Istraga udesa aviona na aerodromu Nikola Tesla: Verovatan uzrok neadekvatna procena parametara za poletanje
Komentari22/02/2024
-12:04
Centar za istraživanje nesreća u sobraćaju (CINS) juče je objavio na svom sajtu Obaveštenje o početku istrage udesa aviona Embraer E190-200LR koji se dogodio 18. februara na aerodromu Nikola Tesla. U dokumentu se kao jedan od verovatnih uzroka udesa ovog udesa navodi "neadekvatna procena parametara za poletanje tokom pretpoletne pripreme letačke posade aviona", a nakon odluke da se izvrši poletanje sa manje dužine piste u odnosu na inicijalno planiranu. Kako je navedeno, po završtetku istrage CINS će izdati bezbednosne preporuke.
U delu o osnovnim podacima, pored tipa aviona, vremena udesa, informacija o aviokompanijama i broju leta, navodi se da je avion pretrpeo veća oštećenja trupa, levog krila i levog krila horizontalnog stabilizatora, kao i da je nastala šteta na aerodromskoj infrastrukturi.
Podaci o posadi govore da je kapetan starosti 58 godina sa prebivalištem u Italiji, a da je kopilot starosti 44 godine, sa prebivalištem u Poljskoj. U dokumentu piše da u udesu nije bilo povređenih i poginulih lica, a da su osim dva člana letačke posade u avionu bila i tri člana kabinske posade i još 106 putnika.
"Navedenog dana, 18.02.2024. godine, nakon što je izvršila povratan let Beograd-Beč-Beograd, pri čemu nije bilo nikakvih problema sa avionom i izvršenjem leta, posada je pristupila pripremi za izvršenje narednog povratnog leta Beograd-Dizeldorf-Beograd", piše u obaveštenju.
Kako se dodaje, tokom pripreme za let, posada je planirala da izvrši poletanje sa leve poletno-sletne na koju bi pristupila preko intersekcije D6, a za šta je po izjavi posade izvršila duplu proveru obračuna parametara za poletanje.
"Tokom odvajanja od aerodromske zgrade, posada je dobila instrukciju nadležne jedinice kontrole leta da rula/taksira do pozicije zaustavljanje/čekanje D6, a preko rulnica F, G i A, što je posada konkretno potvrdila ponavljanjem primljenih podataka", navedeno je.
Zatim je posada javila kontroli leta da dolazi do D6 intersekcije, ali je potom usledila poruka kontrolora sa pitanjem da li su svesni da su izašli na D5. Posada je od kontrole zatražila vreme da izvrši provere i izjavili su da su izvršili proračune parametara za poletanje. Kontrolor im je rekao da jave ukoliko žele da se vrate pistom nazad na poziciju D6, ali je posada 30 sekundi kasnije javila da potvrđuje da može da izvrši poletanje sa D5.
Onda je kontrola još jednom upitala da li su u mogućnosti da polete, što je posada potvrdila. Zatim su dobili konačno dobrenje za poletanje i informaciju da nema vetra.
Poletanje uz oblak prašine i sa slabijim penjanjem
Dokument kaže da je avion poleteo ostavljajući oblak prašine iza sebe i sa slabim penjanjem.
"Avion je neposredno nakon napuštanja piste i asfaltnog dela uz pistu, po izjavi letačke posade, počeo da se trese, nakon čega se čuo udarac aviona u neki predmet. Članovi kabinske posade su izjavili da su neposredno pre poletanja osetili vibracije kao da avion prelazi preko neravnina, pri čemu je neposredno nakon odvajanja od tla udario o neki predmet. Ubrzo se avion odvojio od tla, pri čemu je posada svo vreme čula nepoznatu buku iz pravca trupa aviona, sa prekidom u radu svetala na levom krilu. Posada je počela da dobija informacije o problemu sa nizom sistema toplog vazduha motora, te je pristupila postpucima po listama provere za probleme koji su indikovani", piše u obaveštenju.
Zatim je obavljena komunikacija sa kontrolom leta koju je posada obavestila da će najverovatnije morati da se vrati na aerodrom jer je tokom poletanja avion udario u nešto na tlu, dok je nešto kasnije proglasila opštu opasnost po bezbednost leta (mayday).
Kontrola leta je predložila posadi da proveri stajni trap sa mogućnošću niskog prelta pored kontrolnog tornja na aerodromu. Takođe, kontrola leta je izvršila pripreme za sletanje aviona u nuždi preusmeravajući ostali saobraćaj. Posada se odlučila za sletanje sa nešto većom brzinom usled problema sa zakrilcima, ali u okviru propisanih limita.
"Nakon sletanja i napuštanja piste, avion je sve vreme praćen od strane vozila vatrogasne jedincie na aerodromu. Prilikom zaustavljanja, posada je od zemaljskog osoblja dobila informaciju da iz levog krila curi gorivo, te je izvršila brzo gašenje motora i drugih sistema", piše u dokumentu.
Kompletno Obaveštenje o početku istrage udesa aviona pogledajte ovde.
Er Srbija prekinula saradnju sa kompanijom Maraton erlajnz
Više javno tužilaštvo u Beogradu naložilo je policiji da utvrdi okolnosti nezgode u nedelju, kada se avion za Diseldorf vratio na Beogradski aerodrom zbog vrlo ozbiljnog oštećenja.
U Međuvremenu je Er Srbija saopštila da prekida saradnju sa kompanijom "Maraton erlajnz".
"Ovo je bio veoma ozbiljan incident, svesni smo potencijalnih posledica koje su mogle da se dogode. Zato smo vrlo brzo doneli odluku o prekidu saradnje sa Maraton erlajnzom, bez obzira na to što je sertifikovana evropska avio-kompanija. Odluka je bila neophodna, jer je bezbednost naših putnika na prvom mestu. Čekaćemo finalne rezultate istrage, ali ovaj korak je bio neizbežan", rekao je generalni direktor "Er Srbije" Jirži Marek.
Svi putnici sa leta JU324 od 18. februara 2024, imaju pravo na odštetu i nadoknadu troškova - a mogu da ih ostvare ako se prijave posebnim formularom koji će biti dostupan na sajtu "Er Srbije".
"Mi ćemo kontaktirati sve putnike iz aviona, upoznati sa procedurom šta da urade i kako da popune formular. Prioritetno i u skladu sa našim regulativama preduzećemo odgovarajuće mere", Jirži Marek, generalni direktor "Er Srbije"
Budući da je avion Embraer proizvoden u Brazilu, Euronews Srbija je pisao i da se očekuje dolazak ovlašćenog lica proizvođača koje će učestvovati u istrazi.
Komentari (0)