Četvrti dan od tragedije u Novom Sadu: I dalje se traže uzroci pada nadstrešnice na Železničkoj stanici
Komentari05/11/2024
-19:00
Prošla su četiri dana od kada je na Železničkoj stanici u Novom Sadu pala nadstrešnica prilikom čega je stradalo 14 osoba, a tri su teško povređene i životno ugrožene. Povodom tragičnog događaja koji se dogodio 1. novembra u Novom Sadu, Više javno tužilaštvo u tom gradu saopštilo je da je do sada saslušalo 48 osoba. Za sada je ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić podneo ostavku.
Za Euronews Srbija o pravnim posledicama nesreće govorila je Ljiljana Borović Marjanović, advokatica za krivično pravo, a o mogućem uzroku pada nadstrešnice Dragan Arizanović, penzionisani profesor Građevinskog fakulteta.
Borović Marjanović je rekla da ukoliko se tragedija u Novom Sadu kvalifikuje kao teško delo protiv opšte sigurnosti, da su za to delo zaprećene zatvorske kazne do 12 godina.
"Međutim, moram nešto reći. Mi smo sada, koliko sam ja upoznata sa predmetom, u nekoj fazi predistrage. I mislim da smo krenuli negde, onako, kako bi rekao, naš narod naopačke... Saslušavaju svedoke. To nisu svedoci. U ovoj fazi oni uzimaju službene beleške od građana. Te službene beleške se ne mogu koristiti kao dokaz u postupku", rekla je ona gostujući na Euronews Srbija, te dodala:
"On (svedok, prim.aut.) može promeniti skroz iskaz kasnije u fazi krivičnog postupka i to se ne može primeniti kao dokaz. Dakle, slušamo to da je po 20 svedoka, 16 svedoka saslušano, to su znači građani. Ali to se ne može ni saslušati na taj način, po 20 svedoka, jer ti da bi saslušao 20 građana, ti moraš da se pripremiš. Mora tužilac da uzme da pročita spise, tehničku dokumentaciju, ugovore, odluke tehničkih komisija, da li su saglasni za izdavanje upotrebne dozvole, da bi se neko kvalitetno pripremio i postavi pitanje".
Kaže i da je očekivala do sada neke mere, ako ne pritvor, onda mere zabrane napuštanja zemlje, oduzimanje putne isprave...
Arizanović: Otkazao jedan deo konstrukcije
Na pitanje može li na osnovu snimaka pada nadstrešnice pretpostaviti koji su mogući uzroci ove nesreće, profesor Arizanović je odgovorio:
"Dosta različitih izvora informacija je bilo. Većina je samo u jednom segmentu odrazila stanje koje je dovelo do tragedije u kojoj je nestalo 14 života. Tehnički će, pretpostavljam, neka nezavisna komisija doneti zvaničan stav stručnjaka, ali na bazi i ukupne tehničke dokumentacije, koja takođe precizira obaveze učesnika u poduhvatu čiji deo je bila rekonstrukcija objekta i da ćemo imati jednu celovitu sliku. Ono što je proisteklo kao neka rezultanta svih ovih dosadašnjih izjava, komentara, dokumenata koje smo imali prilike da vidimo, ukazuje da je ishodište problema, ishodište početka tragedije bio je otkaz jednog dela konstrukcije", rekao je profesor.
Kako je došlo do tog otkaza, to je opet zadatak za komisiju, dodao je profesor Arezanović.
"Mi vidimo ovih dana da tamo na licu mesta, nakon raščišćavanja ostataka same konstrukcije nadstrešnice pojavljuju se ekipe inženjera koje se penju na nivo krova i sagledavaju mesta sa kojih su otkinuti niz 18 vešaljki kvalitetnih nosača. Ali svi su imali svoj noseći, svoj kvalitetan, statički bitan kraj sa gornje strane krova, gde je bio njihov oslonac. Mislim da će snimci tog zatečenog stanja pomoći u određenoj meri da mi shvatimo kako je do tog mehanizma došlo. Naime, da bismo mogli da dođemo do stoprocentnog zaključka, stoprocentnog sa stanovišta tehničkih mogućnosti inžinjera, morala je prethodno da se izvrši analiza stanja konstrukcije. Šta je bilo do trenutka kada je iz snimka popuštanja tih vešaljki, vidi se da sa desne na levu stranu ide niz tih otkaza, šta je tu bilo uzrok mi nažalost nećemo moći da utvrdimo", rekao je profesor.
Kontrola bezbednosti objekata u Beogradu
Glavni gradski urbanista u Beogradu pokrenuo kontrolu, da li su objekti u Beogradu bezbedni, a na pitanje da li je to direktno posledica toga što se desilo u Novom Sadu, profesor odgovara:
"Mi imamo zakon o planiranju i izgradnji. Planiramo, projektujemo godinu dana, gradimo dve godine, a onda 50, 60, 70 godina je eksploatacija. Smatram da je vreme da se pravilnici o održavanju, s obzirom na veliki broj različitih klasa objekata, vrsta i podvrsta, koje se grade od različitih materijala u različitim konstrukcijskim sistemima, zahteva jedan novi zakon, zakon o održavanju objekata, koji će urediti obaveze i prava svih učesnika u tom lancu. Jer ono se ne završava kada vi napravite objekat, vi dajete upotrebnu dozvolu, vi morate ući u proces njegovog održavanja. Postoje tekuće, ali postoje investiciono održavanje".
Dodaje da je veliki propust što je konstrukcija uklonjena sa lokacije, te da je trebalo uzeti uzorke, napraviti video snimke i fotografije - jedna vrsta forenzike kako se radi kod svakog ovakvog nesrećnog slučaja.
Na pitanje da li je bio komplikovan posao rekonstrukcije stanice u Novom Sadu i da li je ona sada bezbedna, odgovara:
"Proces rekonstrukcije, onako kako ga ja vidim, mogao je i trebao da bude izvršen, je i inženjerski jednostavan. Svi su tehnički, tehnološki postupci već 60 godina od vremena kada je objekat napravljen poznati i inženjerima, a metodologija uvida u postojeće stanje, kao što se vidi posle nesreće, potpuno jasno je poznata. Moraju se prikupiti različiti podaci, utisci o stanju itd. Kao što u svakom hirurškom postupku imate određena merenja, temperature, pritiska, imate uzorke određenih tkiva, tako i svi koji su inženjeri prikupljaju materijale i dokumentaciju, podatke za svoje rešenje. Nakon svega ovoga imamo jedno stanje koje iziskuje vrlo temeljnu proveru tako i statičkih parametara njegove bezbednosti objekta u tehničkom smislu. Tako imamo obavezu da prikupimo sve podatke s koji daju kompletno stanje preostale konstrukcije", istakao je.
Podsetimo, u petak, 1. novembra u obrušavanju nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu poginulo je 14 osoba, a tri su povređene i dalje su u teškom stanju i životno ugrožene.
Komentari (0)