je sam doživeo kada je bio na vlasti). Sa tim nasleđem, svestan i potreba i okruženja, on je, od prvog dana, krenuo sa vezivanjem upravo nacionalnog identiteta, uspeha.
Želju da Srbija bude pobednik, u svemu, saopštavao je u gotovo svakom nastupu, i to nije čuo samo onaj ko baš nije hteo.
Na kraju, kada je prvi put govorio o litijumu, govorio je o uspehu. O rastu BDP-a, o novima fabrikama i radnim mestima, o povećanju broja stanovnika, ogromnom rastu budžeta Loznice...
Nacionalni identitet na kojem on insistira, stvara uspeh, i kroz taj uspeh, novu vrednost. Ta nova vrednost, onda, postaje deo svakog pojedinačnog identitea, svakog pojedinca u ovoj zemlji.
I ako nekome još nije jasno, upravo zbog toga će i u ovoj priči pobediti njegova politika, pošto je sasvim u skladu sa potrebama većine.
Doček olimpijaca pokazao je da, bez obzira na medijsko pumpanje protesta, na teške reči, pretnje, naduvavanje broja učesnika, stalna predviđanja Vučićevog kraja, tu većinu ovde, u Srbiji, zanima, privlači, uspeh, onaj koji mogu da dožive kao svoj.
Da se to promeni, ne pomaže nikakav bunt, nikakva pompezna parola: Nećete kopati.
Uz sve navedeno, problem te i sličnih izreka, osim svega nabrojanog, leži u rudarenju samom, u onome što ono predstavlja.
A predstavlja sam osnov naše civilizacije. Elijade, Jung i mnogi drugi su o tome pisali. Rudarenje je kamen temeljac većine principa, verovanja, psiholoških postavki, na kojima počiva čitava ljudska istorija, pa i naša.
Mitologija, religija, filozofija, alhemija, nauka... sve to svoj razvoj duguje, u ogromnoj meri, onima koji su prvi počeli da rudare i prerađuju metale. Oni su bili vlasnici tajne, oni su prvi alhemičari, oni menjaju materiju, i uz to šire mitove, verovanja, pričaju priče, oblikuju čitav poznati svet, i kroz njega, i nas.
Samim tim, ideja - Nećete kopati - dolazi u sudar sa nečim ukorenjenim, prihvaćenim i poželjnim, sa čitavim kolektivnim nasleđem, i, sa psihološkog i sociološkog aspekta, nije ništa drugo nego pokušaj da se identitet, i lični, i nacionalni, na silu promeni.
A to nije moguće. Sve dok taj identitet donosi zlato. I uspeh.
Komentari (0)