Aktuelno

"Dobar trenutak za pregovore o novim vojnim avionima": Šta bi kupovina francuskih Rafala značila za Vojsku Srbije

Komentari

Autor: Euronews Srbija

08/04/2022

-

16:10

Euronews TV

veličina teksta

Aa Aa

Francuski dnevnik "La Tribin" je objavio da francuska kompanija Dassault Aviation pregovara sa Vladom Srbije u vezi sa kupovinom 12 aviona tipa Rafal. To su prvi navodi o kupovini aviona iz Francuske, a srpski mediji su o tome pisali još u novembru. Iako još nema zvanične potvrde, stručnjaci za Euronews Srbija kažu da je sada pravo vreme da se razmišlja o novim borbenim avionima. Kažu i da je razlika između Migova 29 i Rafala kao "nebo i zemlja" i da bi kupovina francuskih aviona zahtevala obuke pilota i tehničara i prilagođavanje infrastrukture.  

Urednik portala TangoSix Petar Vojinović rekao je za Euronews Srbija da je i taj portal u novembru pisao da se pregovara o kupovini aviona Rafal. 

"Pregovori su očigledno počeli. Onda smo nakon toga imali nekoliko javnih potvrda od strane predsednika države, ministra odbrane", rekao je Vojinović i dodao da su mediji u Srbiji preneli da su predsednici Francuske i Srbije telefonom razgovarali o tome.

Vojinović je rekao da ratno vazduhoplovstvo Srbije trenutno poseduje remontovane modernizovane lovce Mig 29 na kojima je prošle godine završen opsežan proces modernizacije tokom kojeg su oni čak postali višenamenski borbeni avioni.

"Ali njihovi resursi, odnosno upotrebna vrednost, polovini flote ističe do 2027. godine, a cela flota možda može da se protegne do 2035. godine", dodao je.

AP/Francois Mori

 

Kako je naveo, ako kupujemo moderne avione kao što su Rafali, oni ne mogu odmah da se dobiju jer je to u poslednjih 15 godina najprodavaniji višenamenski borbeni avion na svetu.   

"Ako sada razmišljate o tome, odnosno započinjete pregovore, isporuke bi bile negde kada tim migovima ističu resursi, tako da je to iz strukovnog ugla planirano i sledno razmišljanje", naveo je Petar Vojinović.

Da je sada dobar trenutak za pregovore o novim avionima smatra i vojni komentator Vlade Radulović. On je za Euronews Srbija naveo da su Rafali odlični avioni, ali da bi on pozdravio bilo koji tip modernog aviona koji bi zamenio Migove 29 i na kojem bi piloti Vojske Srbije leteli u budućnosti.

Razlika između Migova i Rafala

Govoreći o razlici između Miga 29 i Rafala, Vojinović je upotrebio izraz "nebo i zemlja". Istakao je da su Rafali avioni novije generacije i da su moderniji.

Radulović napominje da je možda u celoj priči najznačajnije pitanje ljudstva i vremena potrebnog za obuku ljudi. Kako kaže, nije reč samo o pilotima, nego i o vazduhoplovnim tehničarima i inženjerima koji su na zemlji.

Navodi i da je značajno pitanje infrastrukture. "Morate negde skloniti te avione, morate imati kaponire, hangare, izgrađenu infrastrukturu. Mi imamo ono što sada odgovara platformama sovjetske proizvodnje. Mi ćemo svakako to morati da promenimo i prilagodimo potencijalno Rafalu ukoliko on zaista sutra bude naš avion", naglasio je.

Euronews TV

Ističe da su Rafali značajno drugačiji od onoga što trenutno imamo u ratnom vazduhoplovstvu i da će to zahtevati složeni proces obuke pilota, ali i instruktora koji će obučavati buduće pilote.

"Sve se to dogvara u ugovorima. Uvek jedan deo pilota ode na obuku u Francusku. Nakon toga dođu njihovi instruktori ovde. Naši mehaničari i inženjeri se obučavaju u zemlji iz koje dolazi određeni vazduhoplov, nakon toga imate ljudi koji dođu u vašu zemlju. Pa se tu stvari uklope i slegnu. Sa tog aspekta kada gledate, činjenica je da je to proces. Ako govorimo o jednoj eskadrili, računajte da vam treba 15-20 pilota, nekoliko desetina vazduhoplovnih tehničara na zemlji koji sve to opslužuju, vrše inspekcije i remonte. Kada imate to u vidu, to je širok spektar i veliki broj ljudi", kaže Radulović. 

Koliko bi mogli da koštaju Rafali? 

Kada je reč o mogućoj ceni aviona iz Francuske, Petar Vojinović navodi da postoje dve opcije, da se kupe novi ili korišćeni avioni. Ipak, i on napominje da se ne kupuju samo avioni, već da se razmatra i paket opšreme, rezervnih delova, obuke, kao i samo naoružanje.  

Podseća da je Hrvatska 12 polovnih letelica Rafal platila milijardu i 100 mniliona evra i kaže da bi, prema njihovoj proceni, novi avioni koštali oko 2,5 milijardi. 

Kada je reč o preorijentaciji na francuske avione posle sovjetskih i ruskih, Radulović kaže da bi to bio određeni zaokret, iako kupujemo i različite tipove helikoptera. Ipak, smatra da, ako se govori o kupovini Rafala”, ne bi bilo greška da se kaže da tu ima elemenata spoljne politike. 

"Širok je to spektar. Prati se sa nekim ofset aranžmanima, kompanijama i nekim drugim pratećim ugovorima. Stiče se utisak da je odluka da se krene u tom smeru. Možda je, sada spekulišemo i nagađamo, povezana sa nekim konkretnim koracima ka članstvu u EU. To može biti jedan segment. Drugi segment bi bilo sve ovo što smo razgovarali proteklih godina, ja to vezujem za posetu Emannuela Makrona, kada se on obratio na srpskom jeziku. Mnoge stvari su tada otvorene u saradnji sa nekim francuskim kompanijama. Već tada su neki temelji postavljeni", rekao je Radulović.

Kakvi su avioni u pitanju?

Rafal je višenamenski avion koji može da funkcioniše kao lovac, lovac-bombarder i izviđač za dejstvo po ciljevima u vazduhu, na kopnu i moru.

Ovaj tip aviona ima superkrstarenje, a bez uključivanja dodatnog sagorevanja motora, može da krstari brzinom od 1,4 maha.

profimedia/ECPAD/ABACAPRESS.COM

 

Takođe, ima i smanjenu radarsku vidljivost koja je postignuta posebnim materijalima i RAM premazom, dok je specijalni premaz nanet na vetrobransko staklo i poklopac kabine.

Rafal se često smatra kompaktnim avionom, ponajviše jer je većina sistema integrisana u zmaj samog aviona, pa se na spoljašnjim nosačima mora nositi vrlo malo dodatne opreme.

Ovi avioni su u najvećoj meri pravljeni u Francuskoj, što je velika prednost kada je reč o odobrenju za prodaju drugim državama, jer bi onda one zavisile samo od jednog izvora snabdevanja u budućnosti.

Komentari (0)

Srbija