Društvo

Epilog udžbenika biologije za 8. razred: Od naredne školske godine izmenjene lekcije o "biološkom smislu adolescencije"

Komentari

Autor: S.T.

04/10/2022

-

13:27

Epilog udžbenika biologije za 8. razred: Od naredne školske godine izmenjene lekcije o "biološkom smislu adolescencije"
Epilog udžbenika biologije za 8. razred: Od naredne školske godine izmenjene lekcije o "biološkom smislu adolescencije" - Copyright Tanjug/Rade Prelić

veličina teksta

Aa Aa

Bura oko lekcija udžbenika iz biologije za osmi razred koje se bave rodnim i polnim identitetom, konačno je dobila epilog. Prosvetne vlasti donele su odluku da sedam izdavača moraju da isprave, kako su naveli, nedostatke u lekcijama koje se odnose na oblast u udžbeniku biologije "biološki smisao adolescencije". 

U saopštenju Ministarstva prosvete navodi se da je Radna grupa Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja utvrdila je da treba ispraviti nedostatke u sedam od osam odobrenih udžbenika za biologiju za 8. razred osnovne škole. 

O tome je danas na skupštinskom Odboru za obrazovanje govorio i MInistar prosvete Branko Ružić. On je naveo da je Nacionalni prosvetni savet (NPS) zauzeo jasan stav da je program biologije za osmake u skladu sa naukom, ali da postoje odstupanja u psihološkom i sociološkom predznanju osmaka. NPS je naveo i da ne sme biti ideologije u lekcijama.

"Nakon stava NPS-a uputili smo zahtev Zavodu za unapređenje obrazovanja i vaspitanja da formira komisiju sačinjenu od psihologa i sociologa koja će ove navode proveriti, kao i da li  postoji interpretacija ideološke prorode u udžbenicima koja mogu da uznemire ili zbune decu. Dobili smo mišljenje komisije i ona je utvrdila nedostatke u udžbeniku za osmi razred koje se odnose na biološli smisao adolescencije. Zavod će na osnovu Zakona o udžbenicima, člana 41, uputiti izdavačima obrazloženje i oni su dužni da u roku od 10 dana dostave Zavodu ispravljen rukopis udžbenika. Ova procedura može da traje 3-4 meseca nakon inicijalnog zahteva. Ovde ne govorim o jednom nedostatku, već o sedam nedostataka", rekao je Ružić.

IZ MInistarstva prosvete kažu da će Zavod uputiti obrazloženje izdavačima Klet, Zavod za udžbenike, Eduka, Data status, Gerundijum, Vulkan izdavaštvo i Novi Logos koji su dužni da u određenom roku dostave zavodu ispravljen rukopis udžbenika. 

Kako je sve počelo?

Nedavno su se u žiži javnosti našli udžbenici biologije za osmi razred zbog lekcija koje bave rodnim i polnim identitetom. Najpre su Dveri zatražile da se lekcije u kojima se obrađuju te teme izbace, a u celu priču uključio se i patrijarh Srpske pravoslavne crkve Porfirije koji je zatražio da se povuku udžbenici u kojima su "ispod žita, daleko od oka javnosti, unete lekcije koje propagiraju rodnu ideologiju".

Tanjug/Rade Prelić

 

Reagovalo je i Ministarstvo prosvete koje je tražilo od Nacionalnog prosvetnog savetu da ponovo preispita i da mišljenje da li đaci u školi uče u skladu sa naučnim teorijama. Ubrzo je od njih stigao jedinstven stav - "program biologije za osmi razred osnovne škole zasnovan na naučnim činjenicama".

Zapravo, cela priča ima širi kontekst, jer se dešavala pred Europrajd i histeriju koja je nastala u društvu potpirivanjem desničara da se zabrani šetnja koja je bila u okviru manifestacije, a čiji je cilj borba za poštovanje prava LGBT+ osoba.

Lider "Dveri" Boško Obradović sa konferencije za novinare u Skupštini Srbije zatražio je da se iz udžbenika izbace lekcije koje, kako je naveo, "propagiraju homoseksualnost i transrodnost maloletnicima". On je tada naveo da je cilj "homoseksualnog lobija" da uđe u sve pore društva.

