U "oblaku" dima: Tragičan događaj koji je prekinuo eru pušenja u avionima
Komentari25/05/2024
-18:25
Za one starije pušenje u avionu bilo je nešto sasvim normalno (za druge možda i prava noćna mora), pošto se smatralo stečenim pravom da se leti iznad oblaka i u "oblacima" dima koji su preplavljivali kabine. A jedna takva avio-kompanija, šampion u pretvaranju svojih kabina u pušionice, bila je grčka Olympic Airways.
Dok je danas tako nešto nezamislivo, od ranih dana avijacije, pa sve do kasnih devedesetih godina prošlog veka, pušenje u kabini aviona bilo je gotovo samo po sebi normalno. Čak i kada su neke velike američke i evropske kompanije odlučile da ograniče ili zabrane pušenje, bilo je drugih koje su takođe imali finanijsku korist da svojim putnicima dozvoljavaju pušenje. A kada su pritisci konačno postali opterećujući, neke kompanije, među kojima je i Olympic, pronašle su rešenje i razdvajale avion na pušače i nepušače, piše Newmoney.gr.
Kobni let od Kaira do Njujorka
Odnos Grka prema cigaretama jedva da poštuje zakone i pravila, pa je zato bilo potrebno dosta vremena pre nego što je kompanija odlučila da u potpunosti ukloni pepeljare sa sedišta.
Nažalost, kompaniju Olympic Airways tragičan incident podstakao je da počne ozbiljno da razmišlja o potpunoj zabrani pušenja u letelicama. Bilo je to 4. januara 1998. na letu 417 boinga 747 koji je obavljao svoj rutinski let od Kaira do Njujorka sa pauzom u Atini.
Na stajalištu u grčkoj prestonicu u letelicu su se ukrcala dva putnika, dr Abid Hanson i njegova supruga Rubina Husain koji su bili u Grčkoj za božićne praznike. U avionu je tada počeo da se primenjuje sistem razdvajanja putnika na pušače i nepušače.
Inače, Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva (ICAO) već je izdala direktivu o pušenju od 1996. godine, ali je još uvek veoma mali broj kompanija počeo da je primenjuje, među kojima i Olympic.
Hanson je zatražio i smestio se na mesto za nepušače, ali to nije bilo dovoljno jer se u kabini bez ikakvih pregreda dim širio svuda, pa i u nepušački deo. Ali u slučaju Hansona postojao je još jedan koban faktor - on je patio od ozbiljnog respiratornog problema, teškog oblika astme. Prema tadašnjim izveštajima, Hanson je bio pozadi i samo tri reda dalje od pušača, pa mu je prirodno nelagodnost došla već u prvim minutima leta.
Hanson je obavestio letačku posadu o svom problemu, ali su stjuardese odbile da ga smeste na bilo koje drugo sedište od 11 dostupnih na tom letu. U jednom trenutku, ne mogavši više da izdrži dim, krenuo je napred u potrazi za svežim vazduhom kada mu se zdravstveno stanje pogoršalo teškim alergijskim šokom i on se srušio. I pored ukazane prve pomoći, Hanson je izgubio bitku za život.
Incident je bio veliki šok za svetske organizacije koje nadgledaju pravilan rad i bezbednost letova. Ali slučaj nije ostao isključivo u uskom krugu porodice već je stigao i do kalifornijskih sudova. Hansonova porodica je tužila avio-kompaniju Olympic Airlines na osnovu Varšavske konvencije za odštetu tokom leta i tražila sumu od 1,4 miliona dolara.
Sa svoje strane, Olympic se žalio tvrdeći da incident nije njihova odgovornost i da se mogao dogoditi na bilo kom drugom letu zbog Hansonovih zdravstvenih problema. Konačno, Hansonova porodica je dobila slučaj, a Vrhovni sud je 24. februara 2004. naložio kompaniji Olympic Airways da plati ogromnu odštetu.
Težak bezbednosni problem
Pitanje pušenja u kabinama aviona nije bilo samo pitanje higijene. Bio je to takođe i veliki bezbednosni problem, koji se ticao svih avio-kompanija. Ustvari, nakon nesreće kompanije Varing u Parizu 1973. godine, gde je 134 putnika poginulo zbog požara u toaletu aviona, mnoge komapnije su već zabranile pušenje u toaletu. Bilo je i drugih takvih neprijatnih incidenata, poput nesreće avio-kompanije Air Canada koja je rezultirala sa 23 mrtvih zbog upaljene cigarete u toaletu. Ustvari, tada je odlučeno da se kao zaštitna mera dodaju detektori požara u avionske toalete.
Danas svi uzimaju zdravo za gotovo putovanje avionom bez duvanskog dima. A ako se neko i usudi da zapali cigaretu, to rezultira basnoslovnim kaznama. Iz tog "nezaboravnog" doba, međutim, ostali su neki ostaci, kao na primer znak "zabranjeno pušenje" iznad glava putnika, koji je stalno osvetljen iako je njegovo postojanje nepotrebno.
Za one koji ne znaju, u svim avionima i danas postoji pepeljara u toaletima za svaki slučaj i iz očiglednih bezbednosnih razloga, navodi Newmoney.gr.
Slučaj Husain i teška kazna koju je dobio Olympic Airlines, naterali su mnoge avio-kompanije da odmah pristupe potpunom ukidanju pušenja na svojim letovima i to traje više od dve decenije. Olympic je to zvanično uradio od 15. aprila 2001. zatvarajući na ovaj način čitavu epohu koje se malo ko seća sa nostalgijom.
Komentari (0)