Ministarstvo prosvete vraća udžbenik iz biologije na razamatranje, Dverima smeta lekcija o polnom i rodnom identitetu
Komentari12/09/2022
-17:32
Udžbenici biologije za osmi razred, nekoliko izdavačkih kuća, predhodnih dana našli su se u žiži javnosti zbog lekcija koje obrađuju temu rodnog i polnog identiteta, odnosno da se kod nekih osoba pol i rod ne poklapaju. U celu priču uključili su se i pojedine političke stranke, pa je pokret Dveri zatražio da se "sporne lekcije izbace iz udžbenika biologije". Reagovalo je danas i Ministarstvo prosvete koje je vratilo Nacionalnom prosvetnom savetu da preispita i da stručno mišljenje o programu nastave i učenja biologije za osmi razred.
Ipak, sa jednom vrstom histerije koja se u javnosti stvorila ovim povodom stručnjaci, ali i analitičari se ne slažu. Oni ukazuju da su deca u tom uzrastu sasvim zrela da razgovaraju o toj temi, ali i na zloupotrebu te teme u svrhu prikupljanja jeftinih političkih poena.
Sve je počelo kada je lider pokreta Dveri Boško Obradović nedavno u parlamentu zatražio da se iz udžbenika biologije, nekoliko izdavača, povuku lekcije u kojima se obrađuju teme o polnom i rodnom identitetu, odnosno, kako kažu, "propagira homoseksualnost i transrodnost maloletnicima". Cela priča, međutim, ima širi kontekst i da se dešava u jeku spekuplacija o zabrani odražavanja Europrajda, odnosno šetnje koja je najavljena u okviru manifestacije koja se bori za poštovanje prava LGBT+ osoba. Mnogi su to prepoznali kao idelan momenat da se uzbunjuje jasnost aktuelizacijom stare populističke ideje da se na "mala vrata đacima u škole uvodi tema o homoseksualnosti i transrodnost".
Treba napomenuti i da autori udžbenika lekcije rade po programu koji donosi Zavod za unapređenje obrazovanja i vaspitanja, a autori programa su univerzitetski profesori i nastavnici biologije u školama. Takođe svaki udžbenik mora da dobije zeleno svetlo nekoliko instanci da bi se koristio u nastavi. Zeleno svetlo mora da da Zavod, zatim Nacionalni prosvetni savet i na kraju konačnu reč Ministarstvo prosvete. Odobreni su od svih tih instanci.
Dverima je zasmetalo što će osmaci u delu lekcije u kome se objašnjava polni identitet učiti da postoje osobe muškog pola, osobe ženskog pola i međupolne osobe, kao i to da je međupolnost relativno česta i da međupolnih osoba ima "više nego, na primer, riđokosih", kao i rečenica da je "pravo na rodni identitet i seksualnu orijentaciju zakonom zagarantovano pravo svakoga od nas“.
NPS da ponovo razmotri program biologije
Ministar prosvete Branko Ružić zatražio je danas od Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS) da ponovo ispita i da iznese stručno mišljenje o delu Programa nastave i učenja biologije za osmi razred osnovne škole, koji se odnosi na raznovrsnost biološke osnove pola i polnih karakteristika.
"Zbog polemike koja je u proteklih nekoliko dana prisutna u javnosti, a odnosi se na sadržaje udžbenika biologije za osmi razred, zahtevao sam da se Nacionalni prosvetni savet ponovo izjasni i da stručnu ocenu o tome da li je takav program u skladu sa naučnim teorijama koje prihvataju i po kojima rade biološki fakulteti, da li se i kroz njih odražava nacionalni interes, i pre svega, da li je to u najboljem interesu po obrazovanje naše dece", poručio je Ružić.
naveo je da struka mora da se pita zbog kompleksnosti procesa i važnosti da se da najveći kvalitet obrazovanja učenicima.
"U potpunosti razumem i podržavam da je potrebno i da učimo decu o toleranciji i međusobnom poštovanju, razumevanju različitosti i prihvatanju istih, ali na bazi priznatih naučnih teorija i u skladu sa politikama države u kojoj živimo“, zaključio je on, a navodi se u saopštenju Ministarstva.
Savić: Osmaci zreli da razgovaraju o toj temi
Prof. emeritus u penziji Svenka Savić kaže za Euronews Srbija da priču treba staviti u širi kontekst i da ona ima političku pozadinu. Smatra da su osmaci zreli da razgovaraju o toj temi, kao što to rade njihovi vršnjaci širom Evrope.
"Stavila bih sve u širi kontekst. Danas postoji ogromna snaga da se sve što je demokratsko, novo suzbija. Mislim da su deca u tom uzrastu u osnovnoj školi već sasvim zrela da o tome razgovaraju. Pitanje je samo da li su nastavnici koji predaju biologiju spremni i da li žele da im o tome predaju", navela je ona.
Smatra i da je dobra inicijativa Ministarstva prosvete da "spusti loptu", da je dobro da se još jednom razgovara o programu biologije na Nacionalnom prosvetnom savetu, a onda da se argumentovano objasni zašto je to važno i donese ista odluka.
"Moja unuka od devet godina je spremna da razgovara o toj temi. Razgovori su potrebni, a to je u većini evropskih zemalja postala normalna stvar. Nastavnici dovoljno znaju engleski jezik da mogu da provere druge programe i kako rade njihove kolege u inostranstvu. Zašto bi naša deca ostala neobaveštena", navela je Savić.
Komentari (0)