Udaljenje sa nastave - nagrada ili kazna: Polemike u javnosti zbog nove mere u cilju sprečavanja nasilja u školama
Komentari28/11/2023
-09:08
U nekoliko prosvetnih zakona unete su novine koje se odnose na kažnjavanje nasilja u školama. Skraćeni su rokovi za disciplinski postupak, nasilnici više ne mogu da se tokom tog postupka premeste u drugu školu, uvedene su novčane kazne za roditelje, a vladanje se uvodi kao brojčana ocena od drugog razreda.
Međutim, jedna od novina je udaljenje sa nastave ako učenik učini težu povredu obaveza, najkraće na pet dana, a najduže do okončanja disciplinskog postupka. I dok jedni smatraju da je udaljenje učenika sa nastave pravo rešenje kako bi se smirile tenzije u školi, drugi pak smatraju da je to nagrada za prestupnika.
Opomene i ukori više nisu dovoljne kazne za đake koji u školu unesu alkohol, drogu ili oružje, već će takvi incidenti biti razlog za udaljenje sa nastave. Takvu meru zakon ne prepoznaje kao kaznu, jer su kazne samo vaspitne i vaspitno-disciplinske, a prosvetni radnici kažu da je moguće da je ni učenici neće tako doživeti.
"Neki kažu da će odlazak na suspenziju zapravo biti nagrada, neki da je kazna. Možda nije najbolje rešenje. Jeste rešenje za školu koja će tog trenutka moći da fizički skloni dete koje je napravilo problem, ali ga neće trajno rešiti", kaže Snežana Romandić iz Unije prosvetnih radnika.
Iz Društva direktora Srbije kažu da udaljenje predstavlja podršku učeniku i pojačan vaspitni rad i daje školi vremena za pravedno postupanje. Dok je udaljenje na snazi, roditelj učenika i sam učenik dužni su da prate nastavu, a škola da dostavlja materijal.
"Samim tim uvažena su prava učenika na nastavni proces, te se udaljenje učenika, odnosno njegovo odsustvo ne smatra neopravdanim izostancima. Njegovo odsustvo tretira se kao učenje na daljinu, odnosno, onlajn nastava. Ova mera je preventivnog karaktera koja u teškim situacijama daje vreme školi za pravedno i zakonsko postupanje, a samom učeniku da ukaže na važnost poštovanja pravila u školi i ispunjavanja obaveza učenika", kažu iz Društva direktora Srbije.
Težak zadatak pred roditeljima
Odgovor roditelja je da neće moći na adekvatan način da ispune zadatak koji im se nameće - praćenje nastave sa decom.
"Kao roditelji treba da vodimo računa o detetu, da dete ispunjava svoje obaveze sve što roditeljska dužnost jeste. A da pratimo nastavne tokove, pravilnike da učestvujemo u toj priči zato što je dete kažnjeno, to će toditelj očigledno morati, ali je pitanje koje rezultate očekujemo", kaže Gordana Plemić iz Udruženja "Roditelj".
Od 173 državne škole u Beogradu, najmanje 67 je prijavilo teži oblik vršnjačkog nasilja od januara 2019. do marta 2020. godine, pokazuju istraživanja Centra za istraživačko novinarstvo. Za usaglašavanje sa novim merama, koje bi trebalo da smanje stopu nasilja, škole imaju rok od šet meseci, a ministar prosvete godinu dana za donošenje pratećih podzakonskih akata.
Prof. Dragica Pavlović Babić sa Filološkog fakulteta kaže da prvo treba govoriti kakve efekte će dati te mere, a onda koliko će to biti brzo.
"Ne vidim da te mere doprinose uspostavljanju bilo kakve komunikacije roditelj- prestupnik- škola. Mislim da će ovde sve tri strane biti u zabuni šta da rade. Svi će se osećati loše, povređeno. Ne vidim da će efekti ići u pravcu u kom je zakonodavac želeo da ide. Ne mislim da je namera loša, ali mislim da je mera nepripremljena", rekla je Pavlović Babić za Euronews Srbija.
Ona je navela da sve mere, osim skraćivanja disciplinskog postupka, menjaju klimu u školi i direktno utiču na ponašanje prestupnika.
Nagrada ili kazna?
"Bojim se da ovim nećemo poslati dobru poruku. Tačno je da je socijalna izolacija kaznena mera, ali škola nije jedino mesto gde se odvija interacija između vršnjaka. Učenik je, verovatno, nasilni čin izvršio jer se oseća izolovano, ne oseća se delom zajednice, te će mera izolacije samo to osećanje da pojača", rekla je Pavlović Babić.
Dodaje da se isključenje na nedelju ili dve može smatrati nagradom i kaznom, zavisno kako to interpretira učenik.
"To je deo klime, kulture koja vlada u samoj školi, samom odeljenju. Zakonodavac, koji je na vrhu piramide i veoma udaljen od onog što je školska svakodnevica, ne može da zna kakav će efekat imati te mere. Pitanje je da li je to i za školu kazna ili nagrada jer sutra će opet dobiti učenika koji je nedelju, dve bio odsutan, imao je obavezu da radi, ali pitanje je da li će raditi", rekla je ona.
Pojašnjava da je teško srednjoškolca, koji je pod negativnim emocionalnim nabojem, fokusirati na nastavna pitanja. Dodaje da roditelji ostaju sami sa problemom bez vođenja, podrške i sa povišenom odgovornošću.
"Namera je bila dobra, ali je realizacija trapava. Mislim da će efekti biti različiti od škole do škole, situacije do sitauacije. Bolje je da ovakve stvari reguliše sama škola nego zakonodavac odozgo. Da kaznene mere budu u skladu sa školskom klimom i šta škola može da podrži", navela je ona.
Komentari (0)