JAT Tehnici i GAS Aviation suspendovani sertifikati vazduhoplovnog regulatornog tela EU
Komentari27/07/2021
-16:30
Evropska agencija za vazduhoplovnu bezbednost (EASA) suspendovala je odobrenja kompanijama JAT Tehnika i GAS Aviation (servis lake avijacije) iz Smederevske Palanke za održavanje aviona, potvrđeno je iz tog regulatornog tela Evropske unije za Euronews Srbija.
Kompanijama JAT Tehnika i GAS Aviation je nakon redovne inspekcije suspendovana tzv. MOA dozvola koja se odnosi na održavanje aviona.
"EASA će ponovo izdati sertifikat nakon što se donesu zaključci i pokaže usklađenost kompanija sa zahtevom Agencije", rekli su u izjavi za Euronews Srbija.
Urednik najpoznatijeg vazduhoplovnog portala u Srbiji Tango Six, Petar Vojinović objasnio je za Euronews Srbija o čemu se zapravo radi i šta to konkretno znači za ove dve kompanije.
"EASA je izvršila redovnu inspekciju svih organizacija koje se bave održavanjem aviona na tom nivou u Srbiji. Tri su prošle inspekciju bez većih problema, dok JAT Tehnika i GAS Aviation nisu. Ni jedna, ni druga kompanija nisu izgubile EASA sertifikat, već je on suspendovan. To znači da EASA, kao i bilo koje drugo vazduhoplovno regulatorno telo ne kažnjava već ukazuje na probleme i prvo uvek upozori i kaže šta treba da se ispravi u određenom roku da bi se dozvola dobila nazad", kaže Vojinović.
Iako JAT Tehnika može i dalje da posluje, kompanije širom sveta EASA sertifikat smatraju najbitnijim pokazateljem kvaliteta jedne kompanije, te je u ovom trenutku postoji mogućnost da dođe do potencijalnog gubljenja klijenata na globalnom nivou.
"Oni mogu za par meseci da povrate taj sertifikat, ali je to kompleksna stvar. Iako imaju srpski nacionalni sertifikat za održavanje aviona, svi klijenti će tražiti ovaj evropski. Ne možemo eksplicitno da tvrdimo da će doći do gubitka svih klijenata već samo indirektno", ističe Vojinović.
Iz avio-kompanije Er Srbija za Euronews Srbija kažu da suspenzija dozvole za partnersku kompaniju JAT Tehnika ni na koji način neće uticati na njih, po pitanju bezbednosti letelica i rada letenja.
"Er Srbija ima uspostavljeno sopstveno linijsko održavanje, sertifikovano od strane civilnih vazduhoplovnih vlasti Republike Srbije, kao i od evropskih vazduhoplovnih vlasti EASA, dok je usluge Jat tehnike koristila samo za potrebe većih strukturnih radova na avionima, u skladu sa međunarodnom regulativom. Takva vrsta radova regulatorno nije zahtevana pre kraja septembra, do kada se nadamo da će postojeća situacija sa Jat tehnikom biti pozitivno razrešena", kažu za Euronews Srbija i dodaju da će "u slučaju potreba koje prevazilaze postojeći nivo sertifikovanosti Er Srbija tehnike, nacionalna avio-kompanija za potrebe svojih aviona angažovati drugu tehnički sertifikovanu kompaniju".
Kompanije koje su prošle inspekciju i koje trenutno imaju validne sertifikate Evropske agencije za vazduhoplovnu bezbednost su Serbia and Montenegro Air Traffic Services SMATSA llc, Prince aviation i AirSerbia.
Inače, JAT tehnika je, posle izdvajanja od Jat Airways-a 2015. godine, bila u državnom vlasništvu do privatizacije. Češka kompanija Avia Prime kupila je JAT Tehniku krajem 2019. godine posle drugog raspisanog tendera Ministarstva privrede Srbije i prepolovljene cene sa 20 na 10 miliona evra.
"Zahvaljujemo se Vladi Republike Srbije na ovoj prilici i sprovođenju ovog zahtevnog procesa. Svim snagama ćemo se potruditi da Jat Tehniku uzdignemo na svetski nivo u MRO segmentu gde po tradiciji i pripada", rekao je tada Piotr Kaczor, generalni direktor Avia Prime.
Koreni kompanije JAT Tehnika potiču iz 1927. godine i jedna je od najstarijih MRO kompanija u Evropi.
Komentari (0)