Društvo

Mihajlović o tragediji u Novom Sadu: Jasno je da je bilo greške, temeljna istraga treba da utvrdi ko je odgovoran

Komentari

Autor: Euronews Srbija

05/11/2024

-

15:56

Euronews Srbija

veličina teksta

Aa Aa

Nekadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović kaže za Euronews Srbija da prava istina o nesreći na Železničkoj stanici u Novom Sadu mora da se sazna od policije i tužilaštva i da javnost mora da čuje ko je kriv za ono što se desilo. Ona je navela da istraga treba da bude temeljna i da je apsolutno sigurna da će se do kraja videti šta se tačno dogodilo. 

Ona je navela da je svima jasno da je bilo greške i da za to treba da se snosi odgovornost, a da istraga treba da pokaže da li je neko neki korak preskočio ili neko nije sa dužnom pažnjom uradio u ime struke. 

"Mi ne znamo da li su pravila poštovana, mi ne znamo da li su procedure ispoštovane. U svakom poslu postoji ono što se zove zakon i postoji procedura ali postoji i ljudski faktor", rekla je ona.

Navodeći da je reč o velikim infrastrukturnim projektima, Mihajlović je rekla da procedure i zakoni postoje.

"Mi nismo zemlja koja ima ni loše zakone, naprotiv, naši su zakoni svi usklađeni sa evropskim standardima, mi nismo zemlja koja nema proceduru, imamo za svaku stvar proceduru, svaki korak se zna", rekla je bivša ministarka.

Ona je navela da se ne raduje ostavci jednog ministra, u ovom slučaju ministra građevinarstva Gorana Vesića, zato što "niko od nas nije ni miran ni siguran".

"Ja ću da budem mirna onda kada se stvarno istraga završi i kada mi vidimo šta se desilo. Dakle, kad zaista saznamo šta se to desilo i zašto je ta nadstrešnica pala iz dva razloga - jedno je zbog pravde, istine, zbog toga što su nedužni ljudi stradali i svi oni koji se danas nalaze u bolnici, a drugi razlog je da nam se to ne ponovi", rekla je Mihajlović. 

Ona smatra da moraju da se pooštre neke procedure i da se vidi kako je ko radio svoj posao i koliko je ko bio uključen u neki projekat.

"Koliko je inženjerska komora takođe aktivna u smislu, ona je ta koja daje licence inženjerima, hajde da vidimo kako se te licence daju. Ima dosta posla za svakoga ko se nalazi nekako u tom krugu, da tako kažem u lancu svih onih koji vode tako velike, ogromne infrastrukturne projekte, jer to su najveći projekti u našoj državi". rekla je Mihajlović.

"Upotrebne dozvole, kažu, još uvek nema i kažu takođe da Infrastruktura železnice nije tražila, odosno nije uputila zahtev za tu upotrebnu dozvolu", rekla je Mihajlović

Ko prati realizaciju projekta?

U vreme dok je bila na čelu ministarstva 27. februara 2018. potpisan je ugovor o izradi projekta između Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Saobraćajnog instituta CIP, a  7. jula 2018. komercijalni ugovor o modernizaciji i rekonstrukciji mađarsko-srpske železnice na teritoriji Republike Srbije.

MUP Srbije

 

"Apsolutno je sve javno. To što pomenjete jeste ugovor koji je napravljen za modernizaciju i za stvaranje praktično prve brze pruge u Srbiji, Beograd-Subotica, Beograd-Novi Sad, Novi Sad-Subotica, unutar koje se nalazi sve ono što treba da se uradi u jednoj rekonstrukciji, taj ugovor je napravljen na osnovu strateškog sporazuma između Narodne Republike Kine i Srbije. Taj idejni projekat koji vi ovde pominjete je jedini projekat koji je praktično radio CIP, kako mnogi kažu, naša najbolja projektantska kuća i jedina, praktično u tom smislu i sve najveće projekte je upravo ona projektovala zajedno sa onim koji je bio naručilac tog posla, pre svega, odnosno to je Infrastruktura železnice", rekla je ona.

Mihajlović dodaje da se projekti rade, da mogu da se naprave nekada i mnogo godina kasnije, ali kada dođe trenutak za građevinsku dozvolu koja je izdata 2021. godine, kada se biraju izvođač i nadzor, a i jedni i drugi su važni, onda su oni ti koji dalje prate dešavanje, odnosno realizaciju tog projekta.

"Ja zaista ne znam, volela bih da dođemo do tog saznanja, a čućemo šta se stvarno desilo sa tom nadstrešicom. Ako nije bila u rekonstrukciji, kako se na njoj radilo, ako se na njoj radilo, to su neke stvari koje niko od nas ne zna, do onih veštaka i tužilaštva i policije koji će time da se bave. Ja znam da je postojao projekat, zna se da je izabran izvođač 2021, da imamo građevinsku dozvolu 2021. i da imamo nadzor. Šta su dalje radili od 2021. do 2024. kada je železnička stanica otvorena, mi moramo da saznamo iz tih dokumenata. Dakle, da li se nešto menjalo u projektu, što je sve normalno, građevinarstvo je živa stvar. I kad je živa, onda oni koji se nalaze na gradilištu sa projektantima, dakle projektantskim nadzorom i nadzorom, jesu ti koji reaguju i kažu ovde možda treba da se nešto promeni. Sve do neke upotrebne dozvole. Znači, mi moramo da vidimo šta se dešavalo na relaciji izvođač, nadzor i na kraju sam projekta", navela je Mihajlović.

Ona je navela da je nadzor je u obavezi mesečno, pa čak i mnogo pre i češće, da daje izveštaje svima o tome šta se dešava na gradilištu, dokle se stiglo, šta se uradilo, gde je eventualno neka kritična tačka.

"To što se dešavalo od trenutka građevinske dozvole do puštanja stanice i to što je radio nadzor i izvođač je nešto što će biti krucijalno za one ljude koje danas istražuju i one veštake koje treba da istraže šta se istinski stvarno desilo", kaže Mihajlović. 

Da li je nadstrešnica bila predmet rekonstrukcije?

Na pitanje da li je nadstrešnica bila predmet rekonstrukcije ili nije, Mihajlović je navela da na to pitanje nema odgovor jer ne zna, ali je i dodala da projekat može kroz projektantski nadzor da se menja.

"Može da se menja, ali ne bez bilo kakvog plana na koji način se on menja", rekla je ona i navela da projekat može da se menja upravo kada projektantski nadzor i izvođač vide određene probleme. 

Predsednik Srbije je rekao da je Vesićeva ostavka tek početak ostavki zbog nesreće na Železničkoj stanici u Novom Sadu.

Na pitanje na koga je predsednik mislio, Mihajlović kaže da ne zna, ali da veruje da će biti još dosta ljudi koji su vezani za projekat, navodeći da je modernizacija pruge Beograd-Subotica  najveći i najvažniji infrastrukturni projekat koji se radi.

"To je prva brza pruga koju mi imamo od kada postojimo. Prema tome, veliki broj ljudi je sigurno uključen u taj posao. Dakle, nije to ministar, ministar nije kriv. On nema tu vrstu odgovornosti, on ima tu političku odgovornost, ali nema krivičnu odgovornost. Ali vi tu imate preduzeća, institucije, institute, zavode, mnogo toga, mnogo institucija se nalazi u toj jednoj staničnoj zgradi, da ne govorimo o svim projektima", rekla je Mihajlović.

 

 

 

 

 

 

 

Komentari (0)

Srbija