Prvi korak ka izmeni kombinovanog testa - sedmaci danas biraju jedan od pet predmeta
Komentari15/06/2022
-07:06
U svim osnovnim školama u Srbiji sedmaci će danas raditi probno testiranje kombinovanog testa koji se rešava na maloj maturi. Za razliku od završnog ispita gde treći test podrazumeva zadatke iz pet predmeta - istorije, geografije, fizike, hemije, biologije, na probnom testiranju, đaci će se opredeliti samo za jedan predmet iz koga će rešavati zadatke.
To bi mogla da bude najava promene kombinovanog testa za buduće generacije. Inače, osmaci koji ove godine završavaju osnovnu školu polagaće malu maturu 27., 28. i 29. juna sa kombinovanim testom koji su imale i prethodne generacije, sa pitanjima iz pet predmeta.
Direktorka Osnovne škole "Zaga Malivuk" u Krnjači Tamara Kovačević kaže za Euronews Srbija da je sve spremno za testiranje sedmaka i da će đaci danas birati predmet iz koga će da rade test od pet ponuđenih (istorija, geografija, fizika, hemija, biologija).
"Testiranje počinje u 12 sati i traje 90 minuta. Nakon toga obavićemo analizu testa na nivou školskih veća. U pitanju je pilotiranje, kako bi se usmerila mala matura za naredni period", kaže Kovačević.
Dodaje da možda nije izabran "najsrećniji trenutak" da se radi probno testiranje jer su u toku završne nedelje za osmake i pripreme za završni ispit. "Možda je moglo da se radi u maju ili početkom naredne godine, ovako je tajming malo nezgodan", navela je ona.
Kritike na račun trećeg testa
Već duže nastavnici prosvetnim vlastima ukazuju da je treći test na maloj maturi slabije koncipiran u odnosu na ostala dva i da ga treba unaprediti, a roditelji da predstavlja veliko i nepotrebno opterećenje za učenike. Današnje probno testiranje predstavlja, na neki način, pilotiranje novog koncepta trećeg testa na maloj maturi. Kritike na račun trećeg testa iznete su i u Strategiji razvoja obrazovanja do 2030 godine.
"Nakon višegodišnje primene završnog ispita došlo se do izvesnih uvida koji nameću potrebu za preispitivanjem njegovog kvaliteta, svrsishodnosti, kao i prednosti i
nedostataka. Ovo se pre svega odnosi na kombinovani test. Mišljenja stručne javnosti,
nastavnika i direktora ukazuju na to da koncept kombinovanog testa u ovom obliku nema
kapacitet da ostvari svoj puni potencijal i svrhu i da su izmene neminovne", navodi se u dokumentu.
Nastavnici su saglasni u proceni, dodaje se, da je ovaj test slabije koncipiran u odnosu na ostala dva testa i da postoji prostor za njegovo unapređivanje.
"Roditelji i učenici zastupaju stanovište da treći test predstavlja veliko i nepotrebno opterećenje koje dovodi do stanja preteranog stresa, anksioznosti i zabrinutosti", ističe se u dokumentu.
Da koncept trećeg testa završnog ispita mora da se menja ukazivao je i bivši ministar prosvete Mladen Šarčević još 2020. godine. On je čak govorio da bi kombinovani test mogli da zamene PISA zadaci, ali je ta ideja naišla na kritike stručne javnosti, jer se od učenika ne može očekivati da po jednom programu uče, a da na testiraju bude nešto drugo.
Bilo je predloga i da drugi strani jezik zameni kombinovani test, ali i da se bira jedan od ponuđenih pet predmeta - istorija, geografija, fizika, hemija, geografija, koji će sada biti na probi.
Na probi novi koncept
Radivoje Stojković, predsednik Nacionalnog prosvetnog saveta (NPS) rekao je ranije za Euronews Srbija da je očigledno Ministarstvo prosvete odlučilo da pilotira, stavi na probu koncept kombinovanog testa gde će učenici da biraju za polaganje jedan od pet ponuđenih predmeta.
"To je slično konceptu Državne mature koja treba da se uvede na kraju srednje škole, gde učenici biraju treći predmet koji će da polažu. Sada kombinovani test podrazumeva pitanja iz istorije, geografije, fizike, hemije, biologije. Kada se 20 zadataka podeli na pet predmeta to znači da iz svakog predmeta na testu bude po četiri pitanja. Testom iz jednog predmeta, koji učenik odabere, temeljnije i pouzdanije može da se proveri znanje nego kada imate četiri zadatka iz jednog predmeta na testu", naveo je Stojković.
On je dodao da se, verovatno, razmišljalo i o drugim opcijama kako bi mogao da izgleda treći test, ali da je Ministarstvo prosvete odlučilo da na pilotiranje, probu ide model da učenici biraju iz kog predmeta će da rade test od pet ponuđenih.
Upitan kada bi moglo da se očekuje promena koncepta male mature, odnosno kombinovanog testa on je rekao da sa pravne strane već naredna generacija može da radi drugačiji treći test.
Međutim, da ne bude zabune među sadašnjim osmacima. Ova generacija malih maturana polaže završni ispit kao što je predviđeno. Mala matura 2022 zakazana je za 27, 28. i 29. jun i za njih su već sptemni testovi - srpski, matematika, kombinovani (zadaci na trećem testu su iz istorije, geografije, fizike. hemije, biologije).
Testiranje četvrtaka
U isto vreme sa sedmacima danas će test raditi i učenici četvrtog razreda. Test za četvrti razred sadrži zadatke iz tri predmeta - srpski (maternji jezik), matematika i priroda i društvo. Zadaci su pripremljeni na osnovu obrazovnih standarda i programa nastave i učenja. Cilj testiranja učenika četvrtog razreda je da se utvrdi u kom stepenu su učenici ostvarili očekivane ishode učenja za taj razred.
Komentari (0)