SAZNAJEMO Još uvek u toku uviđaj povodom udesa na aerodromu "Nikola Tesla", predstavnik Embraera sutra stiže iz Brazila
Komentari20/02/2024
-11:18
Još uvek je u toku uviđaj, odnosno predistražne radnje povodom incidenta koji se pre dva dana dogodio na letu JU324 avio-kompanije Er Srbija, potvrđeno je za Euronews Srbija iz Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS).
CINS je danas dobio prepis komunikacije pilota i kontrole leta na tri strane.
Podsetimo, avion Embraer E195 na letu Er Srbije JU324 iz Beograda do Diseldorfa učestvovao je u udesu tokom poletanja kada je izleteo za piste i udario u antene i svetla nakon čega je bio ozbiljno oštećen. Avion je uspeo da uzleti i zatraži da se hitno vrati nazad na aerodrom "Nikola Tesla". Srećom, nije bilo povređenih. Inače, let je za Er Srbiju obavljala partnerska grčka kompanija, odnosno strana posada.
Budući da je Embraer proizvoden u Brazilu, saznajemo i da se sutra očekuje i dolazak ovlašćenog lica proizvođača koje će učestvovati u istrazi.
"Sve mora biti verodostojno i verifikovano. Radimo samo prema zvaničnim informacijama koje dobijamo", rečeno nam je iz Centra. Navodi se i da će zvanična istraga najverovatnije biti pokrenuta sutra o čemu će javnost biti blagovremeno obaveštena.
Analiza Tango Six: Ko je pogrešio?
Kako je portal Tango Six uspeo da rekonstruiše iz više pouzdanih izvora, krivica za incident će najverovatnije biti na letačkoj posadi aviona. Kontrola letenja na tornju aerodroma "Nikola Tesla" uradila je po svemu sudeći izvrstan posao i pre poletanja aviona upozorili su pilota Embraera da je moguće da je napravio grešku.
Nakon startovanja motora Er Srbija 86C od aerodromske kontrole letenja dobija odobrenje za taksiranje na poziciju (intersekciju) za ulazak na pistu oznake D6. U tom satu skoro svi avioni te kategorije kao i veći broj Er Srbijinih aviona dobija D6 kao lokaciju ulaska na pistu. Posada Embraera prihvata i ponavalja odobrenje, jasno kontrolorki potvrđuje D6 kao odobreni "holding point“ i javlja da prilazi D6 poziciji. Kontrolorka zatim odobrava Embraeru da izađe na pistu preko D6, što pilot opet potvrđuje. Međutim, iz nekog razloga, avion se nalazio na D5 poziciji i na pistu izlazi na toj lokaciji koja do kraja piste ima samo oko 1.300 metara.
U tom trenutku na radio vezi se javlja muški kontrolor letenja sa beogradskog tornja i povišenim autoritativnim glasom, veoma jasno komunicirajući, pita Er Srbiju 86C da li zna da se na pisti nalazi na D5 poziciji?
Nakon potvrdnog odgovora posade kontrolor ponavlja da je TORA ("Take off Run Available“ – preostala daljina piste za poletanje) za tu poziciju precizno 1.273 metara. Nakon toga kaže pilotu u formi pitanja da "pretpostavlja da to neće biti dovoljno?". Da bi olakšao posadi, kontrolor im zatim kaže da sračunaju performanse za poletanje sa te pozicije ali da ukoliko im je potrebno mogu da urade „backtrack“ (vožnju po pisti u suprotnom pravcu od pravca u upotrebi) do pozicije D6.
Sledeća komunikacija je ponovo kontrolor letenja koji još jednom pita da li je posada sigurna da može poleteti sa pozicije D5, na šta dobija potvrdan odgovor.
Nakon poletanja kontrolor pita 86C da li je sve u redu, verovatno videvši izletanje sa piste i poletanje. Pilot odgovara da moraju da se vrate na pistu jer su "dodirnuli nešto na zemlji". Zatim se proglašava vanredna situacija, odlazni i dolazni saobraćaj se obustavlja i ekipe za hitno reagovanje na aerodromu se stavljaju u pripravnost.
Kontrolor letenja je dakle nekoliko puta upozorio posadu Embraera da su na pogrešnoj poziciji od prvobitno odobrene i zapravo im tri puta daje priliku da se odluče za povratak na D6.
Odgovornost za procenu performansi poletanja leži na posadi aviona, ne na kontroli letenja. Posada svakog putničkog aviona u zavisnosti od atmosferskih uslova, težine aviona sa težinama putnika i tereta i dužine piste računa za sebe minimalnu potrebnu dužinu piste za poletanje. Posada Embraera je uprkos izlasku na D5 procenila da sa te pozicije ipak može bezbedno poleteti. Međutim, nekoliko sekundi kasnije to se ispostavilo kao pogrešna ili pretpostavka ili ponovno proračunavanje (za svaku opciju daljine i uslova poletanja pilot zna tačnu brzinu sa kojom se odvaja od piste).
Nakon prve greške posade vezane za poziciju na pisti ostaje pitanje zbog čega je nastala druga greška, odnosno zbog čega nisu izveli proceduru neuspelog poletanja (kočenje pre brzine na kojoj dolazi do poletanja i posle koje se mora poleteti)? Da li zbog toga što nisu imali dovoljno piste da je izvedu ili nisu ni shvatili, tj. nisu ni videli da ostaju bez piste?
Da je posada Embraera izabrala ispravnu poziciju D6 imala bi dodanih 1076 metara piste za poletanje, odnosno za toliko su sebi skratili "take-off roll", navodi Tango Six.
Prema zvaničnim performansama za poletanje kompanije Embraer za tip 195 LR, za težinu poletanja aviona koji je pun putnika, sa gorivom za 500 milja (Diseldorf je od Beograda nekih 700) minimalna potrebna dužina piste za poletanje iznosi 1.432 metra.
Komentari (0)