Četiri godine posle reforme obrazovnog sistema u Srbiji: "Očigledno da je pristup bio pogrešan"
Komentari09/12/2021
-20:12
Kada je 2017. godine tadašnji ministar prosvete Mladen Šarčević najavio reformu obrazovanja za osnovne škole i gimnazije, očekivanja javnosti bila su velika.
Međutim, ispostavilo se da su problemi počeli da se javljaju od prvog dana njene primene. Skoro četiri godine od reforme, još se čeka da resorno ministarstvo sumira rezultate i da smernice u kom pravcu će se ona dalje razvijati.
Profesor na Filozofskom fakultetu Aleksandar Baucal smatra da obrazovanje u Srbiji već 20 godina stoji u mestu i da uvedena reforma od početka predstavlja samo simulaciju promena, ali ne i dobar rezultat.
"Svi znamo da smo svi stalno živeli u nekim reformama, nešto se menjalo. Očigledno je da je pristup bio pogrešan. Mi imamo dve opcije - posle 20 godina neuspeha ili da nastavljamo uporno na isti način, verujući da će ipak nešto da se desi, pa da će to uroditi nekim plodom ili da zastanemo, podvučemo crtu i kažemo - 'gde smo mi pogrešno krenuli još od ne znam kog trenutka'", rekao je Baucal za Euronews Srbija.
Radikalno drugačiji pristup potreban je i u hrvatskom obrazovanju, naglašava Boris Jokić iz Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu.
"Reforma nije samo proglas, jer ako je proglas, ako je parola, na reklamnom panou, na televiziji, iz usta političara, onda ništa ne vredi. Reforma mora, po meni, i po nama je morala od početka imati taj reformski potencijal u procesu, u načinu na koji se sprovodi, načinu na koji su ti mehanizmi uspostavljeni unutar tog vrlo složenog sistema, što jesu odgoj i obrazovanje", ocenio je Jokić.
Za razliku od Hrvatske i polovično uređenog obrazovnog sistema, taj red u BiH ne postoji, a najveći problem predstavljaju nastavnici koji, kako ističe direktor OŠ "Safvet - Beg Bašagić" iz Sarajeva Namir Ibrahimović, prvi "beže" od bilo kakvih promena.
"Obrazovni sistem u BiH je potpuno zapušten, to je temeljna odluka obrazovnog sistema i nastavnici nisu sistemski stručno usavršavani 25 godina. Ja mislim da se nastavnici u BiH osipaju kada se pojavi bilo šta novo, u startu odbijaju. Vi, prvo, da biste bilo šta promenili u BiH, morate prvo da ih ubedite da je ipak ovo nešto malo drugačije nego što su imali prilike da rade prethodnih 10-15 godina", rekao je Ibrahimović.
Prema istraživanjima koja su sprovedena u prethodnom periodu, skoro trećina srednjoškolaca ne ume da primeni znanja stečena na teorijskoj nastavi, a procenjuje se da i osnovnu školu ne završi oko osam odsto učenika.
Ovo je tek deo problema sa kojima se suočava obrazovni sistem u Srbiji.
Komentari (1)
Perica
10.12.2021 10:11
Naravno da je bio kada ni u jednom trenutku nisu uzeli u obzir misljenja prosvetnih radnika. Puko prepisivanje zapadnih sistema bez razmisljanja kako ce se to uklopiti u nas. Tako je bilo sa samovrednovanjem, koje su nam nametnuli 'englezi', inkluzija-koja ni u pokusajima ne lici na onaj iz zapadnog sistema odakle su je 'prepisali' (naravno da je gora), 'Bolonja', koju smo prekrajali kako nekome odgovara, i da ne idemo dalje. Dovoljno da se stekne uvid u prosvetni sistem u kojem svaki novi ministar prvo kaze, 'puj, pike, ne vazi, idemo ispocetka, ja znam najbolje'.