Otkazivanje letovanja zbog požara u Grčkoj: Kakve su obaveze agencije, možete li da povratite novac i koliko
Komentari26/07/2023
-14:00
Dramatične scene požara sa grčkih ostrva Rodos, Krf i Evija, kao i oblasti Dervanakije u Ahaji, koje mediji prenose danima, pokolebale su neke turiste koji su na tim destinacijama uplatili letovanja. Onima koji žele da odustanu od puta, sa jedne strane stižu poruke da neće imati pravo na refundaciju i povraćaj novca, a sa druge strane da agencije nemaju pravo da zadrže 100 odsto uplaćenog novca ukoliko nemaju dokaz o trošku u tom iznosu.
Zbog nekontrolisanog širenja vatre posebno teška situacija je na grčkom ostrvu Rodos danas je, nakon devet dana od početka požara, proglašeno vanredno stanje. Do sada je 19.000 ljudi napustilo domove i kuće tokom vikenda. Vatra je stigla do letovališta i jugoistoka ostrva, zbog čega se u Srbiju vratilo i 13 srpskih turista. Tur operateri su ukupno vratili više od 2.000 turista kućama, jer se vatra širi ostrvom, a vlada je evakuaciju ljudi nazvala najvećom ikada u Grčkoj. Evakuakcije je bilo i na ostrvu Krf, ali su se neki turisti vratili u hotele, preneo je Rojters.
Vlasti Civilne zaštite upozorile su i da je rizik od novih požara moguć u skoro svim delovima Grčke, koju je zahvatio vreli talas.
Izveštaji o borbi sa vatrenom stihijom u Grčkoj, jednoj od najomiljenijih destinacija srpskih turista, koji ne prestaju da stižu, razlog su zbog kog su neki, kojima letovonje tamo predstoji, razmišljali da odustanu od puta. Da li je zbog požara u slučaju odustajanja od već dogovorenog aranžmana moguće dobiti bar deo uplaćenog novac nazad ili ne, mišljenja su podeljena.
Sa jedne strane, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (YUTA) Aleksandar Seničić rekao je ranije za Euronews Srbija da srpski turisti koji su odustali od letovanja i koji su evakuisani zbog požara pre uvođenja vanrednog stanja nemaju pravo na refundaciju i povraćaj novca. Sa druge strane, pak, iz Organizacije potrošača Efektiva upozoravaju da nije tačno da agencije, u slučaju da putnik iz ovih razloga odustane od putovanja, imaju pravo da zadrže 100 odsto uplaćenog novca.
Prema rečima Seničića, da bi putnici mogli da odustanu i da dobiju svoj novac nazad mora da bude proglašeno vanredno stanje.
"To je jedina okolonost koja je tako predviđena svim međunarodnim propisima i zakonima. Ljudi uvek mogu da odustanu, samo je pitanje pod kojim uslovima. Samo onda kada je proglašena vanredna situacija, zvanično u određenoj zemlji, regiji ili ostrvu, tada mi možemo da tražimo povraćaj novca od hotelijera ili prevoznika i tako dalje. U drugim oklonostima putnik može da otkaže putovanje, ali kako piše u tom članu Zakona, agencija ima pravo da naplati sve stvarne troškove - to su svi oni troškovi koje je putnik platio i oni mogu da idu do 95 odsto ukupne cene", objasio je on.
Agencija dužna da pruži dokaz o troškovima
Iz Organizacije potrošača Efektiva ističu da je članom 107. Zakona o zaštiti potrošača, predviđeno pravo putnika da odustane od putovanja zbog elementarne nepogode u državi odredišta, kao i da je istim članom, predviđeno da organizator putovanja, u tom slučaju, ima pravo na naknadu stvarnih troškova. Ipak upozoravaju da na zahtev putnika, organizator putovanja mora putniku da pruži obrazloženje, odnosno dokaz o tim troškovima.
"U zakonu jasno stoji napisano da je elementarna nepogoda jedna stavka, a vanredno stanje druga stavka. Zakon kaže da agencija može da zadrži stvarne troškove koje je imala, ali mora da obrazloži putniku šta su to stvarni troškovi. To je poenta. Mora da pruži dokaz da je uplatila hotel, platila prevoz itd, a ne samo da prisvoji novac putnika i za ono što dokaže da je imala kao trošak, to može da naplati od putnika, ostalo mora da vrati", pojašnjava za Euronews Srbija Dejan Gavrilović iz Efektive.
Prema njegovim rečima, ako je agencija imala 100 odsto troškova, ona će pokazati putniku i zadržaće sve pare. Dodaje i da agencija lako može dokazati da je novac iskoristila za rezervaciju i u kom obimu.
"Ali ne mogu da se kažu, tek tako, mi ne dajemo nikom", ističe Gavrilović.
Na pitanje šta ako agencija ne želi da vrati novac i ne prikaže dokaze troškova koje je imala, on ističe da u tom slučaju putniku ne preostaje ništa drugo nego da pokrene potrošački spor.
"U tom slučaju, ukoliko dobije spor agencija će morati da plati i troškove suđenje. Sledeće godine će onda malo drugačije da razmišljaju", poručuje Gavrilović dodajući da ta organizacija potrošača pruža pravnu podršku putnicima i da ukoliko imaju nedoumica mogu da im se obrate.
Komentari (0)