Objava patrijarha o veronauci digla buru - verski analitičar: Nije dobro da se prave spiskovi, đakon: Dobijali smo žalbe
Komentari01/07/2022
-19:05
Kakav je status verska nastave u Srbiji? Da li je ona podređena građanskom vaspitanju? Obeshrabruju li se planski deca u nekim školama da upisuju veronauku? Ta pitanja je u javnosti otvorio patrijarh Porfirije svojom porukom na instagramu u kojoj čak nagoveštava da bi crkva mogla da objavi imena direktora i škola koji, kako kaže, diskriminišu sopstvene učenike.
Iz Ministarstva prosvete za Euronews Srbija kažu da odluku o izboru predmeta ne donose direktori ni zaposleni u školi, već je to pravo učenika i roditelja. Inače verska nastava uvedena je kao obavezan izborni predmet u školski sistem 2001. godine. Đaci zapravo biraju između dva predmeta - verska nastava ili građansko vaspitanje.
Patrijarh je naime napisao da je "veoma sam razočaran informacijom da direktori više osnovnih i srednjih škola u Srbiji svesno obeshrabruju, čak bih rekao, sprečavaju učenike i roditelje da se opredele za versku nastavu".
"Posavetovaću se sa braćom arhijerejima i predstavnicima drugih crkava i verskih zajednica o tome da li da javno objavimo njihova imena i imena škola koje na taj način diskriminišu sopstvene učenike. U svakom slučaju ćemo uputiti zvanično reagovanje i nadležnim državnim organima", napisao je.
Verski analitičar Draško Đenović kaže da pravljenje spiskova ni u jednom slučaju nije dobro i da da ga je iznenadila izjava patrijarha jer, kako kaže, "do sada nije primetio puno napora da se poboljša položaj verske nastave".
"Što se tiče verske nastave 20 godina nastavnici rade na određeno vreme, nemaju rešen status, krši se Zokon o radu. Dosta toga nije regulisano. Sa druge strane imamo sredine gde se forsira verska nastava na uštb građanskog vaspitanja. Tako da ne možemo reći da se favorizuje građansko vaspitanje naspram verske nastave", naveo je on.
Dodaje da nije dobro ni za koga da se "prave spiskovi", a da se za stolom sa relevantim sagovornicima rešavaju takvi problemi.
"Spiskovi nisu dobri ni u jednom slučaju. Kao što ne bi bili dobro da se prave spiskovi sveštenika koji predaju veronauku, a koji nemaju ništa od predmeta vezano za rad sa decom, već učionicu doživljavaju kao crkvu. Nemaju određene veštine, znanja kada je u pitanju pedagogija", rekao je on.
Navodi da je plan i program verske nastave daleko od onog što se smatra primerenim za školski uzrast.
"Veroučitelji kažu da su često prepušteni sami sebi, da moraju mnogo više kreativnosti da ulože da bi zainteresovali decu. Ne može se veronauke držati sa tablom i kredom. Crkva malo uradila da privuče decu veronauci", rekao je Đenović.
Đakon Stevan Jovanović: Problem kompleksan, dobijali smo žalbe
Međutim, đakon Stevan Jovanović iz Odbora za versku nastavu SPC kaže da su dobijali žalbe od manjinskih crkava i verskih zajednica u Srbiji da se pripadnicima njihove verske zajednice obeshrabruju, da dece nema dovoljno da se formiraju grupe i da se ohrabruju da upišu na građansko.
Kako kaže, u Beogradu su u 58 škola prijavljene brojne neregularnosti što se tiče organizovanja obaveznih izbornih predmeta. Iz Kancelarije za versku nastavu već su, dodaje, prosledili dopis Sinodu i patrijarhu i objasnili zašto dolazi do obeshrabrivanja.
Jovanović pojašnjava da je jedan od razloga što se od 2010. godine uvodi minimalni broj učenika da bi jednu grupu priznali.
"Time se šalje poruka manjinskim tradicionalnih crkava "nema vas dovoljno". Tokom godina ta minimalna kvota je podizana, pre dve godine je maksimalizovana, do broja 30. To je dovelo direktore u nemoguću poziciju, da oni moraju da kombinuju đake iz više odeljenja i da ih spoje u jednu grupu. Ne mogu da im garantuju da će imati čas, a najčešće i nemaju redovan čas nego imaju čas mimo nastave u suprotnoj smeni", pojašnjava Jovanović.
Da bi se održale koliko-toliko fiksne grupe i predvideo fond časova nastavnicima za narednu godinu često se dešava, navodi on, da se suspreže pravo učenicima da promene svoj izbor tokom ciklusa. Recimo, ukoliko u prvom razredu srednje škole odaberu veronauku, a ne svidi im se veroučitelj i žele da promene, ne dozvoljava im se.
Dodaje da Ministarstvo prosvete tendenciozno ostavlja neregulisan taj prostor, jer je to "prilika za brojne mahinacije".
"Deca počinju da se posmatraju kao moneta za potkusurivanje. Imamo nepravilnosti da decu bez njihovog znanja odeljenske starešine prebacu sa jednog na drugi predmet da bi se sačuvao fond časova ovog ili onog nastavnika. Kakvu poruku šaljemo ukoliko njihova prava gazimo da bi ostvarili svoje interese", pita Jovanović.
Pojašnjava i da je verska nastava u Srbiji konfesionalna, a to znači da se ostvaruje kroz saradnju tradicionalnih crkava i verskih zajednica sa Ministarstvom prosvete.
"Kod nas postoji jedno telo u kome treba da sede predstavnici crkava i Ministarstva prosvete i da se dogovaraju o ovim pitanjima, to je Komisija za versku nastavu. Ona nije formirana već dve godine. To ostavlja prostor za jednostrane odluke i to je ozbiljan problem. To je telo Vlade Srbije, ona je dužna da to telo konstituiše. Imamo tendencioznu deregulaciju celog pitanja i onda imate prostor za brojne mahjinacije", zaključio je đakon.
Komentari (1)
veve
03.07.2022 19:16
ostavite crkvu u crkvi i ostavite decu na miru, sram vas bilo!