Društvo

Rešenje ili produbljivanje problema? Šta za Beograđane znači manji broj GSP linija na gradskim ulicama

Komentari

Autor: Euronews Srbija

30/06/2024

-

12:03

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Deo sindikata Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd, ali i organizacija Centar za lokalnu samoupravu upozoravaju da GSP-u neopravdano oduzimaju autobuske linije u glavnom gradu i da primat uz veliki novac preuzimaju privatnici. Reizabrani gradonačelnik Aleksandar Šapić odgovara - privatnici u javnom prevozu su jeftiniji i bolji za Beograđane.

U svakom slučaju, ljudima koji čekaju prevoz, na plus 40, najvažnije je da autobus dođe što pre i da ima klimu. Verovatno im je manje bitno hoće li prevoznik biti privatnik ili GSP. 

Međutim, sudeći po stavovima gradonačelnika, ali i njemu suprotstavljenih sindikalaca u GSP-u, ovo pitanje bi trebalo da bude važno. 

Naime, podaci Centra za lokalnu samoupravu, pokazuju da će privatnicima za deset godina za linije koje opslužuju biti plaćeno 296 milijardi dinara. 

Sa druge strane, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić ima svoju računicu i kaže da se, prema njoj, privatnici više isplate.

Beoinfo

 

"Privatniku samo platimo po kilometru nižu cenu nego GSP-u, i on za taj novac sam kupuje autobuse, gde smo ga sada uslovili da mora da kupi preko 50 odsto svih autobusa i za tri godine zanovi čitav javni prevoz. On od tih para plaća plate radnicima, on vodi računa o vozilima, on od toga plaća kazne koje mi ne možemo da naplatimo GSP-u", kaže gradonačelnik.

Šapić je upitao i da li je Grad zatočenik GSP-a i da li građani treba da budu na usluzi GSPu ili obratno.

"Moramo da kupujemo nove autobuse, moramo da doniramo za plate, da subvencionišemo, moramo da plaćamo grejanje, moramo da plaćamo radnike, moramo da ubacujemo novac, za koji ni sami ne znamo gde odlazi", rekao je on.

Kako je dodao, smatra da novac koji bi se uložio u GSP može da se iskoristi na druačiji način.

"Mislim da taj novac treba da završi Beograđanima, kroz socijalne mere, kroz infrastrukturu, kroz mnoge druge stvari, a ne da bacamo u bunar, zvani GSP u kojem će, tamo par sindikata, da reketira Grad Beograd", rekao je.

Stefanović: GSP ranije opsluživao 91 autobusku liniju, a sada 30

Međutim, predstavnik sindikata "Pravda" u GSP-u Zoran Stefanović tvrdi da gradonačelnik ne govori istinu i da im se kalkulacije ne poklapaju.

"Za nas, za zglobni autobus, kilometar košta 277 dinara, a 100 dinara je skuplje kod privatnika bez PDV-a. Tako isto, naš kilometar za solo autobus je oko 125 dinara, kod njih je 250 dinara kilometar za solo autobus", rekao je on.

Stefanović je objasnio da je GSP ranije opsluživao 91 autobusku liniju, a sad, dodaje, spada na 30. Sindikat kritikuje i davanje 296 milijardi dinara privatnicima.

"To smo mogli mi da uzmemo i da mi kupimo autobuse, a ne može da kaže tako. On priča kako je GSP bunar. Ti GSP vodi grad, on je osnivač tog GSP-a, oni su postavili generalnog direktora Zorana Šarca, postavili finansijskog direktora", kaže.

Euronews Srbija je u više navrata pokušao da proveri kako na tvrdnje gradonačelnika, ali dela svojih kolega gledaju u GSP-u, a kako u reprezentativnom sindikatu. Na više upita nismo dobili odgovor.

Vujanić: Konkurencija je na tržištu je dobra, sve je u kalkulaciji

Profesor Saobraćajnog faulteta u penziji Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je svaka promena dobra i da konkurencija na tržištu može samo pozitivno da utiče na to da gradski saobraćaj, bez kojeg Beograd nikako ne može da funkcioniše, bude još bolji. Odluku grada objašnjava kao potez čiste kalukacije i njihove procene, a ne da ide u interes privatnika, jer, dodaje, cena karte je ista i kod jednih i kod drugih.

"Najbolja stvar je kada imate konkurenciju. Kada nekome date aploslutna prava, onda je on zaštićen. U ovom slučaju mislim da je dobro da na ulicama imamo i jedne i druge. Takođe, dobro je što nema mogućnosti da se procenjuje pojedinačno kako će da se postavlja cena karte, već je za sve ista i to odlukom grada. Ne vidim šta je loše u tome što voze i privatnici i GSP. Važno je da je da su vozila dobra. Cena karte je ista za sve, i nema ko tu da više zarađuje", smatra Vujanić.

Tanjug/Vladimir Sporčić

 

Kako dodaje, kada se govori o ovoj temi treba imati u vidu kompletan gradski saobraćaj u Beogaradu, a on ne podrazumeva samo autobuse. Kaže, grad raste i svaki vid transporta će tek biti neophodan - od tramvaja do budućeg metroa.

"Trole i tramvaji, kojih ima dosta, nisu privatni, samo je deo autobusa koji saobraćaju na beogradskim ulicama privatni. Grad je to verovatno procenio jer dugo nije ulagao u njih, a to je potrebno da se što pre učini. To košta. Znate li na primer koliko košta 1.000 autobusa? Drugo, GSP je nekada bio jedan od najvećih preduzeća, imao je više hiljada zaposlenih. Tako da verujem da su u gradu na ovaj način pravili kalkulaciju i tako došli do ove odluke. Oni su samo porepusitli privatnicima onaj deo koji ne mogu da pokriju. Privatnici nisu mogli da biraju linije", smatra Vujanić.

On kaže da pitanje funkcionisanja i tranzicije gradskog prevoza nije nova tema, i da ona postoji već 20 godina. Kako dodaje, svemu je morala da prethodi i određena analiza.

"Kombinacija privatnih vozila plus GSP je uvedena još 2004. godine kada sam ja bio jedan od zaduženih za saobraćaj u gradu. To je bio period kada smo uvodili brojne promene, među njima su bile i žute trake. Sećam se da su pregovori sa tadašnjim privatnim prevoznicima trajali mesecima", dodao je.

Preporuka za vas

Komentari (0)

Srbija