Rusija zadala glavobolje avio-kompanijama širom sveta: Letovi traju četiri sata duže, koriste se rute iz Hladnog rata
Komentari20/03/2022
-22:07
Zatvaranje ruskog vazdušnog prostora za neke međunarodne prevoznike, uključujući brojne evropske, primoralo je avio-kompanije da traže alternativne rute. Za neke letove, poput onih koji povezuju Evropu i jugoistočnu Aziju, to je posebno problematično jer Rusija, najveća zemlja na svetu, stoji direktno između.
Problem najbolje ilustruje let kompanije "Finer" od Helsinkija do Tokija. Pre invazije na Ukrajinu, avioni finskog nacionalnog prevoznika poleteli bi i brzo skrenuli u vazdušni prostor susedne Rusije, prelazeći skoro 5.000 kilometara. Zatim bi ušli u Kinu blizu njene severne granice sa Mongolijom, leteli u njenom vazdušnom prostoru oko 1.600 kilometara pre nego što bi ponovo ušli u Rusiju severno od Vladivostoka.
Konačno, prešli bi Japansko more i skrenuli na jug prema aerodromu Narita. Putovanje bi u proseku trajalo nešto manje od devet sati i pokrilo oko 8.000 kilometara. Poslednji takav let poleteo je 26. februara. Sledećeg dana Rusija je zabranila Finskoj da koristi njen vazdušni prostor, što je primoralo privremeno otkazivanje većine "Finerovih" azijskih destinacija, uključujući Južnu Koreju, Singapur i Tajland.
Do tog trenutka, međutim, planeri ruta avio-kompanije već dugo su radili na pronalaženju rešenja.
"Napravili smo prvu veoma grubu kalkulaciju oko dve nedelje pre stvarnog zatvaranja vazdušnog prostora", rekao je Riku Kohvaka, menadžer za planiranje letova.
Rešenje je bio let preko Severnog pola. Umesto da idu na jugoistok u Rusiju, avioni bi sada polazili iz Helsinkija i išli pravo na sever, prema norveškom arhipelagu Svalbard, pre nego što bi prešli preko pola i Aljaske. Zatim bi skrenuli ka Japanu leteći iznad Pacifika, pažljivo zaobilazeći ruski vazdušni prostor.
To nije tako jednostavno kao ranije, putovanje sada traje više od 13 sati, pokriva više od 12.000 kilometara i troši 40 odsto više goriva, piše CNN.
Bezbednost na prvom mestu
"Finer" je počeo da leti polarnom rutom za Japan 9. marta. Kako jedna avio-kompanija u potpunosti redizajnira jedan od svojih najdužih letova za nešto više od nedelju dana?
"Sve velike avio-kompanije imaju sopstveni kompjuterizovani sistem za planiranje letova, koji koriste za planiranje ruta i njihove promene", objašnjava Kohvaka. U softferu, vazdušni prostor određenih zemalja može da bude precrtan, a međutačke se mogu ručno umetnuti kako bi se pomoglo u izračunavanju alternativnih ruta, koliko gotiva im je potrebno, koliko avion može da teži i tako dalje.
"Iz iskustva smo znali da imamo dve mogućnosti: jednu preko severa i jednu preko juga", rekao je on. Pored polarne rute, "Finer" može da stigne do Japana leteći južno od Rusije - preko Baltika, Poljske, Slovačke, Mađarske, Rumunije, Bugarske, Turske, Gruzije, Azerbejdžana, Turkmenistana, Uzbekistana, Kazahstana do Kine, Koreje i zatim u Japan. Duži je put, ali ako su uslovi vetra povoljni može se koristiti, što rezultira sličnim vremenom leta.
Zatim se podaci o potrošnji goriva, zajedno sa naknadama za navigaciju, koriste za procenu troškova leta.
"Posle toga treba da proverimo preko kakvog terena letimo. Na primer, da vidimo da li visina na bilo kojoj tački rute zahteva posebno planiranje, u slučaju da izgubimo motor ili pritisak - nešto što se uvek uzima u obzir kada pripremate let", kaže on. Kada se nova ruta odobri, fokus se pomera na opremu aviona i povezane procese i propise.
Hladnoratovska ruta
Avio-kompanije se rutinski bave zatvaranjem vazdušnog prostora, na primer tokom lansiranja svemirskih letelica i vojnih vežbi, a prethodni sukobi su ograničili ili zaustavili let iznad Avganistana, Sirije i Pakistana. Zatvaranje teritorije ove veličine, međutim, nije se dogodilo od Hladnog rata. Pošto se o pravima preleta dogovaraju države, a ne pojedinačne avio-kompanije, Rusija i Finska su postigle sporazum tek 1994. godine, dve godine nakon što se SSSR raspao.
Ranije, "Finer", kao i većina drugih evropskih avio-kompanija, uopšte nije letela iznad SSSR. Kada je 1983. godine počeo da leti za Tokio, preletao je i Severni pol i Aljasku.
"Tako da ova ruta nije potpuno nova za nas", kaže Kohvaka.
"Finer" je bila prva avio-kompanija koja je letela na ovoj ruti bez prestanka, koristeći avione DC-10, dok je većina drugih u to vreme imala stanicu za punjenje gorivom u Enkoridžu.
Nova ruta povećava potrošnju goriva za ogromnih 20 tona, čineći letove ekološki i finansijski izazovnijim, ali ne manje bezbednim.
"Japan erlajns" je dosad jedina druga avio-kompanija koja koristi polarnu rutu za svoje letove između Evrope i Japana. Avion od Tokija do Londona sada leti iznad Aljaske, Kanade, Grenlanda i Islanda, što je povećalo prosečno vreme leta sa nešto više od 12 sati na oko 14 sati i 30 minuta, navodi portal "Flajt radar".
Komentari (0)