Dverima su zasmetali delovi u udžbeniku koji kažu: "postoje osobe čiji biološki pol i rodna pripadnost nisu podudarni (na primer, osoba ženskog pola oseća se kao muškarac). Zbog toga je važno da razumemo te činjenice i da budemo tolerantni prema različitostima, da uvažavamo specifičnost drugih ljudi i njihov izbor sopstvene polnosti, to jest seksualnosti".

U udžbeniku drugog izdavača sporan im je deo lekcije u kome se navodi: "Tokom odrastanja, a posebno u adolescenciji, ispoljava se seksualnost i osećaj rodne pripadnosti. Rodna pripadnost ili rodni identitet je subjektivni osećaj pripadanja ili nepripadanja određenom polu. Nauka se sve više bavi ispitivanjem i rešavanjem problema ljudi čiji se polni i rodni identitet ne podudaraju. Hirurškim korekcijama pola, hormonalnom terapijom ili psihoterapijom, ovim ljudima se značajno može pomoći u uspostavljanju polnog i rodnog identiteta“.

Zamerku su našli i u udžbeniku trećeg izdavača u delu koji govori o transrodnim osobama: "One često imaju potrebu da se oblače i izgledaju kao osobe suprotnog pola, a ponekad se podvrgavaju određenim vidovima terapije (hormonska ili hirurška terapija) kako bi promenile pol“.

Udžbenici dobili zeleno svetlo

Treba napomenuti da autori udžbenika lekcije rade po programu koji donosi Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, a autori programa su univerzitetski profesori i nastavnici biologije u školama. Takođe, svaki udžbenik mora da dobije "zeleno svetlo" nekoliko instanci da bi se koristio u nastavi. Zeleno svetlo mora da da Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, a zatim konačnu reč daje Ministarstvo prosvete. Svi udžbenici su odobreni od svih tih instanci i već dve godine su u upotrebi u školama.

Tanjug/Miloš Milivojević

 

Ministar prosvete Branko Ružić zatražio je od Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS) da ponovo ispita i da iznese stručno mišljenje o programu biologije za osmi razred.

"Zbog polemike koja je prisutna u javnosti, a odnosi se na sadržaje udžbenika biologije za osmi razred, zahtevao sam da se Nacionalni prosvetni savet ponovo izjasni i da stručnu ocenu o tome da li je takav program u skladu sa naučnim teorijama koje prihvataju i po kojima rade biološki fakulteti, da li se i kroz njih odražava nacionalni interes, i pre svega, da li je to u najboljem interesu po obrazovanje naše dece", saopštio je tada Ružić.

Program zasnovan na naučnim činjenicama

Na vanrednoj sednici Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS) članovi tog savetodavnog tela zauzeli su jedinstven stav da je "program biologije za osmi razred osnovne škole zasnovan na naučnim činjenicama". Smatraju da je program, koji je usvojen pre tri godine, u skladu sa prihvaćenim teorijama, zaključcima, činjenicama bioloških nauka. To je i stav Srpskog biološkog društva, svih bioloških katedri univerziteta u Srbiji, kao i Instituta za biološka istraživanja.

Predsednik NPS Radivoje Stojković za Euronews Srbija nakon vanredne sednice je rekao da je usvojen i zaključak da "nijedna interpretacija programa ne sme da sadrži elemente ideologije i da se mora voditi računa o psihološkim i sociološkim predznanjima učenika kada je u pitanju interpretacija programa".

"Program biologije za osmi razred je naučan, to je jedinstven stav svih - Srpskog biološkog društva,  svih katedri bioloških fakulteta, Instituta za biološka istraživanja. Međutim, insistirali smo da se ostane u okvirima biologije, nikako da izađe u ideologiju i da se vodi računa o psihološkom i sociološkom predznanju učenika. To je suština. Mišljenje NPS-a prosleđeno je Ministarstvu prosvete", naveo je Stojković.

Dodaje da se prepoznaje da odgovarajuća znanja iz psihologije i sociologije ne postoje kod učenika osmog razreda da bi određene interpretacije mogli u potpunosti i na pravi način da razumeju.

 

Komentari (0)

Srbija