Društvo

Zašto sa prvom kišom u Beogradu nastane kolaps u saobraćaju?

Komentari

Autor: Euronews Srbija

25/01/2025

-

08:02

Zašto sa prvom kišom u Beogradu nastane kolaps u saobraćaju?
Zašto sa prvom kišom u Beogradu nastane kolaps u saobraćaju? - Copyright Tanjug/Rade Prelić

veličina teksta

Aa Aa

Ponašanje vozača u Beogradu igra ključnu ulogu u stvaranju saobraćajnih gužvi, posebno kada vremenski uslovi postanu nepovoljni, kao što su kiša ili sneg. Još jedan od važnih razloga za povećanu saobraćajnu frekvenciju u Beogradu jeste loše stanje putne mreže. Ulice nisu projektovane da bi se nosile sa ekstremnim vremenskim uslovima, ali ni tolikim brojem automobila, što dovodi do čestih zastoja kada padne kiša ili sneg.

Sistem kanalizacije često ne funkcioniše efikasno, što dovodi do zadržavanja kišnice na mnogim mestima. Poplavljene ulice ne samo da otežavaju prolaz automobila, već mogu izazvati i mehaničke kvarove na vozilima, što vozače čini opreznijim i smanjuje brzinu kretanja.

Zbog svega ovoga, može se reći da je povećana gužva na ulicama Beograda kada pada kiša ili sneg rezultat kombinacije infrastrukture, ponašanja vozača i vremenskih uslova.

Kako ponašanje vozača utiče na gužve?

Ponašanje vozača igra ključnu ulogu u stvaranju saobraćajnog kolapsa. Kada pada kiša, vozači postaju oprezniji, često značajno smanjuju svoju brzinu, što je razumljivo zbog sigurnosti, ali dodatno opterećuje saobraćaj, posebno u vreme špica. Na primer, neki vozači mogu usporavati na mestima gde to nije potrebno, dok na drugim mestima, kao što su kočenje pred semaforima ili na skretanjima, zadržavaju istu brzinu. Ova neprilagođena vožnja može izazvati lančane reakcije u saobraćaju, dovodeći do zastoja i gužvi.

Mnogi vozači takođe ne poštuju pravilo odstojanja, što dodatno povećava rizik od sudara i nesreća.

Osim toga, nedostatak strpljenja među vozačima takođe doprinosi problemu. U situacijama po kiši ili snegu, vozači su skloni bržem donošenju odluka, kao što su naglo menjanje traka ili izlazak na raskrsnice, što dodatno povećava rizik od sudara. A čak i mala nesreća može izazvati veliki zastoj, jer se ulicama ne teče nesmetano, pa sudari često dovode do blokiranja saobraćaja.

Mnogi Beograđani izbegavaju korišćenje javnog prevoza kada pada kiša ili sneg, smatrajući ga manje pouzdanim zbog kašnjenja i pretrpanosti. Ova odluka dovodi do još veće upotrebe privatnih automobila, čime se stanje na ulicama dodatno pogoršava.

Nedostatak alternativnih saobraćajnica

Nedostatak alternativnih saobraćajnih opcija takođe predstavlja problem. U nekim evropskim gradovima, kišni dani ne izazivaju takvu gužvu jer stanovnici mogu koristiti vozove ili metro koji funkcionišu nezavisno od uslova na ulicama. Međutim, u Beogradu, sistem javnog prevoza nije dovoljno razvijen da pruži pouzdanu alternativu, što vozače stavlja u situaciju da su primorani da koriste svoje automobile.

Sama kiša menja dinamiku saobraćaja. Vidljivost se smanjuje, a ulice postaju klizave, što otežava vožnju. Male saobraćajne nesreće se povećavaju, čak i pri niskim brzinama, uzrokujući dodatna kašnjenja. Često, jedna jedina nesreća može blokirati ceo saobraćaj u jednom području na nekoliko sati, što dodatno narušava funkcionalnost saobraćaja.

Ponašanje vozača takođe uključuje oslanjanje na nepropisno parkiranje kada se nađu u situacijama gde je teško naći slobodno mesto. Ovako parkirana vozila zauzimaju dodatni prostor na putu, dodatno otežavajući protok saobraćaja, što može dovesti do dodatnih gužvi i povećanog vremena putovanja.

Beograd, kao grad s visokom koncentracijom populacije i ulicama ograničenih kapaciteta, već je saobraćajno opterećen pod normalnim uslovima. Kada se tome doda i faktor kiše ili snega, situacija postaje eksplozivna. Planiranje grada nije prilagođeno tolikom broju vozila, a vozači nemaju druge alternative osim da trpe kašnjenja.

Komentari (0)

Srbija