Arhitekta za Euronews: Nadstrešnica Železničke stanice u Novom Sadu bila smelo i neuobičajeno arhitektonsko rešenje
Komentari01/11/2024
-16:04
Osmoro ljudi poginulo je u padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, dvoje je povređeno, dok se dvoje i dalje nalazi pod ruševinama - u pitanju su žena i devojčica od 14 godina sa kojima su spasioci u kontaktu.
Kako su ranije saopštile Infrastrukture železnice Srbije, nadstrešnica koja je pala na ulasku u stanicu Novi Sad nije bila predmet nedavne rekonstrukcije u okviru radova na obnovi stanične zgrade kao deo projekta izgradnje brze pruge Novi Sad - Subotica, navodi se u saopštenju.
Arhitekta Slobodan Maldini u razgovoru za Euronews Srbija kaže da je još uvek rano pričati o uzrocima, ali da je nadstrešnica pre svega stara više od pet decenija, ali i da je bila smelo i neuobičajeno arhitektonski-konstruktivno rešenje zbog primene konstrukcije sa zategama.
"Arhitekte su to lepo smislile jer je primenjena konstrukcija sa zategama. Radi se o nadstrešnici okačenoj na neku vrstu sajli, pod oštrim uglom zbog čega je trpela veliko opterećenje. Nadstrešnica ima betonske grede velike težine i u tom smislu je glavno pitanje da li su te grede bile dovoljno i pravilno armirane, u pravoj zoni betona i drugo, da li su zatege bile pravilno ankerovane", rekao je Maldini i nastavio:
"Ankeri trpe najveće momente opterećenja, tako da pretpostavka može biti da je došlo ili do zamora materijala, moguće je i da nije primećena neka pukotina i neka greška i jednostavno od težine takve nekonstrukcije krenuo je kolaps", dodaje.
Kako kaže, u projektovanju arhitektonskog rešenja vrste kao što je nadstrešnica Železničke stranice u Novom Sadu koriste se lagane arhitektonske konstrukcije, odnosno lagani elementi.
"Ovde je neuobičajeni sistem korišćenja zatega koje nose snažne betonske grede. U projektantskom smislu se može reći, ne da je to propust, ali nedoslednost projektanta, dok u izvođačkom smislu ne znamo kako su armirane te grede. Treća stvar je upravo u samoj eksploataciji. Pretpostavljam da nije bio dovoljno dobar nadzor koji bi primetio pukotine koje su dovele do ovakvog kolapsa. Istraga će dovesti do detaljnih analiza"
Maldini pretpostavlja da je došlo do čupanja ankera iz zida jer ono što se može videti na fotografijama i čuti iz izjava očevidaca jeste da su ti ankeri praktično postavljeni na krovnu konstrukciju koja je vrlo tanka, nežna i krhka.
"To je rađeno zbog estetike i lepog izgleda, ali nije praćeno dobrom konstruktivnom dokumentacijom i prepostavljam da smo došli do problema posle 50 i više godina kada je takva konstrukcija bila zrela za obnavljanje"
Arhitekta ističe da je tokom obnavljanja železničke stanice potencijalnu grešku napravio i onaj koji je procenio da nadstrešnicu ne treba obnavljati.
"U smislu arhitekture, nešto što lepo izgleda, u unutrašnjosti može imati pukotine i biti problem. Ovo treba da bude apel da sve arhitektonske konstrukcije budu urađene po standardima i normama koje zahtevaju da mogu da nose terete koje nose, da je potreban poseban oprez pri izvođenju radova, odnosno da nema uštede u materijalima, i tokom eksploatacije se traži redovna kontrola svega toga", istakao je Maldini.
Kaže i da je teško govoriti o tome ko snosi odgovornost za tragediju, pre svega zbog protoka vremena i "održavanja ili neodržavanja tog dela arhitektonskog objekta".
"Ono što je izvesno jeste da se radi o neuobičajenom strukturnom rešenju koje jeste atraktivno i lepo, ali pitanje je da li je sigurno i sprovedeno u delo. U ovom slučaju se pokazalo da postoji određeni zamor materijala, propusti koji nisu primećeni na vreme i onda je došlo do ovoga"
Maldini apeluje na sve arhitektonske projektante da u svoje projekte ugrađuju sigurna i održiva rešenja i ne izvode, kako kaže, egzibicije.
"Da konstruktivci proračunavaju sa velikim stepenom opreza konstrukcije, da tokom eksploatacije kontrolišu te konstrukcije da ne bi došlo do neželjenih događaja", rekao je on u razgovoru za Euronews Srbija i zaključio rečima:
"Ovo je veliko upozorenje za sve nas i moraćemo da promenimo odnos prema arhitektonskim objektima javnog karaktera koji imaju konstruktivne sisteme koji ne zastarevaju u estetskom, ali zastarevaju u smislu opterećenja materijala. Svaki materijal koji se optereti može da pukne, kolabira i u tom smislu može da dođe do tragedije".
Vučević: Insistiraćemo da se pronađu odgovorni
Podsetimo, premijer Srbije Miloš Vučević posetio je mesto nesreće u Novom Sadu i rekao da je ovo jedan od najtežih dana u posleratnoj istoriji ovog grada.
"Velika užasna tragedija je za Novi Sad i celu Srbiju i hoću da u ime Vlade Republike Srbije i svih građana i u svoje ime izrazim saučešće porodicama stradalih. Hoću da se zahvalim svim spasiocima, vatrogascima, spasiocima, radnicima komunalnih preduzeća, svima koji se bore da spasu ljude koji su pod ruševinama i vode nadljudsku bitku, na tome neizmerno hvala", rekao je on.
Kako je dodao, bez obzira što se radi o nadstrešnici koja je izgrađena 1964. insistiraće da se pronađu odgovorni i odgovaraju oni koji su morali voditi računa o stanju konstrukcije i koji su morali upozoriti nadležne da se određene stvari moraju popraviti i ispraviti.
Komentari (1)
Sladjan Stojadinovic
01.11.2024 22:23
Činjenica je da dok se nije izvršila "rekonstrukcija" nadstresnica je stajala 60 godina cim su je strucnjaci obnovili ona je pala.