"Ko je isključio semafor?": Sindikati i ministarstvo različito o situaciji sa koronom u školama
Komentari07/02/2022
-10:02
Epidemija virusa korona bukti u celoj Srbiji. Danima je registrovano više od 15.000 zaraženih, a dostignut je i rekord od skoro 20.000 obolelih za dan. Predstavnici prosvetnih sindikata upozoravaju da nastava "jedva funkcioniše" jer je veliki broj učenika i nastavnika zaražen ili su u izolaciji, sa druge strane iz Ministarstva prosvete poručuju da škola nije mesto transmisije virusa i to potkrepljuju podatkom da je zaraženo 4.935 dece školskog uzrasta što je 0,64 odsto.
Zbog toga je Tim za škole odlučio da đaci i naredne nedelje u školi idu kao i prethodnih - mlađi osnovci da nastavu prate direktno, a stariji osnovci i srednjoškolci po kombinovanom modelu.
Predstavnici sindikata tvrde da se Tim za škole sada oslanja samo na podatke škola o broju zaraženih učenika, a da obrazovne ustanove nemaju validne informacije o tome jer roditelji nisu u obavezi da obaveste školu zbog čega je dete izostalo sa nastave. Pitaju resorno ministarstvo i da li se odustalo od "semafor modela".
Podsećaju da "semafor model", sa kojim je startovala školska godina, podrazumeva da se gleda više parametara i da na osnovu njih donosi odluka da li je lokalna samouprava i škola i zelenoj, žutoj ili crvenoj zoni.
Osim broja zaraženih učenika i nastavnika gleda se i broj zaraženih u lokalnoj samoupravi, broj vakcinisanih, koliko je pacijenata na bolničkom lečenju.
"Ko je isključio semafor"
"Sami ste uveli kriterijume za semafor model, a sada, kada se cela Srbija zacrvenela jače nego ikada, samovoljno ste isključili semafor", poručuju iz Granskog sindikata prosvetnih radnika Srbije "Nezavisnost".
Sa druge strane, u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja tvrde da se i dalje primenjuje semafor sistem po kome se određuje model nastave u školama.
"Semafor sistem se i dalje primenjuje. Čak je unapređen jer smo u septembru dodali još neke parametara", kažu u Ministarstvu prosvete i dodaju da navodi sindikata da se gleda samo broj zaraženih u školama nije tačan.
Predsednik GSPRS "Nezavisnost" Srđan Slović kaže za Eurionews Srbija da kriterijumi koji su saopšteni njima, pred početak školske godine, da važe za "semafor model" više nisu aktuelni, jer da su aktuelni sigurno se ne bi odvijao ovakav oblik nastave kada se na dnevnom nivou beleži više od 15.000 zaraženih.
"Tu je bilo mnogo uvezanih parametara koji su se pratili, a to je svakako bio širi opseg od broja zaraženih u školi. Gledao se broj zaraženih u okviru opštine, broj vakcinisanih, koliko je pacijenata na bolničkom lečenju. Mnogo parametara je bilo uključeno ne samo vezanih za školu, već uopšte vezanih za sredinu", rekao je on.
Škole nemaju prave podatke o zaraženima
Vesna Jerotijević, učiteljica OŠ "Milica Pavlović" iz Čačka kaže da škole nemaju prave informacije o broju zaraženih učenika, jer roditelji nisu u obavezi da prijave da li je dete zaraženo virusom korona. Podseća da lekari iz dečijih dispanzera svakodnevno poručuju da je veliki broj zaražene dece, te da Tim za škole pri donošenju odluke o nastavi treba da se oslanja na njihove izveštaje.
Objasnila je i kako izgleda prijavljivanje o broju zaraženih učenika u praksi. Navodi da skoro u svim odeljenjima svakodnevno izostaje pet do deset učenika, a da učitelji i nastavnici do kraja radnog dana nemaju podatak zbog čega su deca izostala. Sa druge strane u obavezi su već posle sat ili dva od početka nastave da popune tabelu koliko je pozitivnih učenika tog dana.
"Kolege ne znaju šta da upišu i upišu nulu. Onda ministar prosvete objavi da je to mali procenat zaraženih. Potrebno je da se pitaju zdravstvene ustanove, da se prate njihovi podaci, koliko je dece bilo na pregledu, koliko je pozitivno. Njihove podatke Tim za škole treba da analizira, a ne podatke nastavnika. Mi obrazujemo decu, mi ih ne lečimo i ne testiramo", rekla je ona nedavno za Euronews Srbija.
Koliko je teško organizovati zamenu
Zbog velikog broja zaraženog nastavnog kadra, ali i pomoćnog osoblja teško je organizovati rad škola. Jerotijević navodi da je problem i kada se tetkica u školi razboli, jer onda njen posao mora da preuzme neko drugi što je teško u situaciji kada treba pojačano čistiti i raditi dezinfekciju škola.
"Kada je nastava u pitanju teško je obezbediti zamenu nastavnika i učitelja, jer veliki broj škola potražuje zamenu. Dolazimo u situaciju da spajamo odeljenja, da spajamo grupe, što u epidemiji ne da nije bezbedno, već je suludo. Međutim, kako da pokrijete čas ako je kolega javio da ne može da dođe“, pojašnjava ona.
Kako izgleda semafor model
U Uputstvu školama koje je Ministarstvo prosvete prosledilo pred početak školske godine navedeno je da se gleda više parametara da bi se odredilo da li je lokalna samouprava u zelenoj, žutoj ili crvenoj zoni.
Osnovni pokazatelj je broj zaraženih na 100.000 stanovnika. U zelenoj zoni su opštine u kojima je broj zaraženih u periodu od 14 dana manji od 150 na 100.000 stanovnika. Procenat pozitivnih na PCR ili antigenskom testu da bude u poslednjih 14 dana manji od 6 odsto.
U žutoj zoni su opštine gde je broj novozaraženih od 150 do 299 u poslednjih 14 dana na 100.000 stanovnika. Pozitivnost na testovima od šest do 15 odsto u poslednjih 14 dana u odnosu na broj testiranih.
U crvenu zonu ulaze lokalne samouprave koje imaju više od 300 pozitivnih na 100.000 stanovnika u pozitivnost na testiranju veću 15 odsto od ukupnog broja testiranih. Sve se meri na dvonedeljnom nivou.
Komentari (0